تحقیق رضایت شغلی

تحقیق رضایت شغلی

رضایت شغلی

در این فایل از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
مقدمه مقاله
نقش عامل انسانی در پیشبرد امور جامعه، دارای اهمیتی خاص است و مؤثرترین رکن تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محسوب می‌شود . پیشرفت‌های اقتصادی و اجتماعی لازمه توجه خواص به آموزش نیروی انسانی متعهد، متخصص، ماهر وکوشش در افزایش عوامل موثر در رضایت شغلی او دارد.

انسان، مهم‌ترین سرمایه سازمان است اگر عامل انسانی را از سازمان حذف کنیم، آنچه باقی می‌ماند، امکاناتی نظیر ساختمان، ماشین آلات، تجهیزات، مواد و غیره است که به خودی خود قابل استفاده نیست و ارزشی نخواهد داشت انسان به اشیاء روح دمیده و از آنها برای بهبود و تکامل زندگی خوداستفاده می‌کند. انسان، بزرگترین و با ارزش‌ ترین دارایی سازمان است که هرگز در ترازنامه‌ها و صورت‌های سود و زیان شرکت‌ها منعکس نمی‌شود.

در صورتی که سودآوری سازمان بستگی به انسان داشته و انسان‌ها پشتوانه موفقیت سازمان به شمار می‌روند. بنابراین، با عامل انسانی باید در نهایت عزت و احترام برخورد شود، زیرا سال‌ها وقت و سرمایه گزاف سازمان و در کل جامعه ، صرف تربیت و پرورش انسان‌های متخصص، فهیم، متعهد شده تا پس از سال‌ها برنامه ریزی به اوج بازدهی خود برسند.

در صورت کناره گیری آنان به علت عدم رضایت شغلی از سازمان، به آسانی و در زمانی اندک قابل جایگزینی نیستند و فقدان آنها زیان و لطمه بزرگی به سازمان وارد خواهد کرد. به بیانی دیگر، عرضه نیروی انسانی توانمند و کارامد، امری محدود، زمان‌بر و پرهزینه بوده و مستلزم صرف وقت، نیرو و مخارجی هنگفت است.

نیروی انسانی متعهد در سازمان، با کردار و اعمال خود و اتخاذ تصمیمات صحیح و بموقع، می‌تواند زیان‌های مادی را بزودی جبران و تأمین کند، در واقع، همواره برای سازمان ارزش افزوده، ثروت و فایده ایجاد می‌کند و برسرمایه‌های مادی سازمان می‌افزاید.

نیروی انسانی متعهد بیش‌ از هزینه‌ای که صرف تربیت، تجهیز و آموزش او شده است، برای سازمان فایده و ارزش به وجود می‌آورد. برعکس، نیروی انسانی ناراضی ، غیر متعهد، غیر کار آمد و نا آگاه، ممکن است با تصمیمات و اعمال غلط خود بر مشکلات و زیان‌های سازمان می افزاید. از این رو شناخت عوامل موثر بر رضایت کارکنان سازمان از اهمیت خواصی برخوردار است و در این زمینه مطالعات بسیار از طرف پژوهشگران حوزه مدیریت و منابع انسانی انجام گرفته است و نظریه های مختلفی در این باره طرح شده است. به نظر می رسد که مدیران سازمان ها باید با آگاهی از این نظریه ها و بکار گیری مناسب و اقتضایی آنها ، در این موارد از ریزش بی دلیل سرمایه های سازمان جلو گیری نموده و از زیان های حاصله جلو گیری نمایند.

