مقاله معماری خانه کودک، مهد کودک

مقاله معماری خانه کودک، مهد کودک

معماری کامل خانه کودک، مهد کودک
مقدمه مقاله
هدف معماری خلق فضاهایی متناسب با شان انسان است . معمار در هر پروزه ای با شناخت نیازهای مخاظب خود فضایی را طراحی می کند.
در دراحی خانه کودک ، کودک محور اصلی است فضا باید طوری طراحی شود که بتواند نیازهای روحی و جسمی کودک را بر طرف کند و آنها را رشد و تعالی برساند.

به طور کلی اهداف این مجموعه را می توان به موارد زیر خلاطه کرد:

  • فراهم آوردن محیط و امکاناتی برای آموزش غیر مستقیم ، ارتقاء سطح دانش و درک عمومی از علوم به مدد تجربه و آزمایش به زبان ساده و در قالبی که اشتیاق و میل آموختن را در مخاطب بر انگیزد. در این زمینه کوشش می شود تا آموزش و پرورش تواما و در پوشش تفریح و سرگرمی ارائه شود.
  • فراهم آوردن محیطی که بتواند به عنوان فضای گذران اوقات فراغت کودکان ایفای نقش نماید و با انتخاب بستری وسیع که دسترسی مناسبی بر شریانهای ارتباط شهری داشته باشد تا اهالی شهر بتوانند از امکانات فراهم آمده استفاده ببرند.
  • فراهم آوردن محیطی برای فعالیت های هنری فرهنگی کودکان، بطوریکه در ایام تعطیل و اوقات فراغت نیروی مفید ایشان رو مصروف فعالیتی مفید نماید. (پرورش و رشد خلاقیت کودکان)
  • پاسخگویی به نیاز های فرهنگی کودکان امروز
  • به تصویر کشیدن افکار کودکان در اوج سادگی برای ارتباط برقرار کردن با کودک
  • فضای بهتر که بتواند تخیل را به واقعیت تبدیل کند.
  • استقلال کودکان
  • این مجموعه پل ارتباطی کودک با جامعه است ایجاد فضای خلاق ، لذت بخش و دلخواه کودک
  • رسیدن به کمال معنوی با تکیه بر پشتوانه کهن فرهنگ خودی

در این رساله در فصل اول بستر طرح از لحاظ جغرافیایی ، تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی بررسی شده است .
برای درک بیشتر مسئله در فصل دوم مفهوم خانه را از لحاظ تعریفی و ساختار و مقایسه خانه سنتی با مدرن بررسی کرده ایم . در فصل سوم رساله را برای شناخت کودک اختصاص داده ایم تا بر مبنای آن نیازهای کودکان را بشناسیم تا در جهت رفع نیازها گام بر داریم.

در فصل چهارم چند نمونه از خانه کودک را بررسی کرده ایم تا برنامه فیزیکی طرح را از قیاس این نمونه ها بدست آوریم.
در فصل پنجم ضوابط و استانداردهای مربوط به فضاهایی را که از برنامه فیزیکی بدست آمده مشخص کردهایم و سپس با ترکیب دو بعدی و سه بعدی احجام معماری روند طراحی را آغاز کرده ایم ودر نهایت با ترسیم نقشه های دوبعدی (پلانها ، نماها ، مقاطع و جزئیات) و سه بعدی طراحی معماری را به پایان رسانده ایم.

در فصل ششم با عنوان ظراحی به ارائه طرح جدید برای مجموعه خانه کودک پرداخته شده است. روش های گوناگون در طراحی یک مجموعه مورد استفاده قرار گرفته ولی نگته مشترک در تمامی این روش ها احاطه کتمل به سایت موجود است که این شناخت از طریق نقشه های وضع موجود و با مشاهدات بصری و عکسبرداری از سایت صورت گرفته که در خانه کودک به بررسی و تحلیل سایت و تدوین اهداف مجموعه پرداخته و سپس به بررسی بیرون سایت ، محدوده های اطراف و مسیرهای شهری ، ورودی ها و موقعیت آن در سایت ، امکانات و استعداد های بالفعل و بالقوه منطقه پرداخته شده است.

پس از انجام مراحل بالا و بر پایه لکه گذاری ها ، اسکیس های اولیه از (CONCEPT) مفهوم طرح انجام شده است و اسکیس برتر به عنوان پایه طراحی انتخاب و در مراحل بعد کار بر روی آن آغاز شده است.
پس از آن سایت پلان و پلانها ، نماها و مقاطع و پرسپکتیوهای مختلف خارجی و داخلی ترسیم شده و تمامی این اطلاعات به کمک ماکت طراحی ما را در شناخت بهتر زوایا و نکات پنهان طرح یاری می کند.

