پاورپوینت بازاریابی گیاهان دارویی در ایران به همراه فایل ورد

پاورپوینت بازاریابی گیاهان دارویی در ایران به همراه فایل ورد

بازاریابی گیاهان دارویی در ایران
مقدمه مقاله و پاورپوینت
خداوند متعال هیچ چیز را بی فایده نیافریده و در هر مخلوقی حکمتی نهفته است از جمله نعمات گیاهان دارویی است که از قدیم الایام بشر با آنها آشن بود و جهت معالجات بیماران خود مورد استفاده قرار داده است . پیشرفت های علمی و فن آوری طی دو دهه اخیر اهمیت و نقش گیاهان دارویی را در تامین نیازهای بشر به ویژه در حیطه درمان دو چندان ساخته است .

امروزه با بهره گیری از روشها و فنون تخصصی مهمترین مواد و ترکیبات موثر گیاهی شناسایی و در ساخت انواع داروها بکار گرفته می شود . اثرات جانبی داروهای شیمیایی و روند تدریجی گرایش به سوی فرآورده های طبیعی بسیار شده اند تا به گیاهان دارویی توجه بیشتری شود .
با عنایت به موارد یاد شده و بویژه پوشش دادن اشتغال به عنوان مشکل اساسی کشور می باشد لازم است تا نسبت به تودیع کشت و بهره برداری اصولی و همچنین مصرف فرآورده های گیاهان دارویی اقدام سریع صورت گیرد و بی شک این امر زمانی تحقق می یابد که فرآورده های با ارزش این گیاهان در چرخه اقتصادی قرار گیرد. در میان مسائل اقتصادی این محصول، توجه به امر بازار جهت شناسایی مسیرهای بازاریابی بسیار مهم و ضروری می باشد

خلاصه :
گیاهان دارویی به عنوان یکی از مواهب الهی است و چنانچه برنامه ریزی اصولی در شیوه تولید و بازاریابی آن صورت پذیرد می تواند علاوه بر درمان بیماری ها سبب ایجاد اشتغال ، جلوگیری از تخریب جنگل ها و مراتع و حفظ محیط زیست گردد .
از عمده ترین مشکلات موجود در سر راه رشد و توسعه گیاهان دارویی ، بازاریابی محصولات آن می باشد . بازاریابی صحیح سبب می شود تا محصولات بر اساس نیاز مصرف کنندگان ، تولید و به نحو بهداشتی و مورد پسند در اختیار آنان قرار گیرد به دلیل ویژگی های خاص گیاهان دارویی از جمله فساد پذیری ، تولید فصلی و حجیم بودن ، بازاریابی محصولات آن از حساسیت بالایی برخوردار است علاوه بر آنها عملیات بازاریابی از قبیل حمل و نقل به انبارداری و درجه بندی و دسته بندی و تبدیل می باشد و نیز در سازمان بازاریابی تولید کنندگان ، واسطه ها و مصرف کننده وجود دارند که همگی به نحوی در بازاریابی گیاهان دارویی نقش دارند .

تعریف بازاریابی :
عملیاتی از تجارت است که جریان کالا یا خدمات را از تولید کننده به مصرف کننده هدایت می کند بطوریکه تولید کننده واقعی با درآمد بیشتر و مصرف کننده نهایی با قیمتی نازل تر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند وسطح رفاه جامعه افزایش یابد .

جایگاه گیاهان دارویی در ایران
ایران دارای قابلیت های گسترده ای در زمینه گیاهان دارویی است . تنوع اکلوژیکی زیاد در ایران باعث شده که بیش از ۷۵۰۰ گونه گیاهی که گفته می شود ۲۰-۱۰ درصد آن دارویی است از عرصه جمع آوری شود یا کشف گردد که در این بین حدود ۶۰۰۰ عطاری به خرید و فروش آنها پرداخته و ۷۲ شرکت در این زمینه فعالیت داشته باشند .

گرایش روز افزون به استفاده از گیاهان دارویی و داروهای گیاهی در جهان توجهی ویژه به این گیاهان را بر انگیخت و حتی امروزه بنا به اظهار سازمان بهداشت جهانی ۲۵ درصد از داروهای متداول دارای منشا گیاهی می باشد .

