مارکتینگ پلن (برنامه بازاریابی) چیست؟ شرکت های بزرگ

marketing plan چیست

مارکتینگ بازاریابی پلن چیست؟
برنامه بازاریابی یا مارکتینگ پلن، وسیله ای برای نظم دادن به فعالیت های تبلیغاتی است که برای هر کسب و کار با دیگری –بسته به استراتژی– آن متفاوت است، در حقیقت برنامه بازاریابی، پیش بینی وضعیت اجرای تبلیغات است.

به همین دلیل است که نگارش برنامه بازاریابی، شبیه به کسب و کارهای دیگر، ممکن است باعث شکست های بسیار سنگین شود و می بایست برای هر کسب و کار، به صورت جداگانه برنامه ریزی نمود. در ادامه راهکار بسیار ساده نگارش را بررسی کنید:

همچنین ببنید
دانلود نمونه کامل طرح بازاریابی (مارکتینگ پلن) Marketing plan فارسی

سرفصل‎های یک نمونه برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن):

  1. نگارش برنامه کلی برای کسب و کار
  2. هدف گیری مشتریان
  3. ساخت یک پیشنهاد خاص
  4. تعیین قیمت‌گذاری و جایگاه کسب و کار در برنامه
  5. برنامه ریزی سیستم توزیع
  6. پیشنهادتان (به مشتری) را تولید و ارزیابی کنید
  7. ابزارهای مورد نیاز بازاریابی را تعیین و ثبت کنید
  8. برای تبلیغاتتان استراتژی تعریف کنید
  9. جزئیات تبلیغات آنلاین را برنامه ریزی کنید
  10. نرخ فروش CTR را بالاتر ببرید
  11. جذب سرمایه کنید
  12. استراتژی بازگشت مشتریان را به خوبی تولید و ارزیابی کنید
  13. یک بار همه هزینه ها را از اول محاسبه کنید
  14. برنامه وفادارسازی مشتریان را با وسواس بنویسید
  15. همه هزینه‌ها را گردآوری و بودجه بندی کنید

نمونه برنامه بازاریابی یک شرکت

۱- یک برنامه کلی برای کسب‌وکار بنویسید
حتماً شما می‌خواهید در سال آینده همین موقع رویدادهای خاصی را تجربه کرده باشید. پس دقیق ببینید که الآن کجا هستید و نقطه بعدی را به‌صورت کلی شرح دهید.

۲- مشتریانتان را هدف بگیرید
در این بخش مشتریانتان را دقیقاً مشخص کنید و ازنظر مشخصه‌های دموگرافیکی (سن، جنسیت و غیره)، مشخصه‌های روانی (علایق، خصوصیات و غیره) و خواسته‌ها و نیازهای دقیق و مرتبط به محصول/خدمت خودتان، مشخص کنید.

۳- USP آن‌ها را به دست آورید
یک Unique Selling Proposition، نشان‌دهنده بخش متمایز شما و رقبایتان است. پس حتماً به دنبال یک یا بیشتر از این موارد باشید.

۴- قیمت‌گذاری و جایگاه سازی
محصول شما یک محصول گران در بازار خواهد بود؟ یا محصولی که ارزان است و مشتریان برای خریدن آن به دنبال تخفیف هستند؟ سعی کنید تکلیف برندتان را از همین آغاز مشخص کنید.

۵- سیستم پخش را مشخص کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید
آیا مشتریان مستقیماً از شما می‌خرند؟ آیا روی اپلیکیشن می‌فروشید؟ آیا فروشگاه‌هایی نظیر بامیلو محصولتان را می‌فروشند؟ سوال های این‌چنینی را پاسخ دهید تا همه گزینه موجود مطرح شود.

۶- پیشنهاد‌هایتان را ارزیابی کنید و یک الگو به دست آورید
پیشنهاد‌ها، منظور آن چیزی است که شما به مشتری جدید می‌گویید تا مجاب به خریدن شود و به مشتری قدیمی می‌گویید تا برای خرید مجدد بازگردد.
مثل: تضمین بازگشت پول، نمونه رایگان، پیشنهاد‌ها تخفیفی و یا هر گزینه دیگر

۷- آنچه را برای بازاریابی کردن لازم است تهیه کنید و ثبت کنید
برای فروختن به چیزهایی نیاز دارید؟ وب‌سایت، نرم‌افزار، بات، بروشور، کارت ویزیت و هر چیز دیگری که به ذهن می‌رسد. بسته به برنامه زمانی پیش رو، نیازهای خود را بسنجید

۸- استراتژی تبلیغات! بخشی حیاتی در مارکتینگ پلن
این بخش مهم‌ترین عامل در کسب‌وکارتان است که مشخص می‌کند با استفاده از رسانه‌ها و منابع موجود مثل رپرتاژ خبری، بنر سایت، تبلیغات کلیکی، رسانه‌های اجتماعی و بسیاری دیگر، می‌بایست چگونه و با چه الگویی پیش رفت!
درواقع بخشی از کمپین تبلیغاتی در این بخش نوشته می‌شود، این که از کدام درب وارد دنیای خریداران شوید.

