تجربیات کارشناس آموزش راهنمایی

تجربیات کارشناس آموزش راهنمایی

تجربیات کارشناس آموزش راهنمایی

مقدمه
اینجانب کارشناس آموزش راهنمایی اداره آموزش و پرورش می باشم . و در این نوشتار به بررسی آموزش در مدارس و را ه های موفقیت معلمان در امر تدریس می پردازم . امید است این توشتار گرهی از مشکلات آموزش و پرورش بردارد.
علت نامگذاری این دوره بعنوان دوره راهنمایی تحصیلی لزوم توجه به تفاوتهای فردی و فراهم کردن شرایط بهره برداری صحیح از استعدادها و هدایت به رشته های تحصیلی مقطع متوسطه می باشد.

نقش دوره تحصیلی راهنمایی در زندگی نوجوان غیرقابل انکار است، با توجه به دنیای پیچیده و کنونی، نوجوانان نیازمند مهارتهای فردی مختلف هستند که هیچ پدر و مادری نمی تواند تمام مهارتها را به آنها تعلیم دهد. مدرسه یکی از مهمترین عوامل اجتماعی نمودن فرد است و می تواند آنچه والدین ناتمام می گذارند کامل کند و این مهم را از طریق آموختن مهارتهای فرهنگی و علمی – وسعت دادن اطلاعات – تمرین دادن در داد و ستدهای اجتماعی با همسالان و بزرگسالان و… انجام می دهد تا برای پختگی بیشتر و مقابله مؤثرتر با مشکلات آینده خویش، آماده شود.
شخصیت اصلی کودک، در محیط مشترک مدرسه و منزل شکل می گیرد بنابراین والدین و معلمین با ایجاد رابطه ای دو طرفه و رسیدن به شناخت کافی از کودک در مسیر تربیتی آنان قدم بر می دارند.

دوره تحصیلی راهنمایی دوره شکوفایی استعداد دانش آموز است و بعد از این دوره دانش آموزه باید آماده به زندگی جوانی شود .