وجود زمین های کشاورزی مناسب ، نیروی ارزان و فراوان مزایای پر اهمیتی است که کشور ما را ممتاز می سازد . داروهای گیاهی موجود در ایران ۸۰ قلم است که مقدار وزنی گیاهان دارویی کشود حدود ۵۰ هزار تن می باشد که از این بین ۲۰۰۰۰ تن صادر می شود و حدود ۲۰۰۰۰ تن در عطاریهای کشور توزیع می شود و تنها ۱۰۰۰۰ تن جهت ساخت دارو و جمع آوری مصرف می شود .

متاسفانه در کشورما بر خلاف داشتن پیشنیه بسیار طولانی در مصرف گیاهان دارویی و گذشته درخان خود در زمینه دانش گیاهان دارویی و وجود دانشمندان چون ابوریحان بیرونی ، ابوعلی سینا و زکریای رازی و همچنین تنوع فراوان گونه های دارویی به عنوان یک منبع غنی طبیعی از دیدگاه اقتصادی و در نتیجه توانایی های بالقوه در تولید و صادرات گیاهان دارویی ، اما تولید و صادرات و بازاریابی آن بسیار کمتر از انتظار است .
علاوه بر آن گران تمام شدن قیمت محصولات نسبت به بسیاری از کشورهای تولید کننده ، خود یکی دیگر از معضلات کشت و کار گیاهان دارویی در ایران است و نیز عدم سرمایه گذاری کافی دولتی در زمینه کشت و کار با توجه به هزینه های بالای تهیه بذر و برداشت محصول و فرآوری و … خود از مانع اصلی عدم کشت و کار به شمار می آید .

در حال حاضر گردش مالی ناشی از گیاهان دارویی در جهان به چندین صد میلیارد دولار می رسد که متاسفانه در این سهمی کمتر از ۱% در این باره دارد .
کشورهایی مثل هند ، پاکستان و افغانستان در شمار مهمترین صادر کنندگان گیاهان دارویی به کورمان قرار گرفته اند که این باعث تاسف است که کشوری مثل ایران با سابقه درخشان قدیمی در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی ، امروزه به عنوان وارد کننده مطرح می شود .

اگر چه با داشتن دانشمندی مثل ابوعلی سینا که بنیان گذار طب سنتی در ایران و جهان می باشد افتخاراتی برای کشور ما بدست آورده است ولی متاسفانه فقط شعار نام او برای ملت ایران باقی مانده است و به آن اکتفا نموده ایم زیرا که فعالیتی مبنی بر تحقیقات کاربردی اعم از کاشت ، داشت ، برداشت ، استخراج و بازاریابی شده است و تنها به جمع آوری بعضی گونه ها و کشت های محدود بسنده شده است .

همانطور که قبلا ذکر شد از عمده ترین مشکلات موجود در سر راه رشد گیاهان دارویی بالا بودن حساسیت بازاریابی این گیاهان به دلایل گوناگون به اختصار به شرح آن پرداخته می شود .

عوامل موثر بازاریابی گیاهان دارویی :
۱- شیوه سنتی تولید محصولات گیاهان دارویی : میزان زیادی از گیاهان دارویی به شیوه سنتی بدست می آید . گیاهان دارویی در مراتع و جنگل ها و مزارع و باغهای کشور پراکنده است که جمع آوری محصولات اندک از واحدهای تولیدی پراکنده و کوچک دشوار بوده و موجب افزایش هزینه می گردد .

فهرست عناوین
مقدمه
خلاصه
جایگاه گیاهان دارویی در ایران
عوامل موثر بر بازاریابی گیاهان دارویی – شیوه سنتی تولید محصولات گیاهان دارویی
ویژگی های ریشه سنتی گیاهان دارویی
حجیم بودن گیاهان دارویی
فقدان گرایشات بازاری
مضر بودن و فساد پذیری گیاهان دارویی
سازمان بازاریابی
عملیات بازاریابی – فعالیت های مبادله ای
عملیات بازاریابی – کارکردهای فیزیکی
عملیات بازاریابی – کارکردهای تسهیل کننده
نتایج حاصل از بررسی بازاریابی گیاهان دارویی

این پاورپوینت به همراه فایل word می باشد

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 32

فرمت فایل: پاورپوینت