روانشناسی کودکان استثنایی
بخشی از پاورپوینت
هدف درس
آشنایی با کودکان عقب مانده ذهنی و تیزهوش، علل بوجود آمدن این کودکان، انواع یا طبقات مختلف آنها، روش تشخیص، نوع برخورد با آنها، رویکردهای درمانی مؤثر در آنها.
فصل اول
کودکان استثنایی و تاریخچه عقب ماندگی ذهنی
کودکان استثنایی
همه کودکان به نوعی استثنایی هستند اما این تفاوتها آنچنان چشمگیر نیست و اکثر آنها بهنجار هستند و کودکانی که تفاوتهای آشکاری از هنجار دارند استثنایی مینامند.
کودکی که در شرایطی عادی نمیتواند با محیط سازگار شود و از نظر جسمی، ذهنی، رفتاری و عاطفی آنقدر با همسالان خود تفاوت دارد که نیاز به روشهای خاص آموزش و پرورش دارد استثنایی نامیده میشود.
دانشآموز استثنایی میتواند تیزهوش، عقبمانده، نابینا، ناشنوا، معلول حرکتی، دارای مشکل تکلمی یا اختلالات یادگیری باشد. اما به هر حال مثل دیگران نیاز به محیطی سالم و مناسب برای رشد دارد.
مکاتب آمریکایی و انگلیسی در آمریکا به تمام کودکانی که با کودکان عادی و هم سن خود از نظرهای مختلف تفاوت دارند استثنایی میگویند.
مثل نابینا، ناشنوا و عقبمانده ذهنی.
در انگلستان تیزهوشان را استثنایی میدانند و سایر کودکانی که تحت حمایت و آموزش خاص هستند را کودکان ویژه میگویند.
کودکان ویژه شامل کودکان مبتلا به دیابت، اختلالات حرکتی، صرع، اختلالات تکلم، کودکان ضعیف و حساس که زود بیمار میشوند، ناسازگار، عقب مانده، نابینا، ضعف بینایی، ناشنوا، کم شنوا است.
کلیترین طبقهبندی افراد استثنایی را به سه گروه تقسیمبندی میکند.
تمامی این گروهها قادر به سازش با محیط نیستند.
- تفاوتهای هوشبهر و فعالیتهای ذهنی (عقب مانده ذهنی و تیزهوش)
- اختلالات رفتاری ناشی از ضایعات مغزی یا اختلالات عملی (ناسازگار، افرادی که دچار اختلالات شخصیتی، عاطفی، اخلاقی هستند).
- اختلالات حسی – حرکتی و عملی رشد (نابینا، ناشنوا، اختلالات تکلمی و کنترل ادرار و مدفوع).
فهرست مطالب
فصل اول: کودکان استثنایی و تاریخچه عقب ماندگی ذهنی
فصل دوم : تعریف عقب ماندگی ذهنی و طبقهبندی آن
فصل سوم : سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی
فصل چهارم : سبب شناسی عقب ماندگی ذهنی (اختلالهای متابولیک و غدد داخلی)
فصل پنجم : سبب شناسی عقبماندگی ذهنی (اتفاقات دوران بارداری و زایمان)
فصل ششم : سبب شناسی عقبماندگی ذهنی (عوامل بعد از تولد و سایر اختلالها)
فصل هفتم : ویژگیهای روانشناختی عقب ماندگی ذهنی
فصل هشتم : پیشگیری از بروز عقب ماندگی و درمان
فصل نهم : هوش، تعریفهای مختلف و بهره هوشی
فصل دهم : رویکردهای معاصر درباره هوش
فصل یازدهم : رابطه هوش و عوامل دیگر
فصل دوازدهم : توارث و محیط
فصل سیزدهم : تیزهوشی
فصل چهاردهم : تیزهوشان
نام درس: روانشناسی کودکان استثنایی
مؤلف: دکتر محمدعلی احمدوند
تهیه کننده: معصومه رنج بخش
رشته : روانشناسی
تعداد واحد : ۴ واحد