مقاله تاثیر فرهنگ بر بازاریابی بین الملل

مقاله تاثیر فرهنگ بر بازاریابی بین الملل

تاثیر فرهنگ بر بازاریابی بین الملل
بخشی از مقاله
ﻓﺼﻞ اول
ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫا
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻔﺎوت ﻃﻮل اﺷﻴﺎ از واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻣﺘﺮ، و ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ وزن اﺷﻴﺎ از ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ؛ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ ﺗﻔﺎوت ﻧﺴﺒﻲ ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ را ﺑﺴﻨﺠﻴﻢ.
ﻫﻤﺎﻧﻄﻮر ﻛﻪ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻔﺎوت ﻃﻮل اﺷﻴﺎ از واﺣﺪ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻣﺘﺮ، و ﺑﺮای ﺗﺸﺨﻴﺺ وزن اﺷﻴﺎ از ﻛﻴﻠﻮﮔﺮم اﺳﺘﻔﺎده ﻣﻲ ﻛﻨﻴﻢ؛ ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ ﻧﻴﺰ ﻧﻴﺎزﻣﻨﺪ ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻴﻢ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﻴﻢ ﺗﻔﺎوت ﻧﺴﺒﻲ ﻣﻴﺎن آﻧﻬﺎ را ﺑﺴﻨﺠﻴﻢ. ﻛﻼﻛﻠﻦ و اﺳﺘﺮاﺑﻚ Kluckoln & Strodbeck ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻴﻦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻛﻪ در ۱۹۶۱ انجام دادند ود کتاب Variations In Value Orientations ﻣﻨﺘﺸﺮ ﻛﺮدﻧﺪ، ﺷﺶ ﺷﺎﺧﺺ زﻳﺮ را ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻄﺮح ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ :

اﻋﻀﺎ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻃﺒﻴﻌﺖ ﻣﺮدم و اﻧﺴﺎن را ﭼﻪ ﻣﻲ ﭘﻨﺪارﻧﺪ، ﻳﻌﻨﻲ در ﻧﻈﺮ آﻧﻬﺎ ﻣﺮدم ﺧﻮب، ﺑﺪ ﻳﺎ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از ﻫﺮ دو ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
اﻋﻀﺎ ﺟﺎﻣﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﻓﺮد و ﻃﺒﻴﻌﺖ را ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﭘﻨﺪارﻧﺪ، آﻳﺎ ﻣﺎ در راﺑﻄﻪ ای ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻃﺒﻴﻌﺖ، ﻳﺎ ﺳﻠﻄﻪ ﺑﺮ آن ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﺷﻴﻢ؟
اﻋﻀﺎ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ راﺑﻄﻪ ﺑﻴﻦ اﻓﺮاد را ﭼﮕﻮﻧﻪ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻨﺪ، آﻳﺎ ﻓﺮد ﻫﻨﮕﺎم ﻋﻤﻞ ﺑﺎﻳﺪ ﮔﺮوه را ﺑﺮ ﺧﻮد ﺗﺮﺟﻴﺢ دﻫﺪ ﻳﺎ ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ؟
اﻋﻀﺎ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺑﺎﻳﺪ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺟﺮﻳﺎن رود ﻋﻤﻞ ﻛﻨﻨﺪ و از ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻌﻴﺘﻲ ﺑﺮای ﻟﺬت ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻬﺮه ﺑﺠﻮﻳﻨﺪ، ﻳﺎ آن ﻛﻪ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ ﺑﺮای رﺳﻴﺪن ﺑﻪ وﺿﻊ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺎﻳﺪ
ﻫﺪف ﮔﺬاری و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﻳﺰی ﻛﺮد و ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻫﺪف ﻋﻤﻞ ﻛﺮد؟

