مقاله در مورد اداره مالیات و دارایی

مقاله در مورد اداره مالیات و دارایی

اداره مالیات و دارایی
بخشی از مقاله
از سال ۱۲۸۹ خورشیدی که ادارات هفتگانه وزارت مالیه تصویب و تشکیل گردید , اداره وصول و عایدات و سپس تحت عنوان پیشکار دارائی استان هفتم (زنجان ) نیز تاسیس گردید . اولین پیشکار دارائیزنجان آقای حبیب اله علی آبادی بوده و سپس مستشاران بلژیکی آنرا اداره کرده اند. در سال ۱۳۰۳ اداره دارائی برازجان , سال ۱۳۰۹ خورمج , سال ۱۲۹۲ بوشهر سال ۱۳۲۶ جهرم , سال ۱۳۰۸ لار و داراب , سال ۱۳۲۳ بوانات , سال ۱۲۹۲ کازرون , سال ۱۳۰۵ فسا و سال ۱۲۹۳ نیریز صاحب اداره دارائی شدند .
در سال ۱۳۵۳ پیشکاری دارائیزنجان به اداره کل امور اقتصادی و دارائیزنجان تغییر یافت . در سال ۱۳۸۳ اداره امور مالیاتی از اداره
کل امور اقتصادی و دارائی منفک و سازمان امور اقتصادی و دارائیزنجان با سه معاونت هزینه , اقتصادی و پشتیبانی مصوب گردید ،که در حال حاظر با همان سیستم اداره میشود و اماده خدمتگزاری به مردم عزیز میباشد.

اهداف و وظایفهای سازمان دارایی
سازمان امور اقتصادی و دارائی انجام دهنده قسمتی از وظایف متبوع خود , شامل شرکت در امور مربوط به تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی کشور , ایجاد هماهنگی و نظارت در امور مالی و اجرای سیاست های کلی مالیاتی و بودجه در سطح استان انجام می دهد . این وظایف از طریق دو معاونت هزینه و اقتصادی و با هماهنگی یک معاونت پشتیبانی به انجام می رساند .

۱- معاونت هزینه ( و خزانه معین استان )
معاونت هزینه و قسمت خزانه معین کلیه امور مربوط به عملیات دریافت و پرداخت و نظارت امور پولی و مالی را انجام می دهد . عملیات مربوط به افتتاح حسابهای دولتی , جمع آوری و ساماندهی درآمد های عمومی و اختصاصی , نگه داری سپرده های مردمی و عملیات استرداد آن , عملیات مربوط به تامین اعتبارات کلی جاری و عمرانی , عملیات مربوط به ابلاغ تخصیص و تنظیم حساب ها همچنین در قسمت خزانه انجام می گیرد .
در قسمت تمرکز و تلفیق حسابها , کلیه امور مربوط به دریافت , حساب ها , رسیدگی و اصلاح , پیگیری حســاب های عمرانی و جاری و تلفیق حساب ها و ارسال به مرکز تا مرحله دریافت تائید انجام می گیرد .
در بخش اداره اموال و اوراق بهاء دار , ممیزین مستقر در این بخش به همه امور اموال دولتی در سازمان و شرکت های دولتی , پیگیری و رسیدگی حساب ها انجام می گیرد . بازرسین این اداره بطور مستمر به همــه دستگاههای محلی استان مراجعه و نسبت به اموال رسیده وفرستاده رسیدگی و گزارش می نمایند . ضمناً این اداره نیازهای اوراق بهادار استان را نیز بررسی و انجام می دهد .
در بخش گروه نظارت , تعدادی از کارشناسان خبره حساب حضور دارند که بطور مستمر به دستگاههای دولتی تابع بودجه عمومی مراجعه و حسب عملیات و ثبت درست حساب , انتقال به موقع درآمد ها و از این قبیل پیگیری می نمایند . این امور جدا از وظایفی است که ذیحسابان سازمان در دستگاه عملیات دریافت و پرداخت دستگاه ها را حسابرسی می نمایند .

۲- معاونت اقتصادی
حوزه معاونت اقتصادی استان در اجرای بخشی از وظایف وزارت متبوع و زیر نظر معاونت مرتبط وزارتی در مورد امور تولیدی , پولی و مالی , ارزی و سایر امور مربوط به اوضاع اقتصادی استان و سایر امور محوله تحقیق و بررسی و نتایج را به شاخه معاونت امور اقتصادی و سایر معاونت های وزارت متبوع حسب مورد , و سایر مسئولین استانــی و کشــوری گزارش می دهد . در این راستا پیشنهادهائی لازم نیز ارائه می گردد . این معاونت همچنان در قالــب طرحهای پژوهشــی و تحقیقاتــی مــورد اولویت وزارت متبوع فعالیت هائی انجام می دهد .
سایر امور محوله که از جانب وزارت متبوع , ریاست سازمان و مسئولین استان که به این معاونت نیز ارجاع می شود بررسی و انجام می گیرد . از جمله این ماموریت ها , بررسی و تجزیه و تحلیل و تهیه گزارش درآمد استان بویژه در ارتباط با ستاد درآمد و تجهیز منابع استان انجام می گیرد .

۳- معاونت پشتیبانی :
حوزه معاونت پشتیبانی وظیفه نظارت بر تهیه و تدوین برنامه های لازم در زمینه موضوعات مرتبط با برنامه های تحول اداری از قبیل اصلاح ساختار سازمانی و نیرو انسانی , بهره وری کیفیت کار نیروی انسانی , توسعه منابع انسانی , آموزش های عمومی و آموزش ضمن خدمت , امور استخدامی و بازنشستگان , انتصابات , امور مرخصی و غیر انجام وظیفه می نماید .

۴- سایر امور محوله
سازمان امور اقتصادی و دارائی علاوه بر امور محوله برابر شرح وظایف سازمانی بسیاری امور دیگر از قبیل پاسخ به برخی نیازهای اطلاعاتی وزارت متبوع , استانــداری و سایـــر دستگاههـــای دولتی را نیز انجام می دهد . از جمله این امور مانند عملیات واگذاری سهام عدالت , پیگیری شکایات مردمی به ریاست جمهوری و از این قبیل . دارنده گواهینامه iso 9001:2000

فهرست مطالب
تاریخچه اداره دارایی
اهداف و وظایفهای سازمان دارایی
معاونت هزینه ( و خزانه معین استان )
معاونت اقتصادی
معاونت پشتیبانی
سایر امور محوله
قابلیتهای یک اداره دارایی
تصویب نامه ها
تصویبنامه حوزه حسابرسی
روند دریافت و رسیدگی به شکایات
روالهای اداری در اداره دارایی
نحوه‌ی دریافت شکایات
نحوه‌ی تنظیم شکایات و ارائه‌ی آن
نحوه‌ی همکاری و هماهنگی دفاتر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی با دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخ‌گویی به شکایات استانداری
نحوه‌ی نظارت و کنترل واحدهای رسیدگی کننده‌ی شکایات مؤسسات تابعه توسط دفاتر بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی
فلوچارت دریافت و رسیدگی به شکایات
اهداف و وظایف سازمان دارایی
هدف:
وظایف کلی
وزارت کشور:
اهداف وزارت کشور
وظایف وزارت کشور:
اهداف و وظایف بازرسی وارزیابی عملکرد
اهداف و وظایف دفتر امور خانواده و بانوان
اهداف و وظایف دفتر منابع انسانی و تحول اداری
اهداف و وظایف اداره کل امور اداری و مالی
اهداف و وظایف دفتر هماهنگی امور اقتصادی
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 49

فرمت فایل: WORD