برنامه بازاریابی شرکت های بزرگ

۹- جزئیات را در تبلیغات آنلاین فراموش نکنید
این روزها، تقریباً همه ابتدا در اینترنت جستجو می‌کنند و سپس خرید می‌کنند! پس می‌بایست در هنگام جستجو، به‌راحتی دیده شوید.
پس این ۴ مقوله را جدی بگیرید:
استراتژی کلمات کلیدی: با چه کلمات در جستجوها دیده شوید
استراتژی سئو: که با کمک آن، رتبه ۱ در جستجوها خواهید بود
استراتژی تبلیغات آنلاین: از چه طریق می‌خواهید به مشتریان هدف دست پیدا کنید
استراتژی شبکه اجتماعی: چگونه می‌خواهید مشتریانتان را پیش خودتان نگه‌دارید

۱۰- استراتژی نرخ تبدیل CTR، مهم‌ترین عامل در این مرحله است
برنامه دقیقی برای تبدیل مشتریان خرید نکرده، به مشتریان وفادار و همچنین تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار داشته باشید. این بخش، سودآوری شرکت را از مشتریان بالقوه بالا می‌برد. زیرا نیاز به جذب مشتری جدید، جایگزین افزایش نرخ فروش به مشتریان فعلی می شود.

۱۱- سرمایه‌گذاری و شریک شدن خطر شکست
این روزها استارت آپ های بسیاری سعی می‌کنند خطرات کسب‌وکارشان را با دیگری سهیم شوند. آن‌ها درصدی از سهام را به یک سرمایه‌گذار می‌فروشند و با سرمایه ورودی، سعی در افزایش فروش و سودآوری مجموعه می‌کنند.
حتماً این موضوع را برای کسب‌وکارتان دنبال کنید.

۱۲- استراتژی بازگشت مشتری، رمز حیات کسب‌وکارتان است
مشتری‌هایی را که با تبلیغات کسب می‌کنید از دست ندهید. آن‌ها را وادار به معرفی خودتان کنید! از آن‌ها بخواهید شما را به دوستانشان معرفی کنند.
یک حساب‌وکتاب ساده مشخص می‌کند: اگر هر مشتری شما را به ۱ نفر از دوستانش معرفی کند، هزینه تبلیغات شما نصف می‌شود! پس چرا از این بخش غافل بمانیم؟!

۱۳- دقیقاً هزینه‌های تراکنش‌های خرید را بررسی کنید
حتماً بخشی از برنامه‌تان را برای این بگذارید که هزینه تراکنش‌های خرید را کاهش دهید. اگر رقیب شما برای اجرای فرایند تهیه تا ارسال محصول برای مشتری، ۵۰ تومان هزینه کند و شما ۱۰۰ تومان، در ادامه راه و افزایش حجم کسب‌وکارتان، او با سرعت زیادی از کنار شما عبور خواهد کرد، زیرا خرید مشتری، برای او ۲ برابر شما سوددهی دارد.

۱۴- برنامه وفادار سازی فراموشتان نشود
شما هزینه و زمان زیادی برای جذب مشتریان جدید صرف می‌کنید. پس سعی کنید مشتریانتان را به برند خود وفادار کنید و آن‌ها را برای خرید دوباره از سازمانتان ترغیب کنید.

۱۵- همه را گردآوری کنید و بودجه‌بندی کنید
نهایتاً، پس از بررسی دقیق همه موارد بالا، در یک تقویم مالی، یک برنامه مالی در نظر بگیرید (حداقل ۳ ماهه) و همه هزینه‌های مرتبط به اجرای هر بخش را در این تقویم ثبت کنید تا بدانید دقیقاً در هر هفته و روز از ماه آینده، چه میزان هزینه برای چه‌کاری باید صورت پذیرد و از طرفی فعالیت‌های آتی را جهت‌دهی کنید.

در پایان باید اشاره کرد، مارکتینگ پلن یا برنامه بازاریابی، نباید شما را محدود به فعالیت‌های خاص بکند. باید برنامه‌ای منعطف باشد تا اگر بخشی از آن دچار ایراد شد، بتوانید در مسیر اجرا، آن را اصلاح کنید.