نکات کلیدی در جلسه دفاعیه پایان نامه

نکات کلیدی در جلسه دفاعیه پایان نامه

جلسه دفاع پایان نامه

مقدمه
بدون شک انجام یک پروژه تحقیقاتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های دوره آموزش یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی است. بر همین منوال شاید بتوان جلسه دفاع از پایان‌نامه را از بیاد ماندنی‌ترین خاطرات دانشجو از دوران تحصیل دانست. خاطره‌ای که خوب یا بد به راحتی فراموش نمی‌شود. پس چه بیشتر سعی کنیم این خاطره از نوع زیبای آن باشد.

گزارش شفاهی رایج‌ ترین روش دفاع از پایان‌ نامه است که در آن چندین هدف دنبال می‌شود. اعلام نتایج تحقیق، جهت جلب نظر داوران، در مورد تحقیق انجام شده و ارزشیابی آن و همچنین اعلام نتایج تحقیق به کسانی که به نتایج به دست آمده از آن، نیاز دارند تا براساس آن بتوانند به حل مشکلات پروژه های خود، بپردازند؛ عمده‌ترین اهداف جلسه دفاعیه را تشکیل می‌دهند.

در صورت ارائه نامناسب و عدم تسلط بر بیان خود و عدم توانایی در انتقال مطالب، مطمئناً نتیجه زحمات شما آنطور که فکر می کنید نخواهد شد. چرا که نحوه ارائه شما تاثیر زیادی در کسب نمره دارد.

ارائه شفاهی پایان نامه

زبان مورد استفاده در ارائه گزارش شفاهی باید برای مستمعین و داوران حاضر در جلسه قابل درک باشد. در بسیاری از موارد دانشجویانی که هنوز به مرحله دفاع از پایان‌نامه نرسیده‌اند نیز جهت اطلاع از فرایند ارائه گزارش پایانی در جلسه دفاع حضور دارند، به همین دلیل بهتر است سخنرانی به گونه‌ای ارائه شود که ضمن تامین اهداف دانشجوی ارائه کننده و اساتید راهنما و مشاور وی که مسئولیت علمی نتایج را بر عهده دارند؛ جلسه از ماهیت آموزشی مناسبی نیز برخوردار گردد.

به علاوه یک گزارش خوب گزارشی است که در آن در زمانی کوتاه مطالب مفید به شنوندگان ارائه شود. در این گزارش باید یافته‌های اصلی و برجسته تحقیق ارائه شوند. به همین منظور تدوین خلاصه‌ای از پایان‌ نامه جهت ارائه بهتر و هم چنین ارائه به هیئت داوران ضروری می‌باشد. نگارش این خلاصه موجب می‌شود داوران در یک نگاه اجمالی با کلیات انجام شده در فرایند تحقیق آشنا شوند.

این کار امکان ارزشیابی دقیق‌تر از تحقیق را مهیا خواهد نمود. این خلاصه در حقیقت بدنه متن سخنرانی دانشجو در جلسه دفاع می‌باشد. همچنین پیشنهاد می‌شود در صورت حضور دانشجویان و مهمانانی که توسط محقق و یا دانشکده محل تحصیل دعوت شده‌اند خلاصه‌ای از پایان‌نامه در ۳-۲ صفحه تدارک دیده ‌شود.

در هر حال باید بخاطر داشت که شرح و تفصیل یافته‌های تحقیق در قالب سخنرانی به جمله‌ پردازی مناسب‌، انشا و رعایت اصول صحیح آیین‌ نگارش نیاز دارد. عدم رعایت اصول در تهیه متن سخنرانی موجب ارائه یک سخنرانی پریشان و مبهم شده و تمامی تلاش‌ های محقق در ارائه نتایج تحقیق بی‌ حاصل خواهد ماند.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 18

فرمت فایل: WORD