تحقیق درباره افزایش سن ازدواج

تحقیق درباره افزایش سن ازدواج

بررسی عوامل تاخیر سن ازدواج جوانان
مقدمه :
با یاد و نام پروردگاری که قوه تعقل و تفکر بر بشریت آفریده در این تحقیق که در پیش رو دارید ، ابتدا به تشکیل خانواده و تعاریفی از ازدواج و اهداف و انگیزه های آن پرداخته است . چرا که یکی از نیازهای اساسی و ضرورت انسان ها ازدواج می باشد . ارضاء میل جنسی در چهار چوب خانواده و ازدواج مشروعیت دارد . انسان برای این که به آن آرامش و تکامل روحی و فکری و روانی دست یابد ، نیاز به یک همدم و یک مونس دارد تا بتواند در کنار او به این آرامش و تکامل برسد ، برای این که امر مهم – ازدواج – برای جوانان میسر شود باید راهکارهای درستی اندیشید ، چرا که امروز ما شاهد آن هستیم که جوانان از ازدواج گریزانند و یا آن را به دلایلی به تاخیر می اندازند ، باید برای جوانان امکانات لازم و ضروری را برای ازدواجشان فراهم نمود . بالا رفتن سن ازدواج یک معضل بزرگی است که گریبانگیر جوانان امروزی شده است . این امر می تواند بر زندگی فردی و اجتماعی تاثیر منفی بگذارد ، برای از بین بردن این تاثیر منفی ناشی از تاخیر سن ازدواج باید فلسفه ازدواج و تشکیل خانواده برای جوانان واضح و شفاف گردد .

اهداف تحقیق :
انگیزه و هدفی که در این تحقیق وجود دارد بیشتر به عوارض و آسیبهای اجتماعی ناشی از افزایش سن ازدواج می پردازد ، در بین جوانان مشاهده می کنیم که هر یک به نحوی مایلند که ازدواج در سنین بالا داشته باشند و از ازدواج زود رس و یا ازدواج در اوایل سن بلوغ گریزانند و بیشتر تمایل دارند که ازدواجشان زمانی صورت گیرد که از نظر مالی در رفاه کامل باشند و هم چنین کلیه امکانات رفاهی و اجتماعی و اقتصادی را قبل از ازدواج مهیا سازند و بعد تن به ازدواج دهند . این امر به زودی امکان ندارد و ممکن است سالها طول بکشد و سن ازدواج بی آن که فرد ، خود متوجه باشد افزایش یافته و عوارضی را به همراه داشته باشد ، به طور کلی آشنایی اجمالی در رابطه با ازدواج و بروز مشکلات و آسیب ها ناشی از تاخیر ازدواج می باشد .

بیان و تعریف مسئله :
در یک تعریف ساده از ازدواج می توان این گونه مطرح کرد ، ازدواج پیوندی است ، بین زن و مرد که یک رابطه جنسی – عاطفی را بین آن دو ایجاد می کند . ازدواج میل به زندگی و تشکیل خانواده و انتخاب همسر به عنوان یک تکیه گاه محکم یکی از نیازهای طبیعی ، اساسی ، همگانی انسان است و دین مقدس اسلام بیش از هر دین دیگر تاکید بر امر ازدواج و تشکیل خانواده دارد ، زیرا سعادت فرد و جامعه با آرامش روح و روان و بهداشت اجتماعی آنان بستگی دارد ، پس از طریق ازدواج و تشکیل خانواده و زندگی ، افراد می توانند هم سعادت جامعه خود را تامین کنند ، از سوی دیگر سلامتی و تندرستی آحاد مردم و جامعه تشکیل آنان از هر نظر در صورتی تامین و تضمین می گردد که زمینه ها و ریشه های بیماری های گوناگون مادی و معنوی و جسمی و روحی و اخلاقی شناخته گردیده و از شویع و تولید آن جلوگیری شود و بدیهی است که بدون شناخت و تشخیص دردها ،درمان و علاج آن ممکن نمی باشد در جوامع مختلف و مخصوصآ ئر سال های اخیر .

