تحقیق آلاینده های خاک

تحقیق آلاینده های خاک

آلاینده های خاک
مقدمه مقاله
خاک یک توده ی بیجان نیست بلکه در آن علاوه بر مواد آلی و معدنی هوا و آب موجودات زنده نظیر باکتری ها _ قارچ ها _ کرم های خاکی وغیره نیزوجوددارند.

این موجودات هم در خواص شیمیایی خاک و تغذیه ی گیاه (تجزیه ی مواد آلی تبدیل آن به مواد غذایی برای گیاه و هوموس و حل یا قابل جذب کردن مواد معدنی با کمک گاز کربنیک حاصل بر اثر تجزیه ی مواد آلی و تنفس موجودات زنده و غیره…) و هم در خواص فیزیکی خاک (مخلوط کردن موادآلی با مواد معدنی _ ایجاد گذرگاه ها و مجاری برای نفوذ آب_ریشه_هوا و غیره)بسیار موثر است.

بنابراین موجودات زنده ی خاک وظیفه ی مهمی در امر تغذیه ی گیاه و بهبود بخشیدن به خواص خاک به عهده دارند و بدون آنها خاک فاقد هر گونه ارزش زراعی است و محصول نمی دهد.

افزایش سریع جمعیت و بالا رفتن سطح زندگی و قدرت خرید مردم درده مخصوصا در بیست سال اخیر سبب شد که بشر برای تامین خوراک و پوشاک خود از یک طرف بر سطح زمین های زیر کشت بیفزاید و از طرف دیگر با بکار بردن فنون جدید و استفاده از ماشین آلات کشاورزی و مصرف کود شیمیایی زیاد و سموم مختلف برای از بین بردن آفات و امراض گیاهی میزان محصول را در واحد سطح افزایش دهد.

انواع آلاینده های خاک

انواع آلاینده های خاک

اقداماتی که در جهت افزایش تولید صورت گرفته است چه در کشاورزی و چه در صنعت (مثل تاسیس کارخانه هاوبه کار انداختن وسایل موتوری متعدد و به کار بردن کودهای شیمیایی و سموم نباتی نا مناسب و زیاد استفاده از فاضلاب ها و زباله های شهری) غالبابه طور غیر مستقیم (از طریق آلودگی هوا و آب ) و مستقیم باعث آلودگی خاک و در نتیجه از بین رفتن موجودات زنده و کاهش آلودگی خاک شده است.

موادی که به طور مستقیم وارد خاک میشوند جزو مواد آلوده کننده ی خاک محسوب می شوند و عمل فرسایش خاک که توسط باد و غیره صورت میگیرد جزو عوامل آلوده کننده محسوب نمی شود.

چکیده
استفاده از خاک به عنوان بستری برای دفع مواد آلی زاید از جمله فضولات دامی، زباله‌ ها و پساب‌ های مختلف و لجن فاضلاب، یکی از مقرون به صرفه‌ ترین روش‌های مدیریت دفع مواد آلی است، که در صورت به کار گیری تنها به صورت یک بستر فیزیکی بلکه به عنوان یک صافی زنده توانایی زیادی در پالایش مواد آلی دارد.

با این وجود عدم مدیریت صحیح دفع مئاد آلی می‌تواند پیامدهایی مثل افزایش غلظت املاح، فلزات سنگین و ریز جانداران بیماری‌ زا را به دنبال داشته باشد.

ورود این ریز جانداران از طریق محصولات کشاورزی، آب های سطحی و مخصوصاً آب‌ های زیر زمینی به چرخه غذایی انسان، می‌تواند باعث شیوع بیماری‌ های مختلف و با منشأ ناشناخته گردد.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 76

فرمت فایل: WORD