مقاله جرایم رایانه ای

مقاله جرایم رایانه ای

جرایم رایانه ای

بخشی از مقاله
امروز بحث فناورى اطلاعات و ارتباطات نوین،که تجلى روشن آن فضاى‏ تبادل اطلاعات (فضاى سایبر) است،مسئله جدیدى را با عنوان پاسخگویى‏ به سوء استفاده‏ هایى که از فضاى تبادل اطلاعات به عمل مى‏ آید پیش روى‏ دانشمندان علوم جنائى قرار داده است. این مقاله  جرایم رایانه‏اى در ابعاد خرد و کلان را مورد بررسى‏ قرار مى‏دهد.این بحث در قالب دو بخش دنبال مى‏شود.در بخش اول،پس‏ از توضیحاتی راجع به تاریخچه جرائم رایانه‏اى،به تعاریف وبرداشت های مختلف آن پرداخته و انواع و خصوصیات هرکدام را بیان میکنیم  ودربخش دوم مقاله  به محتوای این نوع جرایم گوشه چشمی داریم سپس آثار مخرب جرایم رایانه ای را به تفصیل توضیح داده ودر ادامه. نحوه پیشگیری ازاین جرایم وبالاخره در آخر از جرایم رایانه ای در کشورمان بحث خواهیم کرد.

کلید واژه‏ ها: جرم رایانه‏ اى- پیشگیرى جرایم رایانه ای – آثار مخرب جرایم رایانه ای

مقدمه
بشر در طول حیات خود اعصار گوناگونى را پشت سر گذاشته و هریک از آنها را با الهام از تحول عظیمى که در آن عصر پدید آمده و گامى از رشد و تکامل بشرى را رقم زده نامگذارى کرده است،مانند:عصر آتش، عصر آهن‏ و عصر حاضرکه عصر فناورى اطلاعات و ارتباطات نام گرفته است.
هنوز نیم قرن از اختراع اولین رایانه نمى‏گذرد،آن هم رایانه‏اى سى تنى که‏ البته سرعت عمل آن از ابتدایى‏ ترین ماشین حساب‏ هاى دیجیتال امروزى نیز کمتر بود،اما به هر حال تحولى شگرف در دنیاى علم و فناورى محسوب‏ مى‏شد و از همین رو رایانه‏ ها در این مدت کم به خوبى توانستند جاى خود را در تمامى شئون زندگى انسان باز کنند و به نوعى خود را در تمامى پیشرفت‏ها سهیم سازند.این اقببال عمومى و بهره ‏بردارى روزافزون از سیستم‏هاى‏ رایانه‏اى زمانى شتاب بیشترى به خود گرفت که در ابتداى دههء نود میلادى‏ امکان اتصال شدن آنها به یکدیگر در سراسر جهان فراهم شد.در این زمان‏ بود که مشاهده شد مرزها و موانع فیزیکى بى‏اثر شده و به نوعى رؤیاهاى‏ جهانى بشر واقعیت یافته است .اما از آنجا که این پدیدهء شگفت‏ انگیز از همان بدو تولد در دسترس‏ همگان قرار گرفت،هرکس مطابق اغراض و مقاصد خود از آن سود مى‏جست و نتیجه آن شد که بعضى از این بهره‏بردارى‏ها جنبه سوء استفاده به‏ خود گرفت و بالطبع سیاستگذاران خرد و کلان را واداشت که تدبیرى‏ بیندیشند.این سوءاستفاده‏ها که در مجموع جرائم رایانه‏اى نام گرفته‏اند، طیف جدیدى از جرائم هستند که به سبب ویژگى‏هاى متمایزى که با جرائم‏ سنتى دارند، تصمیم‏ گیران جامعه را بر آن داشته‏اند تا در ابعاد مختلف‏ اقدامات متمایزى را طرح‏ریزى کننند..

تاریخچه جرایم رایانه ای

البته باید ما بدانیم که همیشه در اعصار و قرون مختلف و در گذشته هر زمان که پدیده و علمی وارد عرضه وجودی شده هم دارای بعد مثبت بوده و استفاده های مثبت از آن می شده و هم استفاده های منفی و رایانه هم از این قاعده مستثنی نیست. رایانه در عین حال که دارای استفاده های مثبت فراوانی است و می شود از آن استفاده های مثبت کرد از همین رایانه می شود وسیله شود برای بزهکاری و راحت تر انجام دادن بزه توسط بزهکاران و در جهت ضرر منافع مردم عمل کند. به هر شکل.

به دلیل بهره مند نبودن دولت ها و کشورها از فناوری و تکنولوژی تعیین تاریخ دقیق شروع جرم رایانه ای سخت به نظر می رسد. چرا که همان طور که می دانید برخی از کشورها مثل آمریکا که از سطح تکنولوژی بالایی برخور دارند به مراتب تاریخ وقوع جرم کلاهبرداری رایانه ای بسیار زود تر از کشور ماست به هر عنوان تعیین دقیق اولین جرم رایانه ای کار دشواری است چرا که اگر ما حتی بگوییم مثلاً در قضیه الدون رویس اولین جرم رایانه ای اتفاق افتاد باز هیچ دلیل قاطعی وجود ندارد که قبل از آن جرم اتفاق نیفتاده باشد.

