تحقیق پیشنهاد روشی برای بودجه‌ ریزی عملیاتی

تحقیق پیشنهاد روشی برای بودجه‌ ریزی عملیاتی

پیشنهاد روشی برای بودجه‌ ریزی عملیاتی

مقدمه مقاله
بودجه‌ ریزی عملیاتی عوامل “صرفه‌ جویی” و “اثر بخشی” را به ابعاد سنتی بودجه‌ ریزی اضافه می‌کند. نظام بودجه‌ ریزی عملیاتی بین “کارآیی” و “اثربخشی” تمایر قائل می‌شود.

در ”کارآیی” استفاده مفید از منابع مورد نظر است، در حالیکه “اثربخشی” با عملکرد مرتبط است. در بودجه‌ ریزی عملیاتی طبقه‌ بندی عملیات به‌ نحوی است که هدفها شفاف تر بیان می‌شوند، ارزیابی بودجه سهل‌ تر بوده و در روش هزینه‌ بندی آن ارتباط بین داده و ستانده مورد توجه قرار می‌گیرد.

مراحل بودجه ریزی عملیاتی

بودجه ریزی عملیاتی چیست

مهمترین هدف بودجه‌ ریزی عملیاتی اصلاح مدیریت بخش عمومی و افزایش اثربخشی مخارج این بخش است.

ویژگی‌های اساسی این اصلاح عبارتند از:
– ارزیابی پاسخگویی مسئولین دستگاههای اجرایی براساس معیار دستاوردهای فعالیتهای آنان، دامنه تاثیرگذاری‌ آنها جهت نیل به دستاوردها و بودجه و امکاناتی که برای تحقق دستاوردها به مصرف رسیده است.
– ارزیابی پاسخگویی مدیران دستگاه های اجرایی به مسئولین ذیربط بر اساس محصولاتی که باید تولید کنند و بودجه و سایر امکاناتی که برای تولید این محصولات بکار می‌گیرند.
– تضمین و تحکیم پاسخگویی از طریق مبادله موافقتنامه بین مدیران و مسئولین دستگاههای اجرایی و بین مسئولین دستگاههای اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور (به نمایندگی از طرف دولت).
– استقرار نظام بودجه‌ ریزی ستانده محور
– دادن اختیارات لازم به مدیران در انتخاب نهاده‌های لازم برای تولید محصولات مورد نظر
– ارزیابی مستمر عملکرد مدیران و مبنا قراردادن نتایج عملکرد به عنوان یکی از معیارهای تخصیص اعتبارات.

تعریف ویژگی های انواع بودجه ریزی عملیاتی

تعریف بودجه ریزی عملیاتی

برای اجرای نظام فوق اقدامات اساسی زیر باید انجام گیرد:

  1. برنامه‌ های عملیاتی دستگاه های اجرایی جهت تحقق اهداف بخش ذی‌ ربط بازبینی، اصلاح و نهایی شود.
  2. در چارچوب وظایف مصوب دستگاه های اجرایی، فعالیتهای کمیت‌ پذیر ذیل هر یک از برنامه‌ های نهایی شده تعیین گردد.
  3. هزینه تمام شده هر یک از فعالیتها برای دستیابی به هدف تعیین شده محاسبه گردد.
  4. یک نظام نظارتی و گزارشگیری مستمر تمامی مراحل کار استقرار یابد.

انجام اقدامات فوق مستلزم استقرار یک نظام هزینه‌ یابی محصول در دستگاههای اجرایی با ویژگی‌های یاد شده می‌باشد.

اصول و مفاهیم هزینه‌یابی محصول

در این بخش اصول و مفاهیم هزینه‌ یابی، هدف و منافع حاصل از هزینه‌ یابی محصول، هزینه‌ یابی فعالیتها، اقسام هزینه‌ یابی و سیاستهای حسابداری هزینه‌ یابی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هزینه‌ یابی محصول چیست

محصول، کالا یا خدمات نهایی است که منعکس کننده خواست دولت،‌ به عنوان خریدار، از دستگاههای اجرایی برای ارائه آن به متقاضیان است. در این‌ خصوص می‌توان به مثالهایی مانند ارایه خدمات ثبتی، آموزشی، بهداشتی و یا تولید برخی محصولات کشاورزی یا صنعتی اشاره کرد.

هزینه‌ یابی محصول فرآیندی است که به وسیله آن هزینه نهاده‌ها (مانند حقوق و دستمزد) به محصولات تعلق می‌گیرد. در این فرآیند هزینه‌های کل هر دستگاه اجرایی برای تولید محصولات آن به نحوی اختصاص می‌یابد که پاسخگوی هزینه واقعی ارایه یا تولید هر محصول باشد.

به طور مثال اگر یک دستگاه اجرایی خدمات متنوعی ارائه دهد یا کالاهای متنوعی تولید کند ممکن است بخواهد کل هزینه تولید هر واحد خدمات یا محصول را برآورد نماید. این اطلاع به دستگاه اجرایی کمک می‌کند که اولاً بهای ارائه هر واحد از محصول را تعیین کند و همچنین نسبت به حدود پرداختهای پرسنلی یا اداری تصمیم مناسب را اتخاذ نماید.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 50

فرمت فایل: WORD