پیش بینی تکنولوژی به مدیران کمک می کند تا فرصت ها و تهدیدات آینده را شناسایی کرده و برای موفقیت در آینده برنامه ریزی کنند. این مقاله به بررسی اهمیت پیش بینی تکنولوژی و کاربرد آن در برنامه ریزی سازمان می پردازد.
مقدمه
شاید زمانی که ژول ورن در یکی از مشهورترین داستانهایش سفر به ماه را پیش بینی کرد کمتر کسی فکر می کرد که به این زودی ها چنین اتفاقی رخ دهد و پای یکی از ما انسانها به این قمر برسد. مطمئناً این رمان ژول ورن در تسریع حرکت بشر به سوی این هدف بی تاًثیر نبوده است.
برنامه ریزی تکنولوژی
امروزه شرکتهای بزرگ و موفق برای کسب ارزش افزوده بیشتر با استفاده از تکنولوژی های برتر، برنامهریزی تکنولوژی را امری حیاتی میدانند.در بیشتر کشورهای اروپایی پیشبینی تکنولوژی و برنامهریزی تکنولوژی بطور رسمی از دهه 1960 آغاز شد. درحال حاضر پیشبینی تکنولوژی در بیشتر کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار میگیرد.
در برنامهریزی تکنولوژی، اولین گام، پیشبینی تکنولوژی است. در رویکرد عمومی برنامهریزی تکنولوژی، پیشبینی تکنولوژی به عنوان رابطی بین استراتژی سازمان و تحقیق و توسعه تلقی میشود که راههای متفاوتی را برای دستیابی به اهداف طولانیمدت تکنولوژی سازمان نشان میدهد. پیشبینی تکنولوژی میتواند دورنمایی از آینده را برای ما فراهم کند که راهنمای اقدامات امروز در شکلدهی به شرایط آینده باشد.
برای برنامهریزی تکنولوژی مدلهای مختلفی ارایه شده است که مهمترین آنها مدل پورتر و همکارانش است. پورتر و همکارانش(1991) براساس تحقیقات مادوکس، آنتونی و ویتلی، چارچوبی را برای برنامهریزی تکنولوژی ارایه کردهاند. این چارچوب 7 مرحلهای از فرایند کلی برنامهریزی استراتژیک تبعیت میکند و به شرح زیر است.
گام اول : تکنولوژی را پیش بینی کنید.
این نقطه شروع برنامهریزی تکنولوژی است. این کار، هم تکنولوژیهای فعلی سازمان و هم تکنولوژی هایی که در طول دوره برنامهریزی به بازار خواهند آمد را شامل میشود.
گام دوم: محیط را تحلیل و پیشبینی کنید.
عوامل محیطی، شرایط بالقوه محیط، عدم قطعیت ها، تهدیدهای اصلی(بخصوص تهدیدات ناشی از رقابت) و فرصت ها را شناسایی کنید.
گام سوم: رفتار مصرف کننده و بازار را تحلیل و پیش بینی کنید.
در تحلیل نیازها، نیازهای فعلی مشتریان اصلی شناسایی و تغییرات احتمالی این نیازها تعیین و اثرات و الزامات این نیازها بر محصولات و خدمات سازمان، شناسایی میشود. تحقیقات بازار و ارزیابی تاثیر تغییرات، مکمل یکدیگرند. اما ابزارهای تحلیلی(هرچند هم که پیچیده باشند)، به تنهایی کافی نیستند. در این مرحله، تماس مستقیم با مشتریان بالقوه ضروری است. کیفیت واقعی، برآوردن خواستهها و نیازهای مشتریان است و بهترین راه برای انجام این کار، نزدیک شدن به مشتریان است.
گام چهارم: سازمان را تحلیل کنید.
دارایی ها و مشکلات اصلی را مشخص کنید. فهرستی از منابع انسانی و غیرانسانی سازمان تهیه کرده و عملکردهای اخیر را با توجه به اهداف مشخص شده قبلی، ارزیابی کنید. علم به نقاط ضعف و قوت سازمان، بسیار حیاتی است. شاید بد نباشد که برای این کار از مشاوران خارج سازمان استفاده کنید تا از اشتباهاتی که در زمان ارزیابی سازمان توسط اعضای خود سازمان رخ میدهد، پرهیز شود.
گام پنجم: رسالت سازمان را تعیین کنید.
اصول زیربنایی و حیاتی را مشخص کنید. اهداف کلی سازمان را تدوین، اهداف خاص دوره زمانی برنامهریزی را مشخص و معیارهایی برای سنجش میزان دستیابی به آن اهداف تعیین کنید. این مرحله باعث تمرکز و پرهیز از پراکندهکاری سازمان شده و هرچقدر افراد بیشتری در این مرحله مشارکت کنند، بهتر است. وقتی تک تک اعضا رسالت سازمان را درک و نسبت به آن احساس تعلق کنند، شانس موفقیت سازمان بیشتر است.
گام ششم: اقدامات سازمان را طراحی کنید.
گزینههای مختلفی مطرح کنید، آنها را تحلیل کرده و به بحث بگذارید. استراتژی مناسبی تدوین کنید که مورد توافق باشد و به چند اقدام کلیدی منجر شود. این زمان مناسب دیگری است تا ابزارهای ارزیابی اثرات را دوباره بکار گیرید.
