مقاله شبکه های عصبی مصنوعی

مقاله شبکه های عصبی مصنوعی

شبکه های عصبی مصنوعی

فصل اول
مقدمه مقاله
هوش محاسباتی یا (Computational-Intelligence) CI به معنای استخراج هوش، دانش، الگوریتم یا نگاشت از دل محاسبات عددی براساس ارائه به روز داده‌های عددی است. سیستم‌های CI در اصل سیستم‌های دینامیکی مدل آزاد (Model-free) را برای تقریب توابع و نگاشتها ارائه می‌کند. در کنار این ویژگی بسیار مهم باید از ویژگی مهم دیگری در ارتباط با خصوصیات محاسباتی سیستم‌های CI نام برد، که در آن دقت، وجه‌المصالحه مقاوم بودن، منعطف‌ بودن و سهولت پیاده‌ سازی قرار می‌گیرد.

مولفه‌های مهم و اساسی CI ، شبکه‌های عصبی )محاسبات نورونی(، منطق فازی) محاسبات تقریبی( و الگوریتم ژنتیک) محاسبات ژنتیکی(است، که هر یک به نوعی مغز را الگو قرار داده‌اند. شبکه‌های عصبی ارتباطات سیناپسی و ساختار نورونی، منطق فازی استنتاجات تقریبی و محاسبات ژنتیکی محاسبات موتاسیونی مغز را مدل می‌کنند. ‍‍‌

هوش مصنوعی

در شبکه ارتباطی مغز انسانها سیگنالهای ارتباطی به صورت پالسهای الکتریکی هستند.جزء اصلی مغز نرون است که از یک ساختمان سلولی و مجموعه ای از شیارها و خطوط تشکیل شده و شیارها محل ورود اطلاعات به نرون هستند وخطوط محل خروج اطلاعات از نرون اند . نقطه اتصال یک نرون به نرون دیگر را سیناپس می نامند که مانند دروازه یا کلید عمل می کنند. اگر واکنشهایی که میلیونها نرون مختلف به پالسهای متفاوت نشان میدهند با یکدیگر هماهنگ باشند ممکن است پدیده های مهمی در مغز رخ دهد.

آن دسته از پژوهشگران هوش مصنوعی که رویکرد مدل مغزی را دنبال می کنند گونه ای از مدارهای الکتریکی را طراحی کرده اند که تا حدی شبکه مغز را شبیه سازی میکند در این روش هر گره (نرون)به تنهایی یک پردازنده است ولی رایانه های معمولی حداکثر چند cpuدارند هدف عمده کامپیوتر شبکه عصبی این است که مکانیسمی طراحی کند که همانند مغز انسان بازخورد مثبت یاد بگیرد پاسخهای درست و نادرست کدامند.

سیستم شبکه عصبی این کار را از طریق ارزشگذاری کمی برای ارتباطات سیگنالها بین نرونها انجام میدهد مکانیسم ارزشگذاری توسط مقاومتها با تقویت یا تضعیف پالسها انجام میشود.چون شبکه های عصبی میلیونها نرون دارند خرابی تعدادی از آنها تاثیر چندانی برعملکرد سیستم نمی گذارد تا کنون چند سیستم آزمایشی با استفاده از این اصول طراحی و ساخته شده اند مثلاًدر بررسی های زیست محیطی، شبکه های عصبی برای جمع آوری و تحلیل اطلاعاتی که از راه دور حس شده اند مورد استفاده قرار می گیرند اطلاعاتی که اغلب سفینه ها مخابره می کنند بسیار حجیم است.

شبکه های عصبی این اطلاعات را به راحتی دسته بندی کرده وپس از جمع آوری اطلاعات ذهنی و تجسمی نتایج جالبی به دست می آورند (مثلاًتشخیص انواع خاصی از ابرها) البته این فرایند با آنچه سیستم های خبره انجام می دهند متفاوت است زیرا این سیستم ها ابزارهای تصمیم سازی هستند و می توانند حجم زیادی از اطلاعات را به سرعت تحلیل کنند شبکه های عصبی برای مدل سازی فرایندهای فکری-مغزی که زمینه ی دیگری برای مطالعات حساس به اطلاعات و پیچیدگی است مورد استفاده قرار گرفته است

فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
هوش مصنوعی
به سوی آینده
تاریخچه
تعریف
تاریخچه و تعاریف سیستم‌های خبره
بعضی از تعاریف سیستم های خبره
تاریخچه سیستم های خبره
الگوریتم ژنتیک
تابع سازگاری(FitnessFunction)
Mutation(جهش ژنتیکی)
مقدمه ای بر سیستم های فازی وکنترل فازی۲۵
سیستم‌های فازی چگونه سیستم‌هایی هستند؟
سیستم‌های فازی کجا و چگونه استفاده می‌شوند؟
زمینه‌های تحقیق عمده در تئوری فازی
تاریخچه مختصری از تئوری و کاربردهای فازی
فصل دوم
شبکه های عصبی
مقدمه
ساختار مغز
ساختار نرون
چگونه مغز انسان می آموزد ؟
معنای شبکه های عصبی
قوانین هب
از سلول های عصبی انسانی تا سلول های عصبی مصنوعی
رویای جایگزینی ویژگی های مغز در یک سیستم مصنوعی چقدر ممکن گردیده؟
تاریخچه شبکه‌های عصبی
چرا از شبکه های عصبی استفاده می کنیم؟
شبکه های عصبی در مقابل کامپیوتر های معمولی
مزایا و محدودیت های شبکه عصبی
چه کسانی به شبکه عصبی علاقه‌مند هستند؟
نرم‏افزارها و سخت افزارهای شبکه‏های عصبی
کاربرد شبکه های عصبی
یکپارچگی منطق فازی و شبکه های عصبی
مدل ریاضی یک نرون
یک نرون ساده
قوانین برانگیختگی
یک نرون پیچیده تر
ساختار شبکه های عصبی
مراحل طراحی شبکه
اهداف شبکه های عصبی
تقسیم بندی شبکه های عصبی
انواع یادگیری برای شبکه های عصبی
توپولوژی شبکه های عصبی
شبکه‏های پیش‏خور (Feed Forward)
شبکه‏های برگشتی(Recurrent)
پرسپترون چند لایه
Perceptronهای ساده
قدرت Perceptron
دنباله‌های Perceptron
آموزش پر سپترون
الگوریتم یادگیری پرسپترون
قانون پرسپترون
قانون دلتا
روشهای دیگر
شبکه های هاپفید
شبکه‌های دارای پس‌خور
شبکه عصبی ترکیبی المن- جردن
پس انتشار خطا
چند بررسی از کاربرد های شبکه های عصبی
فصل سوم
نتیجه گیری
منابع و مأخذ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 112

فرمت فایل: WORD