خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر علی اکبر سیف

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر علی اکبر سیف

کتاب روانشناسی پرورشی نوین

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین دکتر علی اکبر سیف
کتاب روانشناسی پرورشی نوین نوشته‌ی دکتر «علی اکبر سیف» به توضیح و تبیین روانشناسی یادگیری و آموزش می‌پردازد. نویسنده در این کتاب مخاطبان را با نظریه‌ها، قوانین اصول روان‌ شناسی یادگیری و انگیزش،. کسب دانش‌ها و مهارت‌های لازم درباره‌ی اصول و مبانی روان‌شناسی پرورشی آشنا می‌کند.

علاوه بر آن چگونگی کسب توانایی استفاده از نظریه‌ها و قوانین یادگیری و انگیزش .در طراحی فعالیت‌های آموزشی و نظایر آن نیز در این کتاب ارائه شده است. مفاهیم کلی روان‌شناسی پرورشی، هدف، آمادگی یادگیرندگان، یادگیری و انگیزش، آموزش و ارزشیابی عنوان‌هایی است. که در فهرست این کتاب به چشم می‌خورد. کتاب حاضر خلاصه ای 130 صفحه ای از کل کتاب (720 صفحه) می باشد که سایت دانشجو قم در اختیار مخاطبان قرار داده است.

خلاصه کتاب روانشناسی پرورشی نوین
دکتر علی اکبر سیف
بسیار کامل مناسب دانشجویان و متقاضیان کنکور ارشد و دکتری
جزوه ای ۱۳۴ صفحه ای
دارای خلاصه ای از ۲۱ فصل کتاب

فهرست موضوعی کتاب

فصل اول: تعریف روانشناسی پرورشی 7
تعریف پرورش 9
پرورش و کارآموزی 9
تعریف آموزش 10
تفاوت یادگیری و رفتار 10
تفاوت رفتار با عملکرد 11
تفاوت یادگیری و تفکر 11
مقایسه آموزش با یادگیری 11
فصل دوم: پژوهش در روان شناسی پرورشی 13
هدفهای روان شناسی پرورشی 14
مقایسه روشهای پژوهش کمی و کیفی 17
مراحل انجام پژوهش 17
فصل سوم: مراحل و هدف های آموزش 19
طرح هفت مرحله های هدف گزینی تایلر 20
فصل چهارم: طبقه بندی هدف های آموزشی 27

طبقه بندی بلوم از هدفهای آموزشی 27
فصل پنجم: ویژگی های ورودی یادگیرندگان 36
تعریف و مشخصات رفتار ورودی 36
ویژگی های رفتار ورودی 36
فصل ششم: نظریه های رشد شناختی 42
رشد و یادگیری 49
فصل هفتم: نظریه های رفتاری یادگیری 53
فصل هشتم: نظریه های شناختی یادگیری 60
فصل نهم: نظریه چند پردازی یادگیری ( نظام یاد ) 70
فصل دهم: نظریه سازندگی یادگیری 75
فصل یازدهم: انگیزش و یادگیری 80
فصل دوازدهم: روش های آموزش و غیر مستقیم 86
فصل سیزدهم: آموزش برای یادگیری در حد تسلط 92

فصل چهاردهم: آموزش به کمک روش های تغییر رفتار 94
فصل پانزدهم: آموزش برنامه ای و ماشین آموزشی 101
انواع برنامه های آموزش برنامه های 103
فصل شانزدهم: آموزش مهارتها و راهبردهای یادگیری و مطالعه 105
فصل هفدهم: آموزش مفاهیم و اصول 110
«5» روان شناسی تربیتی
فصل هجدهم: آموزش حل مساله و تفکر انتقادی 114
فصل نوزدهم: آموزش هوش و آفرینندگی 120
فصل بیستم: مفاهیم کلی ارزشیابی 125
فصل بیست و یکم: تهیه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی 130
منابع

قسمتی از متن فصل اول :

فصل اول : تعریف روانشناسی پرورشی

روان شناسی پرورشی چنانچه از نام آن پیداست برخاسته از دو نظام مستقل یعنی روانشناسی و پرورش ( آموزش و پرورش ) است. روان شناسی پرورشی شاخه های از علم روان شناسی است که در خدمت پرورش کاران قرار دارد. روان شناسی خود یکی از شاخه های علوم تجربی و علوم تجربی نیز یکی از دانشها یا معرفت های بشری است. ویژگی مهم علوم تجربی این است که یافته های آن از راه مشاهده تجربی به دست می‌آید.

