اینترنت ابزاری کارامد در خدمت تبلیغات
چکیده مقاله تبلیغات اینترنتی
اینترنت همراه با رشد روز افزون خود، کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف یافته است. امروزه اینترنت بعنوان رسانهای قدرتمند در اختیار صنعت تبلیغات قرار گرفته است. بدلیل ویژگیها و مزیتهای فراوانی که اینترنت در مقایسه با رسانههای سنتی دارد، تبلیغات اینترنتی شاهد رشد فراوانی در طی سالیان اخیر بوده است.
این مقاله به ادبیات موضوع میپردازد که شامل تعریف تبلیغات اینترنتی، تاریخچه و روند آن از ابتدای پیدایش تا کنون، انواع و اشکال مختلف تبلیغات اینترنتی، و نیز مزیتها و محدودیتهای آن میباشد.
توضیح :
این مقاله تلفیقی از دو مقاله (۱)اینترنت؛ ابزاری کارآمد در خدمت تبلیغات (منتشر شده در شماره ۱۰ ماهنامه دانش تبلیغات) و (۲) تبلیغات اینترنتی در ایران : تنگناها و راهکارها (سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت – ۲۹ آذر لغایت ۱ دیماه ۱۳۸۴) است که توسط نویسندگان منتشر شدهاند.
به منظور جلوگیری از تکرار و هدایت سریعتر خوانندگان به سمت مطلب مورد نظر این تلفیق توسط سایت راهکار مدیریت انجام شده است.
کلیدواژه : تبلیغات؛ تبلیغات اینترنتی؛ بازاریابی؛ اینترنت
مقدمه
در کتب و متون مختلف تعاریف متعددی از تبلیغات آمده است بطور مثال میتوان به تعاریف ذیل اشاره کرد. تبلیغات فرآیند روشمند ارایه اطلاعات مناسب در مورد کالاها و خدمات به مشتریان و ترغیب و متقاعد کردن مؤثر مصرف کنندگان به خرید کالاها و خدمات میباشد (متولی ۱۳۷۲) و یا در تعریفی دیگر تبلیغات را، ارائه غیر شخصی اطلاعات که معمولاً برای آن پول پرداخت میشود و اغلب با هدف ترغیب برای خرید کالاها، خدمات و یا ایده از سوی افرادی مشخص و توسط رسانه های مختلف انجام میپذیرد، تعریف نمودهاند (تافلینگر ۱۹۹۶).
همان طور که در تعریف بالا اشاره شد، تبلیغات از طریق رسانه های مختلفی انجام میپذیرد که از آن جمله میتوان به روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون و … اشاره نمود. چندی است که رسانهای جدید، یعنی اینترنت، به جمع رسانههای مورد استفاده تبلیغات اضافه شده است.
رشد تبلیغ در اینترنت نسبت به تبلیغ در رسانه های سنتی، از سرعت بسیار بیشتری برخوردار بوده است. چرا که پس از گذشت ۳۸ سال از پیدایش رادیو، تعداد استفادهکنندگان آن به ۵۰ میلیون نفر رسید، تلویزیون ۱۳ سال پس از پیدایش این حد نصاب را کسب کرد و اما اینترنت تنها با گذشت ۴ سال توانسته به این حد نصاب دست پیدا کند (فاکس ۱۹۹۹). این مقاله به معرفی این نوع از تبلیغات و ویژگیهای آن میپردازد
فهرست مطالب
چکیده
۱- مقدمه
۲- تعریف تبلیغات اینترنتی
۴- روند تبلیغات اینترنتی در دنیا
تصویر بزرگتر۵- ابعاد تبلیغات اینترنتی
۵-۱- مدلهای کسب و کار
۵-۱-۱- مدل کسب و کار مبتنی بر محتوا
اینترنتی
۵-۱-۲- مدل مبتنی بر ارائه خدمات متنوع
۵-۱-۳- مدل مبتنی بر فراهم آوردن امکان جستجوی سایتهای مختلف
۵-۱-۵- مدل مبتنی بر شبکه تبلیغاتی
۵-۱-۴- مدل مبتنی بر ارائه خدمات تبلیغاتی
۵-۲-۱- بنرها
۵-۲-۲- بنرهای دارای غنای رسانهای
۵-۲-۳- تبلیغات مبتنی بر بازی
۵-۲-۴- تبلیغات مبتنی بر پست الکترونیک
۵-۲-۵- تبلیغات ناخواسته
۵-۲-۶- تبلیغات مبتنی بر حامیگری ۵-۳- فرایندهای طراحی
۵-۴- زیر ساخت های سیستم
۵-۵- تکنولوژی نرم افزاری و سخت افزاری
۵-۶- روشها
۶- مزیت های تبلیغات اینترنتی
۷- محدودیت های تبلیغات اینترنتی
۸- نتیجه گیری
مراجع