مقاله حمل و نقل

مقاله حمل و نقل

حمل و نقل

مقدمه ‏مقاله
با افزایش روز افزون جمعیت شهرها و افزایش ‏عرضه وسایل نقلیه موتوری و در نتیجه کاهش ‏ظرفیت راه ها مسائل و مشکلات عمده ای ‏رادر نظام حمل و نقل و ترافیک به وجود ‏آورده است .‏

حمل و نقل یکی از حوزه های مورد مطالعه ‏در برنامه ریزی شهری است که برنامه ریزان ‏شهری از دیدگاههای مختلفی از جمله دیدگاه ‏اقتصادی این مسائل و مشکلات را مورد ‏بررسی قرار می دهند . ‏

طراحی و نصب هر نوع سیستم حمل و نقل باید ‏با مطالعه ی اولیه و مقدماتی که توسط صاحب ‏نظران و متخصصان امر صورت می گیرد توجیه ‏شود هر شهری با توجه به امکانات و ‏محدودیتهای اطراف خود پدید آمده و در طول ‏سالیان متوالی شکل گرفته است بافت و ‏سیمای هر شهر حاصل تلاش چندین ساله ی ‏نسلهای مختلف است که توانسته اند ‏اکوسیستمی انسانی و در خور توجه پدید ‏بیاورند.

این بافتها ممکن است حاوی ‏گنجینه هایی از اصول و قواعد معماری و شهر ‏سازی باشد که باید از گزند تخریب و ‏نابودی حفظ شوند شبکه های حمل و نقل شهری ‏باید به طور منظم و به شکل سیستمی طراحی ‏و احداث شوند که هر کدام از اجزای آن ‏مسئولیت خود را به طور بهینه انجام دهند ‏تا مشکل و معضلی در شبکه بوجود نیاید . ‏با توجه به محدودیتهایی که وجود دارد ‏سیستم های حمل و نقل باید در عین حال که ‏نیازهای جابه جایی افراد جامعه را تامین ‏می نمایند از نظر منابع مالی نیز قابل ‏توجیه باشند . ‏

در این تحقیق به جنبه های گوناگون مسائل ‏اقتصادی ترافیک و بررسی آن در وضعیت حمل و ‏نقل مشهد می پردازیم . ‏

چکیده ‏
حمل و نقل درون شهری بخشی از تهسیلات شهری ‏به شمار می رود که از دو بخش حمل و نقل ‏عمومی و حمل و نقل شخصی تشکیل شده است . ‏حمل و نقل عامل پویایی جامعه است و یکی از ‏اهداف مهندسی ترافیک تامین حمل و نقل ‏اقتصادی راحت و ایمن برای کالا و انسان است ‏‏.(تازه های ترافیک – ۱۳۸۲،ص ۵۸)‏

در مطالعات حمل و نقل سعی در ایجاد تعادل ‏بین عرضه و تقاضا ست . منظور از عرضه کلیه ‏تهسیلاتی است که برای حرکت هر چه شهر ‏عابرین پیاده و وسایل نقلیه در شهر ارائه ‏می شود مانند شبکه معابر سواره رو ، پیاده ‏رو ، چراغهای راهنمایی ، تابلو ها و … ‏منظور از تقاضای حمل و نقل میزان حجم ‏تردد عابرین پیاده و وسایل نقلیه در یک ‏دوره زمانی مشخص مبی باشد که از گذرهای ‏مخصوص طراحی شده در شهر عبور میکنند.‏

‏تعریف سیستم حمل و نقل

سیستم حمل و نقل مجموعه ای از وسایل ، ‏امکانات ، تسهیلات ، مسیرها ، قوانین و ‏مقررات است که به منظور جابجایی افراد و ‏کالاها بکار گرفته می شوند . ‏

اجزاء بوجود آورنده سیستم حمل ونقل عبارتند ‏از:

  • اجزاء ثابت : که همان شبکه حمل و نقل یا شبکه ‏جاده ها می باشند . ‏
  • اجزاء حرکت : شامل کلیه اتومبیلها و وسایل ‏نقلیه می شود . ‏
  • اجزائ کنترل : قواعد استفاده از اجزاء ثابت ‏و اجزاء‌ حرکت می باشد و به عبارت دیگر ‏چگونگی کنترل سیستم ها و ایستگاه‌ها و پایانه ‏می باشد .

‏تعریف پایانه

از نظر لغوی پایانه (ترمینال) به معنای ‏پایان دهنده یا ختم کننده است. پایانه ‏مسافربری نیز به مفهوم نقطه انتهایی مسافرت ‏است. ولی اصولاً چون نقطه انتهایی یک مسافرت ‏مطمئناً نقطه شروع مسافرت دیگری نیز می باشد ‏اصطلاحاً پایانه یا ترمینال مسافربری به محلی ‏اطلاق می گردد که مسافران برای شروع ‏مسافرتهای بین شهری و سوار شدن به وسیله به ‏آن جا می روند و هنگام رسیدن به مقصد نیز به ‏پایانه دیگری وارد شده و پس از پیاده شدن از ‏وسیله نقلیه از آن محل خارج و توسط وسایل ‏نقلیه شهری به نقطه مورد نظر خود دسترسی ‏پیدا می کنند.

