ضرورت آموزش خلاقیت در مدارس

شناخت و آموزش خلاقیت در مدارس

ضرورت آموزش خلاقیت در مدارس

باید روحیه‌ خلاقیت و پرورش ایده در بین دانش‌آموزان ایجاد و تقویت شود و در این صورت است که کشور رو به توسعه پیش می‌رود. در سیستم آموزشی جدید باید تفکر انتقادی ایجاد و روش‌های درست تحقیق کردن به بچه‌ها آموزش داده شود.

طاهری آموزش مهارت‌های آینده‌گرا در مدارس را ضروری دانست و گفت: مهارت‌های آینده‌گرا به مهارت‌هایی گفته می‌شود که برای زیست بهتر در آینده کودکان کاربرد دارد. وی آینده‌پژوهی را شناخت درست از آینده، دانش طراحی آینده و دانش اقدام دانست و بر توجه به این مهم در مراکز آموزشی و در مجموع سیستم آموزشی کشور تاکید کرد.

همچنین ببینید
مقاله بررسی همبستگی بین هوش و خلاقیت دانش آموزان

همه افراد باید چهار مهارت مهم خلاقیت، کار تیمی، تفکر انتقادی و ارتباط مؤثر برقرار کردن را فارغ از اینکه چه شغلی داشته و چه مدرکی خواهند داشت، فرا بگیرند. در این میان آموزش این مهارت‌ها به دانش آموزان بسیار کاربردی‌تر است.

مدیر گروه آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان با تاکید بر ایجاد توانایی کارکردن تیمی در بین دانش‌آموزان گفت: دانش‌آموزان باید بتوانند ارتباط مؤثر با دیگران ایجاد کنند و اگر این چهار زیربنا در فرزندانمان ایجاد شود و اگر دانش‌آموزان از سال‌های پایه به این چهار مهارت مجهز شوند، انسان‌های خوبی برای آینده خواهند بود و کشور رو به توسعه می‌رود.

خلاقیت در مدارس

خلاقیت دستورالعمل یکسان ندارد
طاهری با تاکید بر اینکه از دانش‌آموزان می‌خواهیم به هر نحوی این مهارت‌ها را یاد بگیرند، خاطرنشان کرد: بی نهایت روش برای تمرین خلاقیت وجود دارد و تمام دانش‌آموزان باید این تمرینات را طراحی کنند و مقید به انجام آن باشند تا به آرامی ذهنی خلاق پیدا کنند، زیرا ذهن خلاق فاکتوری برای موفقیت در آینده فرد می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در پاسخ به اینکه چطور می‌توانیم خلاق‌تر باشیم و مهارت خلاقیت را در خود پرورش دهیم، گفت: وظیفه یک آینده پژوه ایجاد تلنگر اولیه است و پس از آن فرد باید خودش راهش را پیدا کند. وی با بیان اینکه اساس خلاقیت بر ترویج الگوناپذیری است، تصریح کرد: خلاقیت در تلاش است که الگوهای جدید ایجاد کند و این فرایند مداوم از خلق می‌آید. خلاقیت دستورالعمل یکسان ندارد و همیشه به دنبال پیدا کردن راه جایگزین است.

طاهری در توضیح یکی از تمرین‌های خلاقیت گفت: تحقیقات علمی ثابت کرده که در هنگام پیاده روی، ذهن بهتر می‌تواند خلاق باشد، البته این یک قانون کلی نیست، اما بسیار کاربردی است.

پرورش خلاقیت در مدارس

نباید از ایده عجیب ترسید
مدیر گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان ادامه داد: از این رو، دانش‌آموزان باید روزانه زمانی را برای این تمرین اختصاص دهند و به ذهنشان اجازه خلق ایده‌های جدید بدهند. دانش‌آموزان باید توجه کنند مهم این است که به ذهن اجازه بدهیم تمرین کند و روش‌های جایگزین را پیدا کند، اصلاً نباید از اینکه ایده عجیب باشد ترسید.

وی با تاکید بر اینکه در این مرحل باید تمرین کنیم ذهن ایده متفاوت بسازد، تصریح کرد: اگر دانش‌آموزان این تمرین را به صورت گروهی انجام دهند، بسیار کاربردی‌تر است. با این روش، ذهن هر روز ایده‌های بیشتری تولید می‌کند و کم‌کم فرد خلاق می‌شود.

طاهری به معلمان و مدیران مدارس نیز توصیه کرد از این تمرین‌ها برای پرورش ایده در دانش‌آموزان استفاده کنند و گفت: مدیران مدارس از این تمرین‌ها در صف صبحگاه می‌توانند استفاده کنند و معلمان نیز باید بچه‌ها را به صورت گروهی تقسیم، جو کلاس را شاد و ساختارهای مرسوم را کمی کنار بگذارند و آن‌ها را وادار به طرح ایده کنند.

مدیر گروه آینده پژوهی دانشگاه اصفهان افزود: معلم در صورت لزوم می‌تواند ایده را قضاوت کند. در اینجا معلمان باید توجه داشته باشند که ایده مورد نظر باید جدید و تاحدی مناسب برای استفاده باشد.