پاورپوینت در مورد آب و ورزش

پاورپوینت در مورد آب و ورزش

آب و ورزش

مقدمه پاورپوینت
در مباحث تغذیه ای و در مباحث ورزشی مایعات اغلب نادیده گرفته شده اند و در مسابقات و تمرینا ورزشی مخصوصا” در ورزشهای آماتوری و تفریحی به وضوح دیده می شود.

آب به خاطر فعل و انفعالات فیزیولوژیکی که در بدن رخ میدهد از اهمیت بالایی برخوردار است که اغلب ورزشکاران و مربیان سنتی آن را نادیده میگیرند.
در طی فعالیتهای ورزشی مختلف و مصرف انرژی از یک سو و تعریق و دفع مواد زائد که عموماً توسط آب بعنوان یک حلال اصلی صورت می گیرد ، بتدریج ورزشکار دچار کم آبی می شود. اگر ۱ درصد از وزن ورزشکار در اثر کم آبی کاسته شود ، گیرنده های اسمزی موجود در بدن تحریک شده و تشنگی حاصل می شود.

اگر میزان کم آبی به ۳ درصد برسد توانایی ورزشکار کاهش پیدا کرده و برکیفیت فعالیتهای ورزشی وی تاثیر منفی می گذارد پس برای ورزشکاران لازم است که اطلاع کافی از این موضوع داشته باشند و قبل از آنکه تشنه شوند آب کافی بنوشند. چنانچه میزان کم آبی بدن به ۴ درصد وزن بدن برسد ۳۰ درصد از توانایی ها و کیفیت اعمال ورزشی وی کاسته می شود لذا پزشکان ورزشی این جمله را تکرار می کنند که: « قبل از آنکه تشنه شوید آب بنوشید و چنانچه آب اضافه نوشیده شودازطریق ادرار دفع میشود».

آب موجود در بدن ورزشکاران

تقریبا” بین ۴۵ تا ۶۵ درصد از وزن بدن یک ورزشکار جوان را آب نشکیل میدهد، بطور متوسط در بدن یک ورزشکار ۷۵ کیلو گرمی حدودا” ۶۰ درصد یا ۴۵ لیتر آب جای دارد و ۷۰ تا ۷۵ درصد از این آب در عضلات هستند (افراد دارای توده عضلانی بالاتر از آب بیشتری نسبت به افراد با توده چربی،در بدن برخوردارند) . امکان ذخیره آب در بدن وجود ندارد چون کلیه ها هر نوع آب اضافی را دفع می کنند .
آب از دو بخش اصلی از بین میرود که در طی آن مقدار آب به طور طبیعی نسبتا” ثابت باقی می ماند .

  1. آب درون سلولی
  2. آب برن سلولی

نقش آب در بدن

حلال خوبی است
بواسطه حلالیت امکان سریع واکنشهای شیمیایی را داراست
حفظ تعادل دمای بدن

خطرات کم آبی

در دهه های اخیر روشهای سنتی و نادرستی برای کاهش وزن ورزشکاران صورت میگرفت که متاسفانه اکثر این روشها توسط مربیان تجویز شده و همین طور این برنامه ها سینه به سینه در ورزشکارن رد و بدل میشد غافل از اینکه این روشها اکثرا” باعث ناهنجاریها و بیماریهایی در دراز مدت میشود و شاید بازدهی آن فقط در همان روزهای به سر وزن رسیدن ورزشکار بود. از عمده روشهایی که ورزشکاران برای رسیدن به وزن ایده ال انجام میدادند:

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 14

فرمت فایل: پاورپوینت