شاید بتوان تاریخ اولین جرم رایانه ای را به زمانی نسبت داد که چرتکه وارد محاسبات افراد بشر شد اما باز این سؤال مطرح می شود که آیا در آن زمان عمل استفاده غیر مجاز از چرتکه و یا حتی زمان های بعد از آن استفاده از «ماشین جمع زن پاسکال» و یا «ماشین محاسبه لایب»جرم انگاری شده بود یا خیر چرا که همان طور که می دانیم بر طبق اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ما هر فعل یا ترک فعل که به موجب قانون برای آن مجازات تعیین شده جرم است و لاغیر.

در کتابچه راهنمای سازمان ملل متحد برای جلوگیری و کنترل جرایم مرتبط با رایانه آمده است. «تعیین زمان واقعی ارتکاب اولین جرم کامپیوتری کار دشواری است. کامپیوتر از زمان چرتکه که از ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد در ژاپن، چین و هند وجود داشته ، به نوعی مطرح بوده است. در سال ۱۸۰۱ انگیزه های مالی باعث شد تا ژوزف ژاکارد یکی از صاحبان کارخانه های نساجی در فرانسه ، اولین کارت کامپیوتری را طراحی کند. این دستگاه امکان تکرار یک رشته مراحل پیاپی را در بافت پارچه های مخصوص فراهم می ساخت. کارکنان ژاکارد چنان از به مخاطره افتادن وضعیت شغلی و زندگی خود نگران بودند که درصدد بر آمدند با اقدامات خرابکارانه، مانع استفاده از این فناوری تازه بشوند و بدین ترتیب یک جرم رایانه ای مرتکب شدند.»

برخی نیز قضیه الدون رویس آمریکایی، در سال ۱۹۶۳ را اولین جرم رایانه ای کشف شده می دانندو قضیه به این شکل بود که «الدون رویس» حسابدار یک شرکت آمریکایی بود. چون به زعم وی شرکت حق او را پایمال کرده بود، بنابراین با تهیه برنامه ای، قسمتی از پول های شرکت را به خود اختصاص داد. انگیزه رویس از این کار انتقام گیری بود. مکانیزم کار بدین گونه بود که شرکت محل کار وی یک عمده فروشی میوه و سبزی بود، محصولات متنوعی را از کشاورزان می خرید و با استفاده از تجهیزات خود از قبیل کامیون ها، انبار و بسته بندی و سرویس دهی به گروههای فروشندگان، آنها را عرضه می کرد. به دلیل وضعیت خاص این شغل، قیمت ها در نوسان بود و ارزیابی امور تنها می توانست از عهده کامپیوتر برآید تا کنترل محاسبات و عملیات این شرکت عظیم را عهده دار شود.

کلیه امور حسابرسی و ممیزی اسناد و مدارک و صورت حساب ها به صورت اطلاعات مضبوط در نوارهای الکترونیکی بود. رویس در برنامه ها دستورالعمل های اضافی را گنجانده بود و قیمت کالاها را با ظرافت خاصی تغییر می داد. وی در تنظیم درآمد، مبلغی را کاهش می داد و مبالغ حاصله را به حساب های مخصوی واریز می کرد، بعد در زمان های خاص چکی به نام یکی از ۱۷ شرکت جعلی و ساختگی خودش صادر و مقداری از مبالغ را برداشت می کرد. بدین ترتیب وی توانست در مدت شش سال بیش از یک میلیون دلار برداشت کند. اما او در سر راه خود مشکلی داشت و آن این بود که نمی توانست مکانیسمی برای توقف عملکرد سیستم بیندیشد، بنابراین در نهایت خود را به مراجع قضایی معرفی و به جرم خود اعتراف کرد و به مدت ۱۰ سال زندان محکوم شد.

فهرست مطالب

چکیده
مقدمه
فصل اول: تاریخچه جرایم رایانه ای
فصل دوم: تعریف جرایم رایانه ای
فصل سوم: انواع و ویژگی های جرایم رایانه ای
انواع جرایم رایانه ای
ویژگی های جرایم رایانه ای
فصل چهارم: محتوای جرایم رایانه ای
جرایم رایانه ای از زبان نوتورن
فصل پنجم: آثارمخرب جرایم رایانه ای
آثار و آسیب های روانی
آثار اجتماعی و فرهنگی
آثار سیاسی
فصل ششم: جرایم رایانه ای و راهکار های پیشگیرانه
چه باید کرد؟
فصل هفتم: جرایم رایانه ای مهم در کشور
فصل هشتم: سوالات مهم در زمینه جرایم رایانه ای
نتیجه گیری
مراجع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 35,000 تومان

تعداد صفحات: 66

فرمت فایل: WORD