گام هفتم: برنامه را به اجرا بگذارید.
اهداف ریز و زمانبندی شدهای را تدوین کرده و در صورت لزوم، مراحل، زمانبندی و بودجه آنها را تعیین کنید. برای پیگیری کارها و عملکردهای زیر حد استاندارد، مکانیزم مناسبی طراحی کنید. در این مرحله، نظارت میتواند خیلی مفید باشد. بازارهای تکنولوژی بسیار پویا است و هر شرکت باید در مورد تغییرات و عکسالعمل مشتریان، شناخت مناسبی داشته باشد.
همانگونه که مشاهده میشود، چارچوب مذکور مستلزم پیشبینی تکنولوژی است تا بدین وسیله نیازها، فرصتها و نقاط قوت و ضعف سازمان شناسایی شود و برای تحقق هدف های سازمان، برنامه عملیاتی تدوین و اجرا شود.
تعریف پیش بینی تکنولوژی
همانطور که پیش از این ذکر شد، پیش بینی تکنولوژی اولین مرحله برنامه ریزی تکنولوژی است. پیش بینی تکنولوژی تصاویری از آینده برای ما فراهم می آورد که بتوان فعالیتهای حال را در موقعیت های آینده هدایت کرد. تعاریف مختلفی برای پیش بینی تکنولوژی ذکر گردیده است که در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.
- پیشبینی تکنولوژی تلاشی برای به تصویر کشاندن قابلیت های تکنولوژیک و پیشبینی اختراعات و توزیع نوآوری های تکنولوژیکی در طول زمان است. پیشبینی تکنولوژی شامل مجموعهای از فرآیندهای فرمولی شده برای مطالعه آینده تکنولوژی است که معلول پیشرفت در علوم و تغییرات اجتماعی است.
- پیشبینی تکنولوژی به عنوان ابزاری در برنامهریزی تکنولوژی، برای شناسایی جریان احتمالی حوادث تکنولوژیک در آینده به کار میرود تا امکان انتخاب مناسب تکنولوژیهای آینده را فراهم آورد.
- پیشبینی تکنولوژی به مدیران کمک میکند که تشخیص دهند چگونه قابلیت تکنولوژیک در طول زمان رشد میکند و چگونه تکنولوژی رقیب ظاهر شده، رشد و انتشار مییابد و جایگزین تکنولوژی قدیمی میگردد.
عناصر پیش بینی تکنولوژی
برای اینکه یک پیشبینی در فرآیند تصمیمگیری سودمند باشد باید شامل چهار عنصر کیفی، کمی، زمان و احتمال باشد. منظور از عنصر کیفی این است که در پیشبینی تکنولوژی چه باید پیشبینی شود. به عبارت دیگر باید اتفاقات و پدیدهای را که میخواهد پیشبینی شود، مشخص کرد. عنصر کمی به مفهوم توسعه کمی سطحی از عملکرد مورد انتظار است که به صورت عدد و رقم بیان میشود. عنصر زمان بیانکننده این است که پدیده مورد نظر در چه زمانی اتفاق میافتد و عنصر احتمال، میزان قطعیت در پیشبینی را نشان میدهد.
برای اینکه انتظارات لازم از یک پیشبینی تکنولوژی برآورده شود، میبایست منابع مورد نظر در اختیار باشد. این منابع شامل چهار منبع عمده فرضیات، بینش،داده و قضاوت است.
فرضیات اطلاعاتی هستند که پیشبینیکننده، برای تصدیق آنها در چارچوب زمان اطمینان کافی دارد و توصیه میشود که فرضیات مهم در پیشبینیها بیان شود حتی اگر لازم باشد این فرضیات در توسعههای آینده مجدداً آزمایش شود (امکان رد کردن آنها در آینده وجود دارد). بینش یکی از مهمترین ویژگیهای انسان در بیان عناصر کیفی پیشبینی است و در اینجا باید تأکید کنیم که پیشبینی نباید فقط یک رویکرد کمی باشد. به طور کلی پیشبینی در حال پیدا کردن راههایی به سوی آینده است و شاید بتوان گفت یک کار ردیابی است.
فهرست مطالب
مقدمه
برنامه ریزی تکنولوژی
تعریف پیشبینی تکنولوژی
عناصر پیشبینی تکنولوژی
منابع خطا در پیشبینی تکنولوژی
ویژگی های یک پیش بینی خوب
روش های پیشبینی تکنولوژی
انتخاب روش مناسب برای پیشبینی تکنولوژی
چرخهی عمر فناوری
نوع برخورد با فناوری در هر مرحله از چرخهی عمر
تعیین وضعیت فناوری در چرخهی عمر
نتیجه گیری
منابع
نتیجه گیری
از پیشبینی تکنولوژی به عنوان اولین گام برنامهریزی تکنولوژی و به منزله ابزاری برای درک بهتر فرصتها و تهدیدات و آگاهی از تحولات تکنولوژیک آینده و وضعیت کنونی داراییهای تکنولوژیک سازمان استفاده میشود. پیشبینی تکنولوژی این امکان را برای سازمانها (به ویژه سازمانهای تکنولوژی محور) فراهم میآورد که به صورتی هدفمند در مسیر آینده گام بردارند و اسیر حوادث آینده نشوند. در این گزارش سعی بر آن بود تا مروری بر روش های متداول پیش بینی تکنولوژی گردد.