مقاله جایگاه بهداشت و سلامت در جامعه

مقاله جایگاه بهداشت و سلامت در جامعه

جایگاه بهداشت و سلامت در جامعه
بخشی از مقاله
آیا تا کنون از خود پرسیده ایم که وضعیت سلامت ما چگونه است؟ سطح سلامت جامعه ای که در آن زندگی می کنیم کجا قرار دارد؟ موانع ارتقا سلامت جامعه ما چیست؟ و آیا هرگز به این فکر بوده ایم، اشتباهاتی را که هر روز در نحوه غذا خوردن،‌ استراحت، وضعیت بدن به هنگام انجام کار، نحوه واکنش به استرس های روزمره و … مرتکب می شویم؛ ممکن است،‌سلامت ما را تهدید کند؟

سلامت طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی عبارت است از:
رفاه کامل جسمی
روحی و اجتماعی
سلامتی حق مشروع هر انسانی فارغ از مسائل نژادی ملیتی، مذهبی، سیاسی و … است.

جایی که ما اینک زندگی می کنیم، در منطقه مدیترانه ای شرقی سازمان بهداشت جهانی قرار دارد، که دارای ویژگی های زیر است:

  1. بیماریها و شرایطی نظیر گسترش ایدز، حوادث ، بیماریهای عفونی، بیماریهای مرتبط با ثروت نظیر دیابت،‌ چاقی، بیماریهای قلبی عروقی و انواع سرطانها.
  2. شیوه های ناسالم زندگی نظیر استعمال دخانیات، مصرف مواد مخدر و د ارو، تغذیه ناسالم، ضعف رویه های بهداشتی.
  3. مباحث گسترده تر اجتماعی نظیر رشد بی رویه جمعیت ، فقر،‌کمبود مسکن و شرایط مناسب زندگی،‌بی خانمانی و کمبود آب بهداشتی.

امروزه در کشورهای فقیر ۱۷۰ میلیون کودک کم وزن وجود دارند، که بیش از سه میلیون نفر آنها به دلیل عوارض کم وزنی در سال جاری می میرند. از سوی دیگر بیش از یک میلیارد انسان در سراسر جهان اضافه وزن دارند؛ که حدود نیم میلیون نفر آنها به دلیل عوارض چاقی امسال خواهند مرد. سالانه ۲۵۰ هزار مورد سو استفاده جنسی در کودکان اتفاق می افتد. هزینه مصرف مواد مخدر در جوامعی مثل آمریکا سالانه بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می شود. تعداد مبتلایان به سل در دنیا حدود ۹۰ میلیون نفر تخمین زده می شود.

علاوه بر هزینه سنگین درمان و مراقبت، هر بیمار سلی اگر به موقع شناسایی و درمان نشود، به طور متوسط ۱۵ نفر دیگر را مبتلا می کند.
و اما در کشور خودمان آماری که از تعداد مبتلایان به ویروس ایدز ارائه می شود بسیار کمتر از تعداد واقعی مبتلایان به این بیماری است. برای هر بیمار ایدزی در ماه ۵۰۰ هزار تومان هزینه می شود. شایع ترین راه انتقال ایدز در ایران اعتیاد تزریقی است. سن شروع اعتیاد ۲۶/۲ سال است. رشد اعتیاد سه برابر رشد جمعیت است. و……..

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 11

فرمت فایل: WORD