تحقیق شهرستان تربت جام

تحقیق شهرستان تربت جام

شهرستان تربت جام
موقعیت جغرافیایی
سرآغاز شناخت جغرافیایی شهر،ارزیابی موقعیتی است که شهر در محدوده ی جغرافیایی محلی و ناحیه ای می تواند داشته باشد.بر همین اساس شهرستان تربت جام در شمال شرقی کشور ایران،شرق استان خراسان و در مسیر جاده ی آسیایی ایران – افغانستان (بین ۶۰ تا ۶۳۱) طول شرقی و ۳۴ ۵۷ تا ۳۶۲ عرض شمالی واقع گردیده است.

حدود آن از شرق به رودخانه ی هریر رود (موز ایران و افغانستان – ترکمنستان) از جنوب به شهرستان تایباد و از مغرب به شهرستان تربت حیدریه و از شمال به شهرستان سرخس و از شمال غرب به مشهد ختم می شود.

دهانه ی ذوالفقار محل تلاقی مرز های ایران و افغانستان و ترکمنستان در شرق شهرستان قرار دارد . مرکز این شهرستان شهر تربت جام است که دارای مختصات جغرافیایی ۶۰۳۹ طول و ۳۵۱۴ عرض جغرافیایی در دهستان میان جام و در فاصله ی ۱۶۵ کیلومتری شهر مشهد و ۹۶۶ کیلومتری تهران قرار دارد.

وسعت
شکل جغرافیایی شهرستان باعث گردیده که جهات جغرافیایی آن زیاد با هم تفاوت نداشته باشد به گونه ای که فاصله ی شمالی ترین تا جنوبی ترین نقطه ۶/۱۶۶ کیلومتر و شرقی ترین تاغربی ترین نقطه ۸۳/۱۱۰ کیلومتر است.

وسعت شهرستان بالغ بر ۸۸۷۹ کیلومتر یعنی یک سی و پنجم مساحت خراسان (هرسه خراسان فعلی) را به خود اختصاص داده است. ودر بین شهرستان ها دارای رتبه ۱۲ در استان می باشد. مرکز این شهرستان وسعتی بالغ بر ۱۱۰۰ هکتار را داراست.

ناهمواری ها
سهم عمده ای از وسعت شهرستان را ناهمواری ها در بر گرفته به طوری که کوه های بالای ۲۰۰۰ (دو هزار) متر در سطح منطقه زیاد است. از مهم ترین ارتفاعات منطقه می توان کوه شاه نشین در مناطق شمالی با بلندترین ارتفاع ( ۲۱۱۷ متر) و کوه دال ، شاهانهتالک،ناگهانیه گله کوه، کوه سفید ، چای سبز، ککی کوه، یخک، میزامیر، کوه سنگ را نام برد.
در مناطق جنوبی می توان از کوه های بزد با ارتفاع ۲۸۱۲ متر کلیداق با ۲۹۴۲ متر و تک فرخنه و کوه میان جام که تقریبا در فاصله ی ۳۰ کیلومتری شهر قرار دارند نام برد.

جلگه ی جامرود که در حدود ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر عرض و ۱۳۰ کیلومتر طول دارد در بین ارتفاعات شمالی و جنوبی بخش مرکزی قرار گرفته و ارتفاع آن در نواحی شمالی منحنی میزان ۱۰۰۰( هزار ) متر را دور می زند.ودر منطقه ی مرز به طرف شمال و جنوب مسیر آن تغییر یافته و خطوط ۷۰۰ الی ۸۰۰ متر منطقه را در بر می گیرد، این دشت محل اصلی کشت غلات محسوب گشته و علاوه بر آب های زیر زمینی ، رودخانه های جامرود ،قلندر آباد ، بردود فریمان و تیمنک آن را آبیاری می کنند.

دشت زور آباد دشتی نسبتا کم ارتفاع در مجاورت دو رودخانه هریرود و کشف رود قرار دارد ، از جمله ارتفاعات شمالی آن می توان از مزدوران و بزنگان نام برد و از دیگر ارتفاعات می توان از گرماب ، خواجه حسام و ابراهیم خانی نام برد . پل خاتون محل تلاقی هریرود و کشف رود نیز در امتداد مزدوران در محل تلاقی مرز سه کشور قرار دارد.

آب و هوا
زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک و بارندگی منطقه ،تربت جام را دارای آب و هوای نیمه بیابانی نموده است. تغییرات درجه حرارت معادل ۴/۱۴ و در ماه های مختلف متفاوت بوده ودر ایستگاه سینوپتیک تربت جام گرم ترین ماه های سال تیر و مرداد و سرد ترین ماه ها دی و بهمن به ترتیب با معدل حرارت ۷/۲۶ ، ۸/۲۵ ، ۲/۳ ، ۵/۴ درجه سانتی گراد به ثبت رسیده است.
متوسط سالیانه درجه حرارت رقعی معادل ۴/۱۴ درجه سانتی گراد را نشان می دهد بیشترین روزهای یخبندان مربوط به ماه دی بوده و به طور میانگین ۱۰۳ تا ۹۱ روز می باشد.

میانگین بارندگی بین ۱۰۸ تا ۲۱۰ میلیمتر بوده و حداقل و حد اکثر نم نسبی بین ۲/۷۱ و ۲/۳۲ درصد می باشد. بیشترین ساعات آفتابی مربوط به تیرماه است و همچنین میانگین حداکثر سرعت باد نیز مربوط به همین ماه می باشد.
بادهای محلی که تربت جام را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از : باد ۱۲۰ روزه که از جانب شمال می وزد. باد فرح از ناحیه فراه افغانستان در اسفند تا اوایل تابستان ، باد سیاه در فصل زمستان از سیاه کوه افغانستان ، می وزند و باد میزان در تابستان و اوایل پاییز که در رسیدن میوه ها مؤثر است.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 22

فرمت فایل: WORD