تحقیق درباره انسان شناسی در اسلام

تحقیق درباره انسان شناسی در اسلام

انسان شناسی در اسلام

مقدمه
علوم انسانی ، علومی هستند که به مطالعه رفتارها و شرایط مربوط به زندگی انسانی  می پردازند . روان شناسی علمی است که به مطالعه رفتار انسان می پردازد ، جامعه شناسی نیز همین طور است انسان شناسی نیز از مقوله های همین علم است .
دو شاخه از علم روان شناسی و جامعه شناسی وجود دارد . روان شناسی سعی می کند رفتار را از کوچک ترین تا بزرگ ترین واحد مورد مطالعه قرار دهد . کوچک ترین واحد رفتار انسانی عکس العملی است که او در برابر یک محرک از خود نشان می دهد .ضربه زیر زانو یک بازتاب است و پریدن یک رفتار است . روان شناسی کل وجود انسان راتحت عنوان شخصیت مورد مطالعه قرار می دهد .
جامعه شناسی از دیدگاه گیدنز مطالعه زندگی اجتماعی ، گروه ها و جوامع انسانی است ، مطالعه ای هیجان انگیز و مجذوب کننده که موضوع اصلی آن رفتار انسان به  عنوان موجودی اجتماعی است . دامنه جامعه شناسی بی نهایت وسیع است و از تحلیل بر خورد های زود گذر بین افراد تا بررسی  فرایند های اجتماعی جهانی را در بر می گیرد . جامعه شناسی به مطالعه فرد نمی پردازد ، بلکه به مطالعه گروه ها و جوامع می پردازد و مطالعه فرد را عهده روان شناسی گذاشته است . اما این سؤال که آیا انسان را مستقل در نظر نگیریم ؟ قطعاً صحیح نیست ، زیرا انسان استقلال دارد هر چند قسمت اعظم شخصیت وی در جامعه شکل می گیرد و در عین حال فردیتش نیز در اینجا محفوظ است .

انسان شناسی اسلامی در اسلام

سؤال هایی که انسان به آنها پاسخ می دهد عبارتند از :

  1. دامنه حقیقی وجود آدمی از کجا آغاز و به کجا می انجامد ؟
  2. زیر ساختارهای رفتارهای آدمی چیست ؟
  3. تفاوت های اصلی و بنیادی انسان با حیوان در چیست ؟
  4. نیازها و اهداف حقیقی انسان چیست و چگونه می توان به آنها  پاسخ داد ؟

انسان شناسی در اسلام : انسان شناسی دینی
انسان شناسی دین ( بویژه انسان شناسی از دیدگاه اسلام )
معرفتی است که انسان درباره خود از منبع وحی دست می آورد .

همچنین ببینید : پاورپوینت انسان در اسلام ۸۴ اسلاید

انسان شناسی دینی نسبت به سایر انسان شناسی ها امتیازاتی دارد که عبارتند از :

۱) زیرساخت هایی از رفتار انسان را بیان می کند که طریق تجربی و فلسفی نمی توان به آن رسید
مثلاً در سوره اعراف آیه ۱۷۲ آمده که : وَ إِذ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِیءَ ادَمَ مِن ظُهُورِهِم ذُرِّیتَهُم وَ اَشهَدَ هُم عَلَی أَنفُسِهِم أَلَستُ بِرَبِّکُم قَالُوا بَلَی شَهِدنَا أَن تَقُولُوا یومَ القِیمَهِ إنَّا کُنَّا عَن هَذَا غَافِلِینَ .

خداوند از پشت انسان ذریه او را گرفت .ذریه یعنی فرزندان منتها اشاره به یک عالم کوچک دارد ؛ گویی زمانی که ما کوچک ترین واحد خودمان بودیم . آن زمان و انگار خداوند مارا گرفته و خودمان را به خودمان گواه گرفته است . یعنی در زمانی که ما بسیار ناچیز بودیم خداوند از ما گواهی گرفته است آیا من خدای تو نیستم ؟ همه ما شهادت دادیم که بله تو خدای ما هستی .

۲) تقدم و تأخر آن در گستره ای فراتر از زمان و مکان می باشد ،زمانی که در اختیار ما هست همان عمر ما می باشد . عالم فقط در دامنه تولد و مرگ محدود نمی شود . قبل و بعد از هر فرد انسان هایی بوده اند و هستند و تاریخ محدود به چنین چیزی نمی شود . تاریخ به زمانی بر می گردد که انسانی در روی زمین وجود نداشته و فرضیتی نبوده و زمانی خواهد بود که این کهکشان ها و کائنات نخواهند بود . ما می توانیم خود را در دامنه تاریخ خویش مطالعه کنیم ولی گاهی باید فراتر از این رفت.
و… (توضیحات کامل داخل فایل)

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 26

فرمت فایل: WORD