تجربیات معاون فناوری اطلاعات

تجربیات معاون فناوری اطلاعات

تجربیات معاون فناوری اطلاعات

مقدمه :
امروزه توجه جدی به آموزش و پرورش از اهداف کلیدی و مهم دولت ها و دست اندرکاران تعلیم و تربیت می باشد. تعلیم و تربیت به شیوه سنتی جوابگوی نیاز دانش آموزان نمی باشد.
اگر می خواهیم در عصر امروز گام های توسعه را سریعتر برداریم و از کشور های رقیب عقب نمانیم و حتی بتوانیم در عرصه هایی از آنها جلو بزنیم باید برای لحظه لحظه دانش آموزان عزیز، این سرمایه های گرانقدر که به دست ما رسیده اند برنامه ریزی داشته باشیم. احساس مسئولیت در خصوص امر تعلیم و تربیت از سوی آموزش و پرورش ، فرهنگیان ارجمند بویژه کارکنان مدارس باید روز به روز بیشتر گردد تا بتوانیم هر چه بیشتر دانش آموزان این مرز و بوم را به سوی قله های رفیع علم و سعادت رهنمون گردیم.
به نظر میرسد یکی ار راه های رسیدن به توسعه و عقب نمادن از قافله علمی دیگر کشورها استفاده از رایانه و فناوری آموزشی باشد . اگر ما نتوانیم فرهنگیان و دانش آموزان را با فناوری روز دنیا آشنا کنیم نمی توانیم به راحتی راه های موفقیت را طی کنیم.

تعریف فناوری:

Information Technology یا IT، همچنانکه به‌وسیله انجمن فناوری اطلاعات آمریکا (ITAA‎) فناوری اطلاعات (فا) تعریف شده‌است، «به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصا برنامه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه می‌پردازد». به طور کوتاه، فناوری اطلاعات با مسائلی مانند استفاده از رایانه‌های الکترونیکی و نرم‌افزار سروکار دارد تا تبدیل، ذخیره، حفاظت، پردازش، انتقال و بازیابی اطلاعات به شکلی مطمئن و امن انجام پذیرد . را نیز شامل گردد.
. بنابراین اخیرا تغییر اندکی در این عبارت داده می‌شود تا این اصطلاح به طور روشن دایره ارتباطات مخابراتی را نیز شامل گردد. بنابراین عده‌ای بیشتر مایلند تا عبارت «فناوری اطلاعات و ارتباطات»(Information and Communications Technology) یا به اختصار ICT را به کار برند.

تعریف فناوری آموزشی :

فناوری آموزشی در مفهوم ساده و مقدماتی به سخت افزارهایی مانند کامپیوتر، پروژکتور، اورهد و سایر وسایل سمعی و بصری اطلاق می شود که معلمان در امر آموزش از آنها آستفاده می کنند

فهرست مطالب

مقدمه : ۹
تعریف فناوری: ۹
تعریف فناوری آموزشی : ۱۰
ضرورت استفاده از فناوری آموزشی در مدرسه : ۱۰
فناوری امروز : ۱۱
اهداف و فواید فناوری آموزشی : ۱۱
شرح وظایف پست سازمانی – معاونین فناوری ۱۲
کنکاشی درچیستی معاون فناوری مدارس ۱۵
تجارب و فعالیت ها ۱۹
اینجانب در طی سال های زیادی که در این پست بودم تجارب زیر را اندوخته ام : ۱۹
تجربه ۱ : همکاری با دبیران ۱۹
تجربه۲ : آماده کردن همیشگی ۱۹
تجربه ۳ : آماده سازی کامپیوترها : ۱۹
سایر تجربیات ۲۰
روش ها و آموزش ها حاصل از تجربیات ۲۱
فناوری آموزشی : ۲۱
فواید کاربرد اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش ۲۳
اصول اولیه آموزش ۲۵
ابزارهای توسعه ۲۶
اصلاح نظام آموزشی برای حمایت از مدیران – فناوری ۲۶
تجربیات در ازمایشگاه رایانه : ۲۸
آزمایشگاه رایانه مدارس( مفاهیم – راهبرد ها) ۲۸
راهبردها و خط مشی ها ۲۸
تعاریف: ۲۹
اهداف : ۳۰
راهبردها و خط مشی ها : ۳۰
ارکان آزمایشگاه رایانه مدارس : ۳۰
فناوری : ۳۱
ویژگیهای ارکان آزمایشگاه رایانه مدارس : ۳۱
دیدگاه برنامه درسی : ۳۲
ب – روش تدریس : ۳۳
اصول حاکم بر روش تدریس به شرح ذیل می باشد : ۳۳
ج – ارزیابی ۳۴
ویژگیهای ارزیابی : ۳۴
• استمرار ۳۵
د – محتوا ۳۶
مدیریت : ۳۶
اصول حاکم بر مدیریت آزمایشگاه رایانه مدارس : ۳۷
– وظایف مدیر ۳۷
منابع آموزشی ۳۸
o امنیت ۳۹
o فناوری ۳۹
مسئولیتها و مهارتهای حرفه ای ۳۹
• مدیر ۳۹
آموزشهای مورد نیاز : ۴۰
• مهارتها : ۴۱
• معلمان ۴۱
آموزشهای مورد نیاز : ۴۲
نقشها و مسئولیتها : ۴۲
مهارتها : ۴۲
• کارکنان اداری ۴۳
آموزشهای مورد نیاز : ۴۳
نقشها و مسئولیتها : ۴۴
مهارتها : ۴۴
مسئول کارگاه رایانه ۴۴
آموزشهای مورد نیاز : ۴۴
نقشها و مسئولیتها ۴۵
مهارتها : ۴۶
اولیاء دانش آموزان ۴۶
راهبردها و خط مشی ها : ۴۶
نقشها و مسئولیتها : ۴۷
مهارتها : ۴۸
فناوری ۴۸
• شبکه رایانه ای : ۴۸
• محتوای الکترونیکی ۴۸
محیط ارتباطی بین آزمایشگاه رایانه مدارس ( Platform ) 49
• تجهیز مدارس ۴۹
• تهیه و استاندارد سازی محتوا ۵۰
قوانین لازم برای آزمایشگاه رایانه مدارس: ۵۰
*ارزشیابی از آزمایشگاه رایانه مدارس با در نظر گرفتن مدارس گواه ۵۱
چالش ها و مشکلات فناوری آموزشی مدارس : ۵۱
۱- کمبود نیروی متخصص : ۵۱
۲- برخوردار نبودن فناوری اطلاعات از جایگاه مناسب در بین دانش آموزان : ۵۱
۳- نبودن کتاب IDSL در برنامه درسی : ۵۲
۴- کمبود امکانات سخت افزاری : ۵۲
۵- عدم دسترسی به اینترنت : ۵۲
۶- نبود خط اینترنت مجزا جهت استفاده معلمین و دبیران : ۵۳
۷- تجهیز نبودن آزمایشگاه به وسایل سخت افزاری و نرم افزاری : ۵۳
۸- بهره مند نبود مدارس از امکانات سایت جداگانه : ۵۴
۹- اتاق IT و وصل نبودن به اینترنت : ۵۴
۱۰- کمبود سامانه پیام کوتاه : ۵۴
راه کارهایی برای برطرف نمودن مشکلات فناوری آموزشی مدارس : ۵۵
۱- تربیت نیروی متخصص : ۵۵
۲- ایجاد انگیزه در دانش آموزان : ۵۵
۳- گنجاندن کتاب IDSL در برنامه درسی : ۵۵
۴- ایجاد امکانات سخت افزاری : ۵۶
۵- امکان دسترسی به اینترنت : ۵۶
۶- اختصاص یک خط مجزا برای کادر آموزشی (معلمین یا دبیران ) : ۵۷
۷- تجهیز آزمایشگاه : ۵۷
۸- ایجاد سایت توسط مدارس : ۵۷
۹- تجهیز اتاق IT به اینترنت : ۵۸
۱۰- ایجاد سامانه پیام کوتاه : ۵۸
نتیجه گیری : ۵۹
منابع : ۶۰

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 61

فرمت فایل: WORD