مقاله روانشناسی گشتالت

مقاله روانشناسی گشتالت

روانشناسی  گشتالت
نظریه‌های یادگیری
یادگیری ، یعنی فرآیند تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه‌ی فرد بر اثر تجربه . یادگیری یک فرآیند است یعنی پویاست و تحرک و پویایی آن ناشی از تعامل اجزاء آن است که در یادگیری مؤثر است . مانند ذهن دانش‌آموز که با محتوای دروس برخورد می‌کند با واسطه‌ی معلم و نیز یادگیری علاوه بر فرآیند بودن ، تغییرات نسبتاً پایدار چون تغییر است این تغییر تغییری است نسبتاً پایدار چون موسمی و موقتی نیست البته درجه ثبات و پایداری نسبی است . در رفتار بالقوه‌ی فرد ، البته همیشه این‌گونه نیست ، یکی عملکرد فرد یکی بالقوه ، عملکرد فرد ؛ آن‌چه در حال حاضر از فرد سر می‌زند . بعضی یادگیری را در عملکرد و بعضی در بالقوه قایلند که رخ می‌دهد . فراگیر بالقوه می‌گیرد تا بالفعل شود بر اثر تجربه ، روی واقعیت‌ها عمل کنیم . آزمون کنیم ، بیندیشیم ، تغییر دهیم ، عوامل ذی‌مدخل (متغیرها) را دستکاری کنیم . (تعریف هیلگارد راجع به یادگیری)

یاد گرفتن :
کسب دانش ، دریافتن ، تسلط یافتن از راه تجربه یا مطالعه سپردن به ذهن یا حافظه ، حفظ کردن ، فرا گرفتن از طریق تجربه گاهی یافتن از چیزی ، پی بردن به چیزی در رفتارگرایی عقیده کلی بر این است که همه یادگیرندگان در اصل برابرند . امّا شرایطی که بر آنان تأثیر می‌گذارد ، متفاوتند . همین شرایط موجب تفاوت‌های رفتاری می‌شود . رفتارگرایان : تغییر در رفتار (هر نوع عملی که از فراگیر سر می‌زند به اضافه فکر کردن) فقط عملی که از ما سر می‌زند ،  نیست . به فرآیند پردازش اطلاعات کاری ندارند ، به این که چه تحولی رخ می‌دهد کاری ندارد . به برونداد کار دارند ، به حاصل کار دقّت دارند ، این قابل سنجش و اندازه‌گیری است .

رفتارگرایی (پاسخ به محرک‌ها) کانون توجه معلم بر پاسخ‌های مورد انتظار مبتنی است . می‌خواهد پاسخ‌ها و واکنش‌های دانش‌آموزان را شکل دهد تا همانند الگوی اولیه که توسط وی ارایه شده است ، بشود .

شناخت‌گرایان
نظریه‌های شناخت‌گرایی بیانگر این واقعیت می‌باشد که یادگیرنده عامل اصلی و مهم کسب اطلاعات است و بر اساس اعتقاد گروهی از روانشناسان : همه توانمندی‌های ما همچون ادراک ، یادآوری ، استدلال در یک نظام پیچیده ، سازمان یافته‌اند که آن را شناخت می‌نامند .
آدمی می‌تواند به تعبیر و تفسیر اطّلاعات بپردازد ، پیچیدگی‌ها و معماهای زندگی را از روی بینش حل کند ، رویدادها و مسایل روانی را پیش‌بینی نماید و به تجربه‌های سنجیده و نامشهود سازمان دهد .
به طور کلی شناخت :  هم فرآیند دانستن و هم محصولِ عمل دانستن است و اندیشه‌ها ، اطلاعات ، خاطره‌ها یا نمادهای روانی و فرآیندهایی را در بر می‌گیرند که به وسیله‌ی نمادها کسب می‌شود .
در واقع به یاری پردازشِ شناخت و آگاهی‌هاست که می‌توانیم آفریننده‌های فعال حقایقی باشیم که ما را به فراتر از الگوهای محرک ، پاسخ می‌برند .

و…………..

 

مقاله روانشناسی گشتالت
5 از 1 رای


این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

00.5 در انبار موجود است

راهنمای خرید:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

اولین نفر باشید

نظر شما