هشت راه موثر برای انگیزه دادن به کارمندان

چگونه در کارمندان انگیزه ایجاد کنیم

این روزها دیگر همه از فرهنگ خلاق شرکت‌ هایی مثل گوگل و نت‌ فلیکس خبر دارند. این شرکتها می‌دانند چطور استعدادها را شکوفا کرده و نسل جوان را به خود جذب کنند! با این‌همه مزایای شغل کارمندی مثل مرخصی‌های نامتناهی، صندلی‌های مخصوص چرت زدن و اتاق‌های بازی، گذراندن ۴۰ ساعت (یا حتی بیشتر) در محیط کار آنقدرها هم بد به نظر نمی‌آید. موفقیت این شرکت‌ها نشان میدهد که داشتن انبوهی از جایزه‌ها و خدمات مخصوص کارمندان چقدر مفید است. اما حدس و گمان‌هایی هم هست که می‌گویند جایزه زیادی شاید جلوی خلاقیت را بگیرد. حالا مسئله این است که چطور می‌توانیم حد وسط بین این دو را پیدا کنیم؟ وقتی در مورد شرکت‌هایی حرف میزنیم که مثل گوگل بزرگ نیستند، چالش کار در اجرای ایده‌هایی است که هم قابل دسترسی و هم واقع‌گرا باشند. اگر می‌خواهید عناصر مدرن و متحول‌کننده فرهنگ کسب و کار دنیا را به شرکت خودتان بیاورید، یکی از این ایده‌های راحت و کم‌خرج را امتحان کنید:

۱. قرارها را به بیرون از شرکت ببرید
جلسه‌های کاری همیشه در لیست کارهای مورد علاقه‌ی کارمندان نیستند، شاید همین باعث می‌شود که داشتن ایده‌های جدید و پیشرفت در کارها کمی سخت شود. با کار ساده‌ای مثل برگزار کردن جلسه‌ها در کافه‌ی نزدیک شرکتتان میتوانید کارمندان‌تان را سورپرایز کنید. به این ترتیب هم محیط‌شان عوض می‌شود، و هم جلسه‌تان را با بازدهی بیشتری برگزار کرده‌اید! اگر هر هفته با مدیران بخش‌ها جلسه دارید، این بار بیایید و جلسه را به همراه خوردنی‌های خوشمزه و نوشیدنی‌های گوارا برگزار کنید!

۲. غذا فراهم کنید
در یک دنیای ایده‌آل، تهیه‌ی غذا توسط شرکت برای کارمندان از اجزای ثابت هر روز است. اگر ایده‌آل بودن برایتان مقدور نیست، می‌توانید با یک وعده غذای آماده در یک روز کاری شلوغ به کارمندانتان نشان دهید که برایشان اهمیت قائلید. تازه، یکی از نگرانی‌ های آن روزشان را هم کم می‌کنید!
آیا بخش حسابداریتان غرق در کارهای فصل پرداخت مالیات‌هاست؟ با چند وعده غذای مجانی در این هفته‌های طولانیِ کاری حسابدارهایتان را خوشحال کنید!

۳. ساعت‌های کاری را کمتر سخت بگیرید
مقررات سخت و خشک کار از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر کم کم دارد به تاریخ میپیوندد. یک راه برای مدرن کردن ساعت‌های کاری این است که به کارمندان اجازه بدهید خودشان ساعت‌های خودشان را مدیریت کنند. به جای چک کردن دستاوردهای کار آنها بطور روزانه، این بار وظایف هفتگی به آنها محول کنید. بگذارید خودشان تصمیم بگیرند چطوری وقتشان را تقسیم می‌کنند. اگر چهارشنبه عصر کار این هفته انجام شده و خوب هم انجام شده بود، چه عیبی دارد زودتر مرخصشان کنید ولی پول همان ساعت کاری ۹ تا ۵ را بدهید؟ و بعد ببینید که یک لطف کوچک در حد کمی انعطاف‌پذیر بودن سرعت و کیفیت کار را تا کجا بالا می‌برد!

۴. برای مشارکت در کارهای خیریه مرخصی با حقوق اختصاص دهید
چنین مزایای بشر دوستانه‌ ای در بین قشر جوان بسیار پرطرفدارند. کارمندان از شرکتی که به کارهای خیر خواهانه می‌پردازد با افتخار و غرور یاد می‌کنند. اختصاص دادن یک روز مرخصی با حقوق برای کار داوطلبانه در یک مرکز خیریه نزدیک شرکت، راه بی‌نظیریست برای تمرین کار گروهی و اتحاد در کار. در ضمن، شاید برای تقویت اخلاقیات و حس قدردانی در کارمندان‌تان چندان هم بد نباشد.

۵. مسابقات دوستانه برگزار کنید
کمی‌ رقابت بین کارمندان معجزه می‌آفریند! اگر یک بخش فروش دارید، مسابقه‌ی ماهانه‌ی «بهترین کارمند» برگزار کنید. با داشتن رقابت سالم و امکان گرفتن جایزه، کارمندان بیش از پیش انگیزه می‌گیرند تا خودشان را نسبت به بقیه بالا بکشند!

۶. به فکر سلامتی کارمندانتان باشید
تندرستی و سلامتی چیزی است که همه در موردش نگرانند، اما کمتر برایش وقت پیدا می‌کنند. چرا با دغدغه‌های کارمندانتان مثل دغدغه‌های خودتان برخورد نکنید؟ داشتن یک زندگی سالم برای سلامت روان و توانایی جسمی ضروری است. آیا این‌ها همان عواملی نیستند که کیفیت کار کارمندانتان را تحت تاثیر قرار میدهند؟ کمک به آنها و تشویق کردنشان برای در اولویت قرار دادن سلامتی‌شان می‌تواند به شادی بیشتر و در نتیجه بازدهی بیشتر منتهی شود. شاید بشود یک قرعه کشی برگزار کرد و یک گام‌شمار یا مچ‌بند فیت‌بیت (Fitbit) جایزه داد. حتی می‌توانید با باشگاه نزدیک شرکت قرارداد ببندید تا به کارمندان شما تخفیف ویژه‌ای بدهد.

۷. بخور و بیاموز
اگر می‌خواهید محیط کار را لذت‌بخش‌تر کنید اما ترجیح می‌د‌‌‌هید با یک فعالیت سازنده این کار را بکنید، «بخور و بیاموز» برگذار کنید. ترتیب تهیه یک وعده غذا را بدهید و در همان حال که کارمندان پشت میز ناهار نشسته‌اند، از یک نفر که اطلاعات کافی دارد تقاضا کنید تا نکات مفیدی در مورد یک موضوع مرتبط و مفید ارائه دهد. به این ترتیب کارمندهایتان نه تنها از یک وعده غذای مجانی لذت می‌برند، بلکه در همان حال استراحت دانش شغلی‌شان را هم افزایش می‌دهند.

۸. تفریحات محیط باز را به محیط کار بیاورید
شاید اگر جا کم دارید اجرای این ایده سخت باشد، اما باز هم روش جذابی برای مفرح کردن یک روز کاری است. چند سرگرمی جالب در شرکت مهیا کنید، بعد بنشینید و تعامل کارمندانتان را در حالی که کمی خوش می‌گذرانند تماشا کنید! می‌شود از یک مربی یوگا یا زومبا خواست تا در ساعت ناهار در شرکت حاضر شود. ساعت ناهار می‌تواند ساعتی باشد که کارمندها می‌خندند، تفریح می‌کنند و طوری شارژ می‌شوند که دیگر اثری از آن رخوت بعد ناهار به جا نماند.