تعریف و انواع نظریه های رضایت شغلی

مقاله فارسی انگیزش و رضایت شغلی

تعاریف و اصطلاحات

تعریف شغل

شغل: منظور از شغل عبارت است از وظایف مستمر مربوط به پست ثابت سازمانی، یا شغل یا پستی که به طور تمام وقت انجام می‌شود. (تبصره ۲ قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب

شغل

شغل عبارت است از مجموع وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان امور اداری و استخدامی کشور به عنوان کار واحد شناخته شده باشد. (از ماده ۷ قانون استخدام کشوری مصوب

شغل
عبارت است از مجموعه وظایف مرتبط و مشخصی‌ که از سوی بانک به‌عنوان کار واحد شناخته شده و برای پست سازمانی در نظر گرفته شده باشد. (بند ب ماده ۱ آیین‌نامه استخدامی نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مصوب

شغل
عبارت از مجموعه وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مستمر و مشخصی است که از طرف سازمان به عنوان کار واحد شناخته شده است. (بند ت ماده ۱ آیین‌نامه حقوق و دستمزد کارکنان سازمان‌های مناطق آزاد تجاری صنعتی جمهوری اسلامی ایران مصوب

شغل کارمندی

شغل کارمندی که عبارت است‌ ازمجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمانی برای کارمندان پیش‌ بینی می‌شود. (بند ۲ ماده ۱۹ از قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب

شغل مشترک

شغل مشترک که عبارت است از مجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمان با این عنوان تعیین شده و منحصر به نظامیان یا کارمندان نبوده و قابل تخصیص به هر دو می‌باشد. (بند ۳ ماده ۱۹ از قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب

شغل نظامی

شغل نظامی که عبارت است از مجموعه وظایف و اختیارات مشخصی که در جداول سازمان برای نظامیان پیش‌بینی می‌شود. (بند ۱ ماده ۱۹ قانون ارتش جمهوری اسلامی ایران مصوب

موفقیت و رضایت شغلی

رضایت شغلی یکی از عوامل مهم در رضایت از زندگی است و تمام رفتارها و روابط انسان بطور مستقیم و یا غیر مستقیم از چگونگی اشتغال او متاثر است بنابراین بهتر است به فرد کمک شود تا بتواند شغل مناسبی را انتخاب کند ، برای ایفای نقش آماده شود و بطور رضایت بخشی به شغل خود ادامه دهد.

ابعاد رضایت شغلی

  1. رضایت شغلی یک پاسخ عاطفی نسبت به شرایط یا وضعیت شغل است.
  2. رضایت شغلی اغلب در رابطه با برآورده شدن نیازها و اتظارات تعیین میشود.
  3. رضایت شغلی منبعث از چند نگرش بهم وابسته می باشند.

اسمیت ، کندال و هایلین پنج بعد شغلی بیشنهاد کرده اند که عبارتند از :

  • ماهیت شغل
  • دستمزد
  • فرصت های ارتقاء
  • سرپرست یا مدیر و همکاران

این ابعاد از مهمترین ویژگیهای شغل هستند که افراد پاسخ موثر نسبت به آنها نشان می دهند.

فهرست مطالب
عنوان صفحه
۱-فصل اول ۲
۱-۱-مقدمه : ۳
۲-۱- تعاریف و اصطلاحات ۴
۳-۱- موفقیت و رضایت شغلی ۵
۴-۱- عوامل موثر بر رضایت شغلی : ۵
۵-۱- موفقیت شغلی : ۷
۶-۱- سنجش رضایت شغلی : ۸
۷-۱- رضایت شغلی و اشتغال موفقیت آمیز ۸
۸-۱- رضایت شغلی چقدر و چگونه؟ ۱۴
۹-۱- عوامل رضایتمندی شغلی ۱۸
۱۰-۱- راه‌های کلیدی برای بهبود رضایت شغلی ۲۰
۱۱-۱- نظریه های رضایت شغلی ۲۲
۱۲-۱- نظریه های رضایت شغلی : ۲۲
۱۳-۱- بررسی عوامل موثر بر انگیزش و رضایت شغلی کارکنان در سازمانها ۲۵
فصل دوم
۱-۲- نحوه تهیه پیشینه پژوهش ۳۴
فصل سوم
۱-۳- تاریخچه آب و فاضلاب ۳۶
۲-۳- معرفی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی ۳۸
فصل چهارم
۱-۴- نتیجه گیری و پیشنهادها ۳۸
۲-۴- آمار بدست آمده از نرم افزار SPSS

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 63

فرمت فایل: WORD