در علوم تجربی مشاهده به دو شکل عمده مشاهده طبیعی و مشاهده کنترل شده صورت میگیرد. منظور از مشاهده طبیعی دقت کردن در امور هستی بدون دخل و تصرف در آنهاست. مشاهده کنترل شده به آن نوع مشاهده گفته میشود. که دانشمند ابتدا در موقعیت های مورد نظر خود تغییراتی ایجاد مینماید و آن گاه به مشاهده نتایج حاصل میپردازد. روان شناسی علم مطالعه رفتار و فرآیندهای شناختی و ذهنی زیربنای رفتار است.

تعریف پرورش

پرورش عبارت است از جریانی منظم و مستمر که هدف آن کمک به رشد جسمی و شناختی ، روانی ،. اجتماعی یا به طور کلی رشد شخصیت پرورش یابندگان در جهت هنجارهای مورد پذیرش جامعه . و نیز کمک به شکوفا کردن استعدادهای آنها است.

پرورش و کارآموزی

هدف کارآموزی، بر خلاف پرورش ، شکوفا ساختن استعدادهای همه جانبه افراد یا رشد شخصیت آنان نیست. بلکه منظور آن دادن فنون و مهارتهای مورد نیاز به کارآموزان برای انجام شغل یا حرفهای معین است. بنابراین کار آموزش را باید بخش کوچکی از پرورش دانست که هدف آن تربیت افراد پذیرفتن مشاغل و تخصص های گوناگون است.

تفاوت های بین نهادهای پرورش و دوره های کارآموزی :

1- پرورش فرآیندی است گسترده و دراز مدت با هدفهای کلی و جامع ، در حالی که کارآموزی فعالیتی است. محدود و مشخص با هدفهای دقیق که معمولاً در مدت زمانی نسبتاً کوتاه انجام میگیرد.

2- پرورش غالباً وظیفه نهادهای رسمی و دولتی است. در حالی که دوره های کارآموزی را بیشتر مؤسسات صنعتی و خدماتی خصوصی . و گاه دولتی برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود تأسیس و اداره میکند.

روانشناسی تربیتی

3- دوره‌های پرورشی عموماً بسیار کلی و جامع و مستمر هستند. اما هدفهای کارآموزی معمولاً محدود ، مشخص و مقطعی هستند.

4- در نظام های پرورشی ، پرورش یابندگان آزادند تا با بهره گیری از امکانات گوناگون نهادهای پرورشی مانند معلمان ، دروس مختلف و … و با توجه به علائق و استعدادهای متنوع خود، مسیرهای دلخواه را برگزینند. اما در دوره های کارآموزی ، کارآموزان موظفند به رغم علاقه‌ها و استعداد های مختلف خود . به سوی هدفهای واحدی که در برنامه آن دوره‌ها در نظر گرفته شده‌اند پیش بروند.

تعریف آموزش

منظور از آموزش فعالیتی است که در خدمت پرورش و کارآموزی قرار دارد . آموزش به فعالیتهایی گفته میشود که با هدف آسان ساختن یادگیری از سوی آموزگار یا معلم طرح ریزی میشود. و بین آموزگار و یک یا چند یادگیرنده به صورت کنش متقابل جریان مییابد. بنا به تعریف دیگری آموزش هرگونه فعالیت یا تدبیر از پیش طرح ریزی شده‌ای است که هدف آن آسان کردن یادگیری در یادگیرندگان میباشد.

تعریف یادگیری

یادگیری به فرآیند ایجاد تغییر نسبتاً پایدار » : معروفترین تعریف برای یادگیری ، تعریف کیمبل 1 است. وی میگوید در رفتار یا توان رفتاری گفته میشود که حاصل تجربه است. و نمی‌توان آن را به حالتهای مترقی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری ، خستگی ، یا داروها پدید میآید نسبت داد. باید توجه داشت که گرچه هر نوع یادگیری به تغییر می انجامد ، اما هر نوع تغییری یادگیری به حساب نمی‌آید.

تفاوت یادگیری و رفتار :

یادگیری نوعی توانایی است که در فرد ایجاد میشود و تنها از طریق مراجعه به رفتار آشکار فرد میتوان از آن اطلاع حاصل کرد. رفتار به اعمال و حرکات مختلف درونی و بیرونی فرد گفته میشود که به دو دسته رفتارهای آشکار 2 و نهان 3 تقسیم میگردد. رفتار آشکار به اعمالی که مستقیماً قابل مشاهده‌اند گفته میشود. مانند صحبت کردن ، نوشتن و از این قبیل رفتار نهان به اعمال درونی فرد که به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند. گفته میشود مانند ، تفکر ، تخیل و مانند اینها . (ادامه متن در فایل اصلی)

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 134

فرمت فایل: PDF و پاورپوینت