مقاله آشنایی با FRP

مقاله آشنایی با FRP

آشنایی با FRP

ورقه‌ های FRP
در تقویت ترکیبی اعضای بار بر بتن‌ آرمه سازه‌ای با ورقه‌ های FRP یا ورقه‌های فلزی یک اثر متقابل پیچیده ۲ بین آن دو وجود دارد، به عبارت دیگر بایستی رفتار مواد شامل مقاومت، تغییر شکل و کرنش نهایی، شکل پذیری، و مودهای شکست هر ۲ ماده (بتن آرمه + FRP ) را برای تشخیص نحوه گسیختگی مقطع تقویت شده بررسی و تلفیق نمود.

یکی از مودهای خطرناک شکست که در تقویت خمشی و سایر تقویتهای اعضای بار بر ساز ه‌ای رخ می‌دهد، Delamination است و در این مقاله به دنبال شناخت این مود در تقویت خمشی تیر بتن آرمه با ورقه FRP هستیم.

با توجه به کاربرد روز افزون اشکال مختلف FRP در تقویت سازه های بتن آرمه , حتی کاربرد آنها در تقویت سازه های فولادی لزوم آشنایی با برخی از مفاهیم پایه در این مقوله ضروری به نظر می رسد.

مقدمه
با آشنایی با مفهوم FRP , لزوم آشنایی با برخی از مفاهیم چون کامپوزیت ,پلیمر , رزین یا ماتریس , طبقه بندی FRP براساس فیبر یا الیاف تشکیل دهنده یا انواع رزینهای پلیمری تشکیل دهنده آن, مقایسه بین آنها , روشهای تولید, عوامل مؤثر در خواص مکانیکی لزوم دارد.

FRP چیست

این کلمه اختصاری از کلمات Fiber Reinforced Polymer or Plastic می با شد به عبارت دیگر به یک ماده مرکب و کامپوزیتی اطلاق می شود که از فیبریا الیاف تقویتی و ماتریس ( ماده در برگیرنده ) یا رزین از جنس پلیمر مطابق شکل ۱ تشکیل شده است.

مقاومت به خوردگی در ساختمان و اهمیت میلگرد های کامپوزیتی

بزرگترین سهم بازار مصرف مواد مرکب (کامپوزیت) در اختیار صنعت ساختمان است .در این میان آرماتورهای کامپوزیتی به میزان وسیعی در ساختمان­ سازی