اهمیت و ضرورت تحقیق :
در این تحقیق قصد بر آن است تا ببینیم با توجه به این که ازدواج و ارتباط زن و مرد به لحاظ مختلف به عنوان یکی از نیازهای مهم بشر مطرح است ، آیا این مهم در حال حاضر سیر طبیعی خود را دارد و یا این که دچار کندی است ، چرا که بر اساس آمار و ارقام ارائه شده ازدواج این سنت پیامبری و مورد نیاز بشر در کشور ما سیر مطلوب را طی نمی کند که حتی بسیاری از ازدواج های صورت گرفته نیز به گونه های مختلف مورد تهدید و در معرض طلاق قرار گرفته است . به عنوان نمونه می توان به رشد ۱۴ درصدی آمار طلاق در کشور در سال ۱۳۸۰ اشاره نمود . ( مجله پیام زن – شماره ۹ ، سال ۱۳۷۳ ، ص ۶۰ ) که به طور رسمی از رادیو و تلویزیون پخش گردید ، آمار ارائه شده بسیار نگران کننده بود و توجه جدی این امر را می طلبد تا از تبعات سوء و مخرب آن به موقع جلوگیری شود ، به ای لحاظ اهمیت و ضرورت دارد که ای تحقیق صورت پذیرد .

فهرست مطالب

فصل اول: کلیات
مقدمه
اهداف تحقیق
بیان و تعریف مسئله
اهمیت و ضرورت تحقیق
تعیین حدود و چهار چوب موضوع تحقیق
فصل دوم
روش تحقیق
نوع مطالعه
فصل سوم : ادبیات و مفاهیم تحقیق
مفهوم ازدواج
چه تعریفی از ازدواج دارید
به جهت تاریخی ، اسطوره ای چه تعریفی از ازدواج دارید ؟
زمینه های شکلگیری گرایش به تجرد در جامعه ما چیست ؟
ازدواج در ایران امروز
کارکردهای ازدواج چیست و چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است ؟
خانواده و انواع آن
خانواده در ایران
دیدگاه حقوقی اسلام در مورد سن ازدواج
فصل چهارم : عوامل موثر بر افزایش سن ازدواج
چرا هر سال جمعیت بیشتر می شود ، ازدواج کمتر ؟
سن ازدواج در مردان و زنان
ترس از طلاق
تأثیر تحصیلات دانشگاهی
تأخیر ازدواج در میان جوانان
۱- الزام یا اختیار در ازدواج
۲- تأیید یا عدم تأیید اجنماعی در ازدواج
۳- حمایت یا عدم حمایت اجتماعی در ازدواج
چرا جوانان دیر ازدواج می کنند ؟
جوانان و معضل ازدواج
ازدواج جوانان و مشکلات پیش رو
ازدواج آرزو پر دردسر جوانان
اشتغال ، سنگ اول
مسکن ، سنگ دوم
یک کلام ، مشکلات اقتصادی
نظام وظیفه
مردان از ازدواج فرار می کنند
فصل پنجم : آسیبهای فردی و اجتماعی ناشی از تأخیر سن ازدواج
تعریف آسیب شناسی
چرا و چگونه زنان و مردان متأهل منحرف می شوند ؟
آسیبهای فردی و اجنماعی ناشی از تأخیر سن ازدواج
۱- افسردگی
۲- پرخاشگری
۳- انزوا طلبی
۴- احساس نا امنی
۵- انحراف جنسی
دسته بندی انحرافات جنسی
اعتیاد
الف : مواد مخدر
ب : الکلیسم
علل و عوامل اعتیاد
۱- علل فردی
۲- علل اجتماعی
فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات
چنانچه ازدواج مقدور نشد چه باید گرد ؟
نتیجه گیری
راههای پیشگیری و پیشنهادات در مورد تأخیر سن ازدوج و بروز آسیبها و عوارش اجتماعی و فردی
محدودیتهای تحقیق
منابع و مآخذ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 79

فرمت فایل: WORD