نکات کلیدی : آموزش و تدریس در مدارس – مشکلات و موانع – ارائه راهکارها

فهرست مطالب

مقدمه : 10
نکات کلیدی : 10
حیطه وظایف کارشناسان آموزش راهنمایی 11
تجربیات و پیشنهاد ها 12
آموزش وپرورش راهنمایی تحصیلی 12
اهداف دوره راهنمایی تحصیلی: 12
ویژگی های دانش آموزان دوره راهنمایی 13
ویژگی های معلمان راهنمایی 13
روشهای آموزش وپرورش دوره راهنمایی 14
اهداف اعتقادی در دوره راهنمایی 15
اهداف اخلاقی در دوره راهنمایی 16
اهداف علمی و آموزشی در دوره راهنمایی 17
اهداف فرهنگی هنری در دوره راهنمایی 18
اهداف اجتماعی در دوره راهنمایی 18
اهداف زیستی در دوره راهنمایی 19
اهداف سیاسی در دوره راهنمایی 19
اهداف اقتصادی در دوره راهنمایی 20
آشنایی با نحوه ارزشیابی تحصیلی و تربیتی در دوره راهنمایی 21
چند نکته مهم: 21
شرایط قبولی در امتحانات دردوره راهنمایی 22
چند نکته مهم: 22
مقررات انضباطی دانش آموزان در دوره راهنمایی 23
تعهد نامه دانش آموزی 23
انتظارات از ولی دانش آموز 24
تعهد نامه ولی دانش آموز 25
نکته‌هایی برای آشنایی پدران و مادران با نقش خود در دوره راهنمایی 26
والدین دانش آموز راهنمایی 26
پیشنهاداتی در رابطه با پیشگیری استفاده از محتویات غیر اخلاقی موبایل در مدارس راهنمایی 28
پیشنهاد به همکاران در جهت استفاده از روش های نوین تدریس در دوره راهنمایی : 32
معرفی روش های نوین تدریس به دبیران دوره راهنمایی 33
الگوی تدریس – الگوی عمومی تدریس 33
الگوی تدریس چیست؟ 33
الگوی عمومی تدریس (general teaching model) 33
تعریف روش های تدریس 34
انواع روش های تدریس 34
مراحل اجرای روش نمایشی 35
1- مرحله آمادگی: 35
2- مرحله توضیح: 35
3- مرحله نمایشی: 35
4- مرحله آزمایش و سنجش: 35
محاسن و محدودیت های روش نمایشی 36
روش آزمایشی (آزمایشگاهی( 36
نقش معلم در این روش، هدایت شاگردان و نظارت بر کار آنهاست 36
محاسن و محدودیتهای روش آزمایشی 37
روش بحث گروهی 38
مراحل اجرای روش بحث گروهی 40
محاسن و محدودیت های روش بحث گروهی 41
الگوی حل مسأله (problem-solving model) 42
ویژگی های الگوی حل مسأله: 42
محاسن و محدودیتهای الگوی حل مسأله: 43
الگوی پیش سازمان دهنده (preadvance-organizer model) 43
محاسن و محدودیتهای الگوی پیش سازمان دهنده: 45
روش های آموزش انفرادی 45
اهداف آموزش انفرادی: 45
یادگیری تا حد تسلط: 47
تدریس خصوصی: 47
آموزش برنامه ای programmed instruction: 47
روش های آموزش انفرادی 48
مبانی نظری تدریس 49
دیدگاه های مختلف تدریس 50
مقایسه ی تدریس درکشورهای آلمان، ژاپن ، آمریکا وایران 51
تدریس درآلمان 51
تدریس در ژاپن 51
تدریس در آمریکا 52
تدریس در ایران (الگوی قدیمی( 52
تدریس د رایران (الگوی فعال) 53
جمع بندی 53
دو نمونه از علل مشکلات آموزشی دانش آموزان در دوره راهنمایی : 54
1- اضطراب و ترس از مردود شدن : 54
2- عدم تشویق و محبوبیت : 54
چند توصیه برای کاهش مشکلات آموزشی دانش آموزان دوره راهنمایی : 55
** نکاتی که در ذیل آمده است کمک کننده است : 55
از عوامل مؤثّر در یادگیری دانش آموزان دوره راهنمایی می توان به موارد زیر اشاره کرد: 56
ارائه پیشنهادات : 57
ده راهکار برای تعلیم و تربیت برتر 57
با دانش‌آموزان مرتبط شویم 58
او را به سوی خوب بودن سوق دهیم 59
راهنمایی‌ها باید ساده، کوتاه و کارا باشد 59
دوستی و رفاقت را شکوفا کنید 60
آموزش‌ها را به حد نیاز ارایه کنیم 61
آنچه را بیش از توان اوست، نخواهیم 61
به تغییرات حساس باشیم 62
مشکلات رفتاری دانش‌آموز را جدی بگیریم 63
از الگوهای رفتاری و شیوه‌های تصحیح رفتارها آگاه باشیم 63
پیشنهادات راهبردی برای مدیران مدارس راهنمایی جهت آموزش بهتر 64
اهمیت و نقش آموزش های ضمن خدمت برای دبیران دوره راهنمایی 70
آموزش ضمن خدمت در هر سازمان ، مزایای زیر را در پی دارد : 70
1- ارتقای اطلاعات و دانش و مهارت های کارکنان 70
2- افزایش همبستگی کارکنان با اهداف سازمان : 71
3-کاهش حوادث و ضایعات کاری و ایجاد اطلاعات بیشتر در سازمان 72
4- کمک به تغییرات سازمانی در مواقع ضروری 72
5- ایجاد علاقه و دلگرمی نسبت به سازمان از طریق آموزشهای مستمر 73
6-افزایش کارایی کلی سازمان : 73
پیشنهادت و راهکارها : 74
چند نکته پیشنهادی جهت تقویت مطالعه در دانش‌آموزان دوره راهنمایی 74
نتیجه گیری : 76
فهرست منابع : 78

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 80

فرمت فایل: WORD