فهرست مطالب معماری مهد کودک
چکیده
الگوی طراحی
مقدمه
فصل اول
شناخت جغرافیایی ، تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی مراغه
سیمای طبیعی و جغرافیایی استان
موقعیت و مساحت شهرستان مراغه
کوهها و ارتفاعات مهم شهرستان مراغه
مشخصات اقلیمی
وضع آب
وضعیت هوایی
جریان های هوایی
وضعیت بارندگی
موقعیت و زوایای تابش خورشید
شناخت تاریخی شهرستان مراغه
مراغه قبل از اسلام
مراغه بعد از اسلام
بناهای دوره سلجوقی در مراغه
بناهای دوره ایلخانی در مراغه
بناهای دوره تیموری در مراغه
بناهای دوره صفویه در مراغه
بناهای دوره زندیه در مراغه
بناهای باقی مانده از دوره قاجار و پهلوی در مراغه
شناخت فرهنگی مراغه
شناخت اجتماعی مراغه
دین
زبان
نژاد

فصل دوم
بررسی ساختار خانه و مقایسه خانه سنتی با خانه مدرن و نمونه های عینی
تعریف خانه
تعریف خانه در فرهنگ لغت
تعریف خانه در اصطلاح معماری
کلیات خانه
ویژگی سازمان فضایی خانه های سنتی
ساختار خانه
بررسی ساختار خانه در معماری سنتی
بررسی ساختار خانه در معماری مدرن
عرضه زندگی خانوادگی
عرضه زندگی خصوصی فردی
عرضه پذیرائی و مراسم
عرضه خدمات
عرضه فضاهای باز و حیاط
نمونه های عینی
خانه گنجه ای زاده
خانه بهنمام
فصل سوم
شناخت کودک ، حقوق کودک ، نیازهای اساسی کودک و مراحل رشد کودک
شناخت کودک
پیمان نامه جهانی حقوق کودک
نیازهای اساسی کودکان
نیازهای زیستی
نیازهای روانی
کودک و نیاز به محبت
کودک و نیاز به تعلق و وابستگی به گروه
کودک و نیاز به بیان و ابراز وجود
مراحل رشد کودک
مرحله درک شهودی از ۴ تا ۷ سالگی
مرحله عملکرد عینی از ۷ تا ۱۱ سالگی
مرحله عملکرد در صوری (قیاسی) از ۱۱ تا ۱۵ سالگی
روانشناسی کودک و نوجوان
کودک و هنر
کودکان و رنگها
کودک و بازی
کودک و معماری
کودک و فضا
محیط های مناسب برای کودکان
ویژگی های معماری کودکان
نتیجه گیری
فصل چهارم
نمونه ها و مصادیق خانه کودک
خانه کودک مونته سوری
خانه کودک مهر
خانه کودک بهار
خانه کودک خورموج
فصل پنجم
بررسی ضوابط و استانداردهای لازم برای طراحی خانه کودک
ضوابط و معیارهای طراحی خانه کودک
ورودی و سردر و نگهبانی
لابی و زیر مجموعه های آن
سالن فعالیت های گروهی
طراحی داخلی و در سالن های گروهی
کلاس ها و آتلیه های آموزشی
تعداد کودکان در هر کلاس متناسب با سن کودک
ابعاد کلاس درس
شرایط کلاس هنر
سمعی و بصری
نمازخانه
اتاق کامپیوتر
کتابخانه
نورپردازی کتابخانه
آکوستیک کتابخانه
سالن مطالعه
قفسه های کتاب
جستجوی کامپیوتر
رختکن ورزشی و زمین ورزشی و بازی کودکان
تاسیسات و انبار و پارکینگ
تناسبات انسانی و در تعیین مبلمان داخلی
اطلاعات ابعادی
ابعاد و اندازه های وسایل کلاس
سازه
فصل ششم
از روند طراحی تا ارائه معماری
مقدمه
تعریف خانه کودک
ریز فضاهای خانه کودک
جدول همجواری فضاها
جدول عرصه بندی فضاها
توصیه های طراحی
شناخت سایت
تحلیل سایت
آغاز طراحی
سایت پلان
پلان طبقه زیر زمین
پلان طبقه همکف
پلان طبقه اول
نمای شمالی و جنوبی
نمای شرقی و غربی
مقطع A-A و مقطع B-B
برش از دیوار و جزئیات
بزرگنمائی و جزئیات
پرسپکتیو
منابع و ماخذ
فهرست تصاویر
فهرست جداول


این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.


راهنمای خرید:

  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.

اولین نفر باشید

نظر شما