درک اﻋﻀﺎی ﺟﺎﻣﻌﻪ از ﻓﻀﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﭼﻴﺴﺖ؟ آﻳﺎ ﻣﻌﺘﻘﺪﻧﺪ اﻣﻮر ﺑﺎﻳﺪ در ﻓﻀﺎی ﺧﺼﻮﺻﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد و اﺟﺎزه ﻧﻤﻲ دﻫﻨﺪ دﻳﮕﺮان ﺑﻪ ﺣﺮﻳﻢ آﻧﻬﺎ ﻧﺰدﻳﻚ ﺷﻮﻧﺪ، ﻳﺎ ﺑﺎﻟﻌﻜﺲ، ﻣﻌﺘﻘﺪ ﺑﻪ ﻓﻀﺎی ﻋﻤﻮﻣﻲ و ﻣﺸﺎرﻛﺖ ﺟﻤﻌﻲ و اﺑﺮاز آزاداﻧﻪ ﻋﻘﺎﻳﺪ و اﺣﺴﺎﺳﺎت ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮی ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ زﻣﺎن ﭼﮕﻮﻧﻪ اﺳﺖ، آﻳﺎ ﮔﺬﺷﺘﻪ، ﺣﺎل ﻳﺎ آﻳﻨﺪه ﮔﺮا ﻫﺴﺘﻨﺪ؟
ﺑﻪ ﻋﻘﻴﺪه اﻳﻦ ﻣﺮدم ﺷﻨﺎﺳﺎن در ﻫﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻳﺎ ﮔﺮوﻫﻲ ﻳﻚ ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻏﺎﻟﺐ dominant cultural orientation وجود دارد آﻧﻬﺎ ﻣﺘﺬﻛﺮ ﻣﻲ ﺷﻮﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮی ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺿﻌﻴﻒ در ﺑﺨﺶ ﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻳﻚ ﺟﺎﻣﻌﻪ وﺟﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
اﺑﻌﺎد ﺷﺶ ﮔﺎﻧﻪ ﻣﺬﻛﻮر ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻧﻔﻲ آﻧﻬﺎ ﻧﻴﺴﺖ، ﺑﻠﻜﻪ از ﻃﺮﻳﻖ ﺳﻨﺠﺶ اﻳﻦ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺗﻮان ﺟﻬﺖ ﮔﻴﺮی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻏﺎﻟﺐ را ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ و ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻛﺮد
ﻣﺮدم ﺷﻨﺎس ﺷﻬﻴﺮ ادوارد ﻫﺎل Edvard Hall در ﻛﺘﺎب ﻣﺸﻬﻮر ﺧﻮد ۱۹۹۰ Understanding Cultural Difference که ﻣﺤﺼﻮل ﭼﻬﻞ ﺳﺎل ﺗﻼش او ﺑﺮای اراﻳﻪ ﻧﻈﺎم ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی اﺑﻌﺎد ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ dimensional classification system ﺑﺮای ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎی ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻣﻴﺎن ﺟﻮاﻣﻊ اﺳﺖ، ﭼﻬﺎر ﺷﺎﺧﺺ زﻳﺮ را ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻣﻲ ﻛﻨﺪ:

ﻓﻬﺮﺳﺖ مطالب
ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﻓﺼﻞ اول : ﻣﻌﻴﺎرﻫﺎی ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﻔﺎوت ﻣﻴﺎن ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻫﺎ
ﻓﺼﻞ دوم : ﻣﺬاﻛﺮات
اﺛﺮ ﺗﻨﻮع ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﺑﺮ ﺗﺠﺎرت بین اﻟﻤﻠﻠﻲ
ﻧﻘﺶ ﺑﻴﻦ ﻣﺬاﻛﺮات ﻓﺮوش در ﺗﺠﺎرت اﻟﻤﻠل
اﺛﺮ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺑﺮ ﻣﺬاﻛﺮات ﻓﺮوش ﻣﻴﺎن ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ
ﻓﺮﻫﻨﮕﻬﺎی ﻛﻢ آداب و ﭘﺮآداب
ﻣﺤﻴﻂ های فرهنگی و اجتماعی
آﻣﻮزش ﺑﺮاى درک فرهنگ ﻛﺸﻮرﻫﺎى مختلف
ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﻣﺬاﻛﺮات ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻰ در اروﭘﺎى ﻏﺮﺑﻲ
ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﻣﺬاﻛﺮات ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻰ در آﺳﻴﺎ
ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﻣﺬاﻛﺮات ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻰ در آﻣﺮﻳﻜﺎی ﻻﺗﻴﻦ
ﭼﮕﻮﻧﮕﻰ ﻣﺬاﻛﺮات ﺑﺎزرﮔﺎﻧﻰ در ایالت ﻣﺘﺤﺪه
ﻧﺘﻴﺠﻪ ﮔﻴﺮی (ﻓﺼﻞ دوم)
ﻓﺼﻞ ﺳﻮم : راﺑﻄﻪ ﻓﺮﻫﻨﮓ و بهره وری
ﻓﺼﻞ ﭼﻬﺎرم : فرهنگ رنگ ها
ﺟﻬﺎﻧﻲ ﺷﺪن رﻧﮓ ﻫﺎ
Case study
ﻣﻮرد ﻛﺎوی ﺷﺮﻛﺖ واﻟﺖ دیسنی
ﻣﻨﺎﺑﻊ

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 37

فرمت فایل: PDF