مقاله تطبیق جرم زنا در حقوق ایران و حقوق جزایی فرانسه

مقاله تطبیق جرم زنا در حقوق ایران و حقوق جزایی فرانسه

تطبیق جرم زنا در حقوق ایران و حقوق جزایی فرانسه

مقدمه مقاله
در بعد تاریخی حتی در قدیمی‌ترین قوانین بشری مثل قانون حمورابی برای کسانی که مرتکب جرائم خانوادگی شوند مجازات سختی پیش‌بینی کرده بودند. مثلا زنی که به شوهرش خیانت می‌کرد یا مردی که به زنش خیانت می‌کرد به مجازات حبس، تبعید و شلاق محکوم می‌شد که این موارد بسته به نوع جرم و کیفیت آن تقسیم‌ بندی‌های خاص خود را داشت و این مجازات در مواردی منجر به صدور حکم مرگ مجرم می‌شد. در شرع مقدس اسلام و تمام مذاهب آسمانی هم خیانت عملی حرام تلقی شده و ارتکاب آن از سوی هر فردی با کیفر و جزای سنگین همراه است.

مطالعه قوانین کشورهای دیگر هم نشان می‌دهد که حتی در کشورهای لائیک، دادگستری آنها نیز برای حریم خانواده حرمت و قداست و قائل شده‌اند و مثلا در کشورهای اروپایی مثل انگلستان و فرانسه، تن‌فروشی جرم تلقی و برای آن مجازات پیش‌بینی شده است. در کشوری مانند تاجیکستان نیز تن‌فروشی جرم است و اگر زن یا مردی به هم خیانت کنند، مجازات خواهند شد.

می‌توان گفت: رابطهِ نامشروع به معنی اعم خود عبارت است از برقراری ارتباط و مراوده بین دو جنس مخالف خارج از معیارهای متعارف شرعی به صور مختلف، خواه در قالب پیوندهای عاطفی منجر به ارتباط دوستانه و خواه در سطح پیشرفتهِ جسمی و جنسی بدون وجود علقهِ زوجیت.

بنابراین ارتباط نامشروع هم ارتباطات لفظی را می‌تواند دربر گیرد و هم ارتباطات جنسی و جسمی را.
در شرع مقدس اسلام این جرم در ۲ قسمت زنا و رابطه نامشروع (به معنی اخص) تعریف شده است. یک قسمت از این مجازات مشمول حد است که از سوی خدا تعیین و در دین اسلام هم مشخص شده است و یک قسمت از این مجازات هم موجب تعزیر می‌شود. تعزیر هم مجازاتی است که تعیین آن به اختیار حاکم است و تفاوت آن با مجازات در این است که حد را خدا از طریق پیامبر خود برای ما مشخص کرده است و در آن هم جرم و هم مجازات مشخص است.

فهرست مطالب:
مقدمه
زنا از نظر قانون
تحلیل جرم موضوع ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی
عنصر مادی جرم
مفهوم عام ارتباط نامشروع
مفهوم خاص ارتباط نامشروع
عنصر معنوی جرم
مجازات جرم
ادله اثبات
طرق طرح شکایت و نحوه شروع به رسیدگی
رابطه نامشروع میان زن و شوهر
جرم زنا در کشورهای دیگر
زنا در حقوق فرانسه
اصول محاکمات طلاق در فرانسه
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 28

فرمت فایل: WORD