مقاله ساختارهای شبکه ای، نیاز سازمانهای امروز

مقاله ساختارهای شبکه ای، نیاز سازمانهای امروز

ساختارهای شبکه ای ، نیاز سازمان های امروز
چکیده مقاله
در جهت پاسخگویی و تطبیق با نیازهای محیطی، شکلهای جدید سازمانی به وجود آمده اند تا ضمن تقویت هماهنگی افقی و ایجاد ساختها و فرایندهای سازمانی ساده و روان، موجبات رضایت مشتریان داخلی و خارجی را فراهم کنند . یکی از این ساختارهای نوین سازمانی، ساختار شبکه ای است که در آن یک بنگاه مادر در شبکه، کارکرد و قابلیت محوری خود را به بهترین نحو انجام میدهد و ضمناً سعی میکند تا بهترین کارکردها و خدمات را برای ارایه پاسخ جامع به مشتریان از طریق سایر شرکای عضو شبکه فراهم آورد.

مقاله حاضر، نخست به معرفی و مقایسه اجمالی ساختارهای سنتی و نوین سازمانی می پردازد و در ادامه با تمرکز بر ساختارهای شبکه ای، فرآیند طراحی و توسعه این گونه سازمانها را مورد بررسی قرار می دهد.

مقدمه:
تغییرات محیط باعث تغییرات شگرفی در ساختار سازمانها شده است، به گونه ای که دیگر ساختارهای سنتی جوابگوی تغییرات سریع محیطی نیستند و بسیاری از سازمانهای بزرگ گذشته به خاطر ناتوانی در تطبیق خود با محیط پویا از بین رفته اند. عامل مهمی که بر سرعت این تغییرات و پیچیدگی محیط دامن می زند، جهانی شدن است. مقوله جهانی شدن سازمانها را مجبور به استفاده از مزایای مناطق مختلف جهان جهت دستیابی به مزیت رقابتی و ماندن در صحنه رقابت کرده است.

محیط پویا، پیچیده و تحولات گسترده به خصوص در زمینه تکنولوژی اطلاعاتی، تغییــــرات در ساختارهای سازمانی را اجتناب ناپذیر ساخته است.
درجهت پاسخگویی و تطبیق با نیازهای محیطی، شکلهای جدید سازمانی به وجود آمده اند تا ضمن تقویت هماهنگی افقی و ایجاد ساختها و فرایندهای سازمانی ساده و روان، موجبات رضایت مشتریان داخلی و خارجی را فراهم کنند. یکی از مهمترین ویژگیهای مشترک این ساختارها، تامین منابع از خارج سازمان و ارتباط افقی آنهاست.

برخی از مباحث مطرح شده در این مقاله:
ساختارهای سنتی
ساختارهای نوین
ویژگی های ساختارهای شبکه ای
سازمانهای ستاره ای شکل
سازمانهای تار عنکبوتی
سازمانهای پارندی
سازمانهای مجازی
سازمانهای تخیلی
سازمانهای خوشه ای
طراحی و توسعه سازمانهای شبکه ای
ساز و کارهای کنترل شبکه
و….

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 14

فرمت فایل: WORD