گزارش کارآموزی حسابداری اداره کل منابع طبیعی

گزارش کارآموزی حسابداری اداره کل منابع طبیعی

منابع طبیعی

کارآموزی اداره کل منابع طبیعی خراسان شمالی
مقدمه
منابع طبیعی تجدید شونده شامل جنگلها و مراتع به عنوان اصلی ترین و محوری ترین مساله به استمرار حیات انسان و بقای کره خاکی و پشتوانه محیط زیست بشر در برنامه ریزی ها مطرح است ، ضمن آنکه نقش منابع طبیعی در برقراری امنیت ملی نیز غیر قابل انکار است .
لذا برنامه ریزی های امنیتی و اقتصادی بدون هماهنگی با منابع طبیعی تجدید شونده و یا در جهت تضعیف و نابودی آن می تواند موجب نابودی و محو ملل و تمدنهای اصیل جهانی شود .

امروزه جنگلها ، مراتع ، آبخیزها و بیابانها نه تنها به عنوان قطب امنیتی-اقتصادی بلکه به عنوان پشتوانه بقای سایر بخشهای اقتصادی نیز مورد توجه قرار گرفته است .

در میان کلیه منابع طبیعی جهان ، جنگل ها و مراتع از همه برتر و با اهمیت تر هستند. زیرا ذخایر منابع طبیعی هر اندازه هم که وسیع باشند ، پس از مدتی بهره برداری از آنها به قدری کاسته می شود که ادامه بهره برداری های دیگر مقرون به صرفه نخواهد بود . در صورتی که اگر از جنگل و مرتع به روش علمی و درست بهره برداری شود همیشه در اختیار انسان و نیازهای او خواهند بود.

در چند دهه اخیر روند رشد جمعیت ، محدود بودن منابع (آب و خاک) و بهره برداری بی رویه انسان ها از این منابع باعث بر هم خوردن تعادل اکولوژیک حاکم بر محیط زیست شده است.

جاری شدن سیل های مخرب ، فرسایش شدید در اراضی بالا دست و دشت ها ، گسترش بیابانها ، تخلیه روستاها و مهاجرت به حاشیه شهرها از عمده ترین مشکلاتی است که حاصل برهم خوردن تعادل اکولوژیک حاکم بر محیط زیست است که همگی ناشی از کم توجهی به مسائل منابع طبیعی است .

بودجه ریزی

هر بودجه ای چه خصوصی چه دولتی و یا چه ایرانی چه خارجی دارای منابع و مصارف است. بودجه دولتی به علت اینکه دولت منابع عظیم مردم را در اختیار دارد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است فلسفه بودجه هم بدین خاطر است که منابع محدود ولی مصارف نا محدود است پس باید با توجه به منابع محدود مصارف نا محدودی که دارای اولویت هستند در قالب این منابع محدود در آوریم . به خاطر همین بودجه ریزی صورت می گیرد. مطالبق ماده ۱ قانون محاسبات عمومی کشور مصوب شهریور ماه ۱۳۶۶ بودجه کل کشور به سه قسمت تقسیم می شود

  • الف ) بودجه عمومی دولت
  • ب ) بودجه بانک ها و شرکت های دولتی
  • ج ) بودجه سایر موسسات انتفاعی وابسته به دولت

اداره کل منابع طبیعی نیز در زمره موسسات دولتی به شمار می آید و از بودجه عمومی دولت استفاده می کند .

ذیحساب
بر اساس ماده ( ۱۰ ) آئین نامه مالی و معاملاتی دانشگاه ها , ذیحساب ماموری است که به موجب حکم وزارت امور اقتصادی و دارائی از بین مستخدمین رسمی واجد صلاحیت به منظور اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم بر اساس قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی در اجرای مقررات مالی و محاسباتی به این سمت منصوب می شود و انجام وظایف مشروح زیر را به عهده خواهد داشت :

وظایف ذیحساب

  1. نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاه داری و تنظیم حساب ها بر طبق قانون و ضوابط مربوط و صحت و سلامت آن ها
  2. نظارت بر حفظ اسناد و دفاتر مالی
  3. نگاه داری و تحویل و تحول وجوه و نقدینه ها و سپرده ها و اوراق بهادار
  4. نگاه داری حساب اموال موسسه و نظارت بر اموال مذکور

وظایف هر یک از دوایر حسابداری

الف ) دایره ثبت و تنظیم سند هزینه

  1. ثبت کلیه نامه های وارده و مراسلات در دفاتر مربوطه
  2. ثبت اسناد هزینه کارپردازی و اسناد هزینه عابرین ذیحساب شهرستانها
  3. تنظیم و ثبت اسناد هزینه مربوط به پرداختهای انجام شده و همچنین قردادهای پیمانکاری

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 40

فرمت فایل: WORD