پاورپوینت فرهنگ و ارتباطات سازمانی

پاورپوینت فرهنگ و ارتباطات سازمانی

فرهنگ و ارتباطات سازمانی

پاورپوینت مدیریت
توضیحات:
این فایل مربوط به یک کارگاه آموزشی ارائه شده در دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۱۳۹۲ می باشد. فایل پیش رو حاوی مطالب جامع درباره فرهنگ و ارتباطات سازمانی است و برای دانشجویان رشته مدیریت بسیار مفید می باشد. اسلایدها به شکل بسیار زیبایی طراحی شده اند.

اهمیت فرهنگ
جین مانت: اگر مجبور بودم که دوباره از نو شروع کنم از فرهنگ شروع می کردم.

جین مانت

ریموند ویلیامز: همانطور که کشاورزان از طریق شخم زدن و هرس کردن و غذا دادن و چراندن، مواظب محصولات و حیوانات خود هستند، فرهنگ نیز از انسانها نگهداری می کنند.

ماتریالیسم فرهنگی ریموند ویلیامز

اندیشمندان علم مدیریت، ریشه موفقیت ها و شکست های هر سازمان را در فرهنگ آن جستجو می کنند

اهمیت فرهنگ سازمانی در بخش بهداشت
یکی از سیاستهای بهداشت و درمان، بهبود کیفیت مراقبتهای بهداشتی و درمانی میباشد .اجرای تدابیری چون مدیریت کیفیت فراگیر، بهبود سازمانی، استانداردهای ISO و تعالی سازمانی برای دستیابی به این سیاست است.تغییر فرهنگ سازمانی به عنوان کلید این سیاست نامیده شده است و انجام این تدابیر بدون تغییر فرهنگ سازمانی میسر نمی شود

یک فرهنگ سازمانی سالم تأمین کننده یک محیط باز، صمیمانه، با اعتماد، خلاق، مشارکتی، تجربی، علمی، عقلایی، منطقی و بی آلایش در آزادسازی تواناییهای افراد و پتانسیلهای بالقوه سازمان می باشد

بیمارستانها به عنوان سازمانهای بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی فرهنگ خاص خود را دارند فرهنگ سازمانی بیمارستان، پیوند نزدیکی با فرهنگ عمومی جامعه دارد و بخش گسترده ای از رفتار و بالندگی بیمارستان و کارکنان آن را پوشش می دهد

تعریف فرهنگ Culture
– فرهنگ واژه ای فارسی و مرکب از دو جزء فر و هنگ .
– فر به معنای جلو و بالاست و هنگ، به معنای کشیدن و نیز تعلیم و تربیت
– در انگلیسی معنای آن کشت و کار و یا پرورش

مجموعه ای از رفتارهای آموختنی ، باورها ، عادات و سنن که مشترک میان گروهی از افراد است و به گونه ای متوالی توسط دیگران که به آن جامعه وارد می شوند آموخته و به کار گرفته می شوند.

فرهنگ سازمانی (organizational culture)
ادگار شاین: ترکیبی از باورها، ارزشها و پیش فرضهایی است که در سازمان وجود دارد و همه اعضاء سازمان، کم و بیش، به طور یکسان در معرض آن قرار می گیرند

 ادگار شاین

رابینز: شیوه ای خاص یا فضایی که سازمانی را از سازمانهای دیگر متمایز می‌سازد و در واقع، به آن سازمان شخصیت منحصر به فردی می‌دهد

رابینز

جوآن مارتین: به مثابه چسبی تصور کرد که یک سازمان را از طریق مجموعه ای از الگوهای مشترک معنا به هم پیوند می دهد. فرهنگ سازمانی بر ارزش ها باورها و انتظاراتی متمرکز است که اعضا در آن مشترک اند.

جوآن مارتین

ویژگی های فرهنگ

  • مختص انسان
  • دارای رابطه‏ای دو جانبه با انسان
  • جهت‏دار
  • وسیله سازگاری فرد با محیط خارجی
  • همه فرهنگ‏‏ها دارای یک دسته عناصر عام و یکسان هستند
  • از جامعه ای به جامعه دیگر قابل تشخیص و تمیز است.
  • عامل وحدت بخش ارزش‏های اجتماعی
  • عامل منظم شدن رفتار افراد یک جامعه
  • تغییرات فرهنگی بسیار کند
  • فرهنگ اکتسابی است
  • پیوند دهنده گذشته به زمان حال

مقوله های اصلی پدیده های آشکار مرتبط با فرهنگ

  1. مقررات رفتاری مشاهده شده در تعلات افراد با یکدیگر(آداب و رسوم و سنت)
  2. فرم ها و هنجارهای گروهی
  3. ارزشهای حمایت شده (مثل کیفیت تولید)
  4. فلسفه رسمی (سیاست ها و اصول ایدئولوژیک)
  5. قواعد بازی (مقررات و قید و بندهای موجود در گروه)
  6. جو و فضا
  7. مهارت های درونی شده
  8. روش ها و عادات و تفکر، الگوهای ذهنی
  9. معانی مشترک
  10. مثل ها و استعاره های ریشه ای یا سمبلهای تلفیقی

درخت فرهنگ

درخت فرهنگ


شیوه های آشنایی با فرهنگ سازمانی

آشنایی با فرهنگ سازمانی


شکل گیری فرهنگ سازمانی

نحوه شکل گیری فرهنگ سازمانی

رهبری Leadership
رهبران، وحدت مقصد و جهت گیری سازمان را ایجاد می کنند. آنان بایستی محیط درون سازمان را به نحوی بوجود آورده و برقرار نگهدارند تا افراد بتوانند در دست یابی به اهداف سازمان به طور کامل دخیل شوند

ویژگی های رهبر براى هدایت فرهنگ سازمانی
آینده نگر Visionary
قدرت دیدن آینده فراسوى مشکلات
ریسک پذیر
داراى قدرت ریسک پذیرى کنترل شده
توانمندساز
تفویض اختیار با حفظ مسؤلیت
یادگیرنده Learner
دارای انگیزه و قابلیت برای یادگیری
ذهن باز و روشن
ارایه کننده و پذیراى بازخور
مربی گرى Coaching
اختصاص وفت براى مربى گرى و هدایت دیگران
کار با همکاران
در جهت انتقال تجارب و کاربرد بهترین روش

سه مرحله جامعه‌پذیری کارکنان

  1. پیش از ورود : آموزشها و یادگیریهای قبل از پیوستن فرد به سازمان
  2. رویارویی : فرد تازه استخدام شده متوجه واقعیت سازمان شده و درمی‌یابد که در انتظارات و تفکرات خود، تجدید نظر کند.
  3. دگردیسی یا تحول جامع : آموختن مهارتهای لازم برای انجام کارها، تبحر پیدا کردن، احترام گذاردن به ارزشها و هنجارهای گروهی و همسان شدنبا آنان

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 111

فرمت فایل: پاورپوینت