پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر

پرسشنامه باورهای معرفت شناختی شومر

دانلود پرسشنامه استاندارد باورهای معرفت شناختی شومر شامل پرسشنامه استاندارد امتیازبندی تفسیر و روایی پایایی پرسشنامه

معرفی پرسشنامه

شومر در سال ۱۹۹۰ پرسشنامه ۶۳ سوالی خود را برای سنجش پنج بعدی معرفت شناختی پیشنهادی اش معرفی کرد. از این پنج بعد معرفت شناختی ، سه بعد به خود دانش ( ساختار ، قطعیت و منبع) و دو بعد دیگر ( کنترل و سرعت) به اکتساب دانش مربوط می شد. شومر برای هر یک از این ابعاد یک مجموعه سوال تهیه کرده بود که در ۱۲ خرده مقیاس گروهبندی شده بودند . برخی از ابعاد معرفت شناختی به یک خرده مقیاس  و برخی دیگر به دو یا سه خرده مقیاس اشاره دارند. برای مثال با توجه به ساختار دانش ، بعد (( ساده بودن دانش)) از طریق خرده مقیاس های (( به دنبال یک پاسخ بودن)) و (( اجتناب از وحدت بخشیدن به اطلاعات)) مشخص می شد. در مطالعه شومر ۱۹۹۰ تحلیل عاملی خرده مقیاس ها ۵ عامل را مطرح کرد : ساده بودن دانش ،خاص بودن دانش، قطعیت دانش ، توانایی ذاتی در یادگیری و یادگیری سریع .

روایی و پایایی پرسشنامه

در پژوهش رضایی (۱۳۸۹)  برای بررسی روایی سازه از تحلیل عاملی برای رسیدن به ساختار عاملی مناسب استفاده شد . در پژهش  کدیور و همکاران (۱۳۹۱) میزان اعتبار خرده مقیاس های پژوهش با استفاده از روش آلفای کرونباخ بین ۶۵% تا ۷۵% بدست آمد.روایی پیش بین این ابزار توسط شومر (۱۹۹۳) نشان داده شده است که سه مورد از چهار باور بعد کنترل توانایی هوش عمومی، جنبه های مختلف یادگیری نظیر درک مطلب را پیش بینی می کند .برآورد اعتبار با روش بازآزمایی ۷۴% بدست آمده است .

پایایی و روایی: دارد (خارجی و ایرانی )
تفسیر و نمره گذاری: دارد
مؤلفه : دارد شامل ۵ مولفه ساده بودن دانش- قطعیت دانش- منبع دانش- توانایی ذاتی در یادگیری- یادگیری سریع.
مدل مورد استفاده: پرسش نامه شومر (۱۹۹۰)
تعریف مفهومی و عملیاتی:دارد
نوع پرسش نامه: استاندارد- خارجی
تعداد سئوال: ۶۳ سؤال
فرمت فایل: ورد آفیس word
تعداد صفحات: ۱۲
کاربرد: فهم باورهای معرفت شناسی
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 12

فرمت فایل: WORD