به عبارت دیگر پایانه باید به ‏محلی اطلاق گردد که مفصل ارتباطی بین مسافر ‏با شهر ( توسط وسایل نقلیه درون شهری) و ‏خارج شهر و مقاصد سفر ( توسط وسایل نقلیه ‏بین شهری ) باشد. بنابراین این محل یک ‏مجموعه تسهیلاتی را برای مسافر، بار و وسایل ‏نقلیه باید داشته باشد. بنابراین می توان ‏گفت « پایانه مسافری » نوعی تسهیلات حمل و ‏نقلی در انتهای خط یا مسیر خدمات حمل و نقل ‏عمومی مسافر است که به منظور توقف وسایل حمل ‏و نقل عمومی مسافر ، پیاده و سوار کردن ‏مسافرین و حذف تردد وسایل از معابر شهری جهت ‏کاهش آلودگی محیط زیست در حاشیه شهرها احداث ‏شده و دارای تاسیسات و امکانات برای ارائه ‏خدمات وابسته به حمل و نقل مسافر می باشد . ‏

‏پیرامون سفر

آدمی از دیر باز با سفر کردن آشنا بوده و هیچ ‏تاریخی را برای اولین سفر انسان نمی توان در ‏نظر گرفت. بر طبق تعالیم دینی هر انسانی قبل ‏از به دنیا آمدن در عالم ازل بوده است که به ‏خواست خدا کالبدی خاکی روح آن جهانی او را ‏اسیر می کند و این لحظه پیوند، همزمان با ‏همان سفر اول انسانها یعنی تولد است و هر ‏آدمیزاده ای بی شک پس از تولد با گذشت ایام ‏به زمان سفر دوم خود که رجعت به عالم بالا و ‏تنها گذاشتن و رمیدن از این قفس تنگ خاکی ‏است نزدیک می شود.

پس هر انسانی به طور غیر ‏ارادی و روحاً در طول زندگی خود با ۲ سفر ‏آشنا خواهد شد: تولد و مرگ. شاید روح آن ‏جهانی انسانهاست که او را به سفر کردن و ‏جستجوی اطراف وا می دارد و شاید هم حس ‏کنجکاوی و علاقه به نادیده هاست که او را به ‏سفرمی کشاند. اهمیت سفر بر کسی پوشیده نیست، ‏با سفر کردن می توان در زندگی روزمره ایجاد ‏تنوع کرده و خستگی های ناشی از تکرار و ‏یکنواختی را از تن بیرون کرد.

مضافاً اینکه ‏با کسب تجربه و آموخته های فراوان ضمن بهره ‏مندی از خاطرات شیرین لحظاتی از امروز را ‏برای آینده جاویدان نمود. در خصوص سفر گفته ‏اند : (( اگر مایلید کسی را بشناسید با او ‏سفر کنید. ))‏ (( دنیا دیدن به از دنیا خوردن هست )) یا (( ‏بسیار سفر باید تا پخته شود خامی، کباب پخته ‏نگردد مگر به گردیدن ))‏

در پایان این قسمت بیان یک نکته ضروری است و ‏آن اینکه در سفر بایستی از لحظه های بدست ‏آمده به خوبی استفاده کرد. اگر چه کوچک و کم ‏اهمیت باشند و اگر حتی سفر ما سفری غیر ‏تفریحی باشد، این مغتنم شمردن زمان می تواند ‏خود منشاء خاطره انگیزترین لحظات به شمار ‏آیند مثل نوشیدن یک فنجان چای گرم در هوای ‏سرد بارانی در کنار همراهان یا جمع شدن ‏در گرد آتش و تماشای شعله های زیبای رقصان آن ‏و شنیدن و نقل و یاد خاطرات ،

یا مثل دویدن ‏به دنبال کودکان در ساحل شنی دریاها یا ماسه ‏های نرم و سوزان کویر را با پای برهنه ‏آزمودن یا مثل تماشای طبیعت اطراف جاده های ‏سر سبز شمال یا آسمان نیلگون و پر ستاره ‏کویر یا مثل تماشای طلوع آفتاب و غروب آن در ‏دشت و شاید هم شنیدن صدای برخورد آب و صخره ‏های سنگی یک آبشار و یا تماشای یک بنای ‏زیبای معماری کهن که یادآور تاریخ و فرهنگ و ‏ملت گذشته هست که به یکبار در ذهن جای می ‏گیرد و می توان آنها را حس کرد. (( سفر می ‏تواند به زلالی آب و به روانی رود باشد و به ‏مستی شراب که خود را بدان سپاری و برای کسی ‏همچو میزبانت زندگی کنی و دشواریها را ‏نادیده و سهل انگاری و شادکامیها را مغتنم ‏شماری ))

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 231

فرمت فایل: WORD