گزارش کارآموزی شرکت مخابرات

گزارش کارآموزی شرکت مخابرات

کارآموزی رشته مخابرات

گزارش کارآموزی سالن دستگاه مرکز تلفن خاتم الانبیاء
مختصری از کارآموزی
امروزه در همه کشورهای جهان  مخابرات ، ارتباطات و انتقال اطلاعات در حال پیشرفت و گسترش است و هر روز فناوری جدیدی روی کار می آید. در ایران نیز بدلیل احتیاج بیش از پیش مردم ، سازمانها و وزارتخانه ها مختلف به وسایل ارتباطی ، سعی در پیشرفت هرچه بیشتر وجود دارد.
به لحاظ اشتغال ، توسعه و رواج ICT موجب پیدایش مشاغل جدید با کیفیتی نو و برتر می شود.

امروزه شبکه های دیگری بالاتر از شبکه محلی قرار می گیرند که امکان سرویس دهی به تمام مشترکین در تمامی نقاط جهان را فراهم می سازد (IN,NGN,…)

مهمترین و حساس ترین بخش در یک مرکز تلفن ، سالن دستگاه مرکز می باشد که هسته اصلی مرکز می باشد زیرا تمامی ارتباطات از آنجا شکل میگیرد . بعنوان مثال هنگامی که شما گوشی تلفن خود را برمی دارید صدای بوق (Dial Tone) میشنوید و بعد از آن میتوانید شماره گیری کنید برای همین بوق ساده در هنگام برداشتن تلفن تعداد زیادی سیگنال بین گوشی تلفن شما و مرکز انتقال می یابد که به شما امکان شماره گیری می دهد.

یک مرکز تلفن بطور کلی شامل سالن دستگاه ، سالن ام دی اف ، سالن پی سی ام ، اتاق کابل ، اتاق نیرو ، باتری و دیزل می باشد و روال کلی برقراری ارتباط به شکل زیر است :

سالن دستگاه وظیفه سوئچینگ و برقراری ارتباط بین مشترکین را بعهده دارد که بعد از سالن دستگاه ارتباط از طریق سالن ام دی اف با اتاق کابل برقرار می گردد و از آنجا به کافو های خارج از مرکز ، سپس به پست های درب منازل و شرکتها و ازآنجا به مشترکین و بالعکس.

بعلت پیچیدگی بخشهای مختلف ارتباطات در سالن دستگاه در این گزارش سعی بر این شده است که از جزئیات در مورد سوئیچ این مرکز خودداری شده و بیشتر به کلیات بخشهای مختلف سالن وکارهای انجامی روزانه و ماهیانه توسط کارشناسان سوئیچ بپردازم.

این مرکز دارای ۴۰۰۰۰ شماره تلفن میباشد که از این تعداد ۵۰۰۰ شماره آن مربوط به کافوهای نوری می باشد و باقیمانده شماره های اصلی سوئیچ می باشد که نگهداری این دو بخش بعهده پرسنل مختلف است.

طرح بندی مرکز

Layout Plan  بمعنی طرح سالن مرکز تلفن می باشد. بعبارت دیگر در رابطه با اینکه چگونه و به چه طریق تجهیزات مرکز دز سالن مرکز تلفن نصب گردد تاازحداقل کابل های ارتباطی ، حداکثر استفاده شود.

مرکز تلفن خاتم الانبیاء واقع در بزگراه آسیایی – روبروی پلیس راه قاسم آباد شامل ساختمانی ۳ طبقه می باشد. طبقه اول جهت اطاق باتری ، دیزل و بخش تغذیه مرکز ، طبقه دوم جهت نصب MDF و سالن PCM و طبقه سوم جهت نصب تجهیزات سوئیچ در نظر گرفته شده است .
ضمنا بخشهای از ساختمان جهت واحدهای اداری مرکز منظور گردیده است.

اطاق MDF

سالن MDF در واقع سالنی است که اتصالات درونی سیستم رابه کابل های بیرونی سیستم متصل مینماید.
هر ساختار MDF از دوبخش افقی و عمودی تشکیل شده است . بخش افقی آن با داشتن ترمینالهای افقی محل اتصال کابلهای خارج شده از راک های مشترکین به MDF  است. بخش عمودی MDF با داشتن ترمینال های عمودی محل اتصال کابلهای مشترکین از مکان سرویس تا مرکز تلفن می باشد.
اتصال بخش عمودی و افقی در MDF توسط کابل انجام می گیرد که اصطلاحا ، کابل رانژه گویند.

فهرست  مطالب
مقدمه  ۴
طرح بندی مرکز ۵
اطاق MDF  ۵
سالن PCM  ۵
سالن تغذیه  ۵
اطاق کابل  ۵
سالن سوئیچ ۶
کلیات سیستم سوئیچ  ۶
سالن تجهیزات  ۶
سیستم BAM 8
پردازش مکالمه  ۸
تجهیزات سالن ۸
جایگاه کاری ۹
اطلاعات ۹
مشترکین معمولی ۹
مشترکین تلفن همگانی ۱۰
سرویس ویژه ۱۰
خط  ۱۰
ترانک  ۱۰
انواع ترانک  ۱۰
کاربرد ترانک  ۱۰
سیگنالینگ  ۱۱
کارهای روزانه ثابت ۱۱
تعویض پکیج  ۱۱
تغییر log سیستم  ۱۱
ارسال کنتورهای همگانی و خدماتی  ۱۱
تکمیل و تنظیم دفاتر گزارش  ۱۲
کارهای روزانه احتمالی۱۲
مواردی که طی نامه از مراجع بالاتر ارسال می گردد  ۱۲
مواردی که از طریق طرح جامع ارسال می گردد  ۱۳
کارهای ماهیانه  ۱۵
کارهای دو ماهه  ۱۵
ASR & PBX  ۱۷
ترافیک سنجی  ۱۷
ترافیک ابتدائی  ۱۷
ترافیک انتهائی  ۱۷
مراحل کار با نرم افزار ترافیک سنجی مراکز C&C08  ۱۸
ترافیک سنجی مراکز C&C08 جهت مشترکین پرترافیک   ۱۸
ترافیک سنجی مراکز C&C08 جهت یک کد خاص مثل    ۱۹
اختصارات  ۲۱
فهرست منابع و مآخذ  ۲۲

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 23

فرمت فایل: WORD