تربیت از نظر و دیدگاه اسلام
مقدمه مقاله
بر اساس رأی صادره در ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ، مورخ ۲۹/۲/۷۹ ، اهدافی برای دوره ابتدائی در زمینه های اعتـــقادی ، اخـــلاقی، علمـــی و آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی ، زیستی ، سیاسی و اقتصـــادی در را ستای رســالت و مأموریت آموزش و پرورش و جهت دهی به رشـــــد همه جا نبه دانش آموزان بر پایه تعالیم و دستورات دین مبین اسلام تعیین شده ا ست .
مدیران ، برنامه ریزان و همه افرادی که در تعلیم و تربیت دانش آموزان نقشـی بر عهده دارند ، مکلف شده اند ، در برنامه ریـــــــزی امور طوری اقدام کنند که در پایـان دوره تحصیلی دستیابی دانش آموزان به اهداف تعیین شده ممکن باشد .
در بخش اهداف علمی و آموزشی موارد زیر آمده ا ست :
- نسبت به شناخت پدیده ها کنجکا و است .
- در فکر کردن ، شنیدن ، گفتن و بیان مقصود ، خواندن و نوشتن و حساب کردن مهارت کافی دارد .
- با زبان فارسی آشنایی دارد و میتواند از کتاب و روزنامه استفاده نماید .
- به اهمیت و ارزش اطلاعات و اطلاع رسانی در زندگی آگاه است .
- ارزش علم را در انجام درست کارها تا حدی می داند .
- مهارتهای اولیه برای زندگی در جامعه را کسب کرده است .
- با نحوه یادگیری خود تا حدودی آشناست .
- به مطالعه کتاب علاقه نشان میدهد .
موضوع مقاله حاضر ” تفکر و ضـــــرورت آموزش آن در دوره ابتـدائــــی ” می باشد ، همان گونه که در موارد ذکر شده در بالا ملاحظه می نمائید ، دانش آموزان ما باید در پایان دوره ابتدائی در فکر کردن مهارت کافی داشته باشند . ولی آیا مــا به آنها آموزشی در این خصوص داده ایم ؟ آیا برای چگونه و چطور فکــر کردن و یـا به طور کلی ، فکر کردن به مسائل اطرافمان ،آمـــوزشی در مدارس به نو نهـالانمـان ارائه می دهیم ؟ اگر جواب مثبت است ، آیا تا همین حد کافی است ؟ و . . .
فهرست مطالب
مقدمه
پرورش عقل و علم
سیستم آموزشی قدیم و پرورش عقل
دعوت اسلام به تعلیم و تعلم
تربیت و پرورش عقل در اسلام
صفات عقل
اصل تعقل
اصل تفکّر اساس تربیت اسلامی
راه و حقیقت تفکّر
مجاری تفکّر
اصل تدبّر
جایگاه تدبّر در تربیت
تربیت اسلامی و شأن مومن
ثمرات تدبّر
آموزش مهارتهای فکر کردن به کودکان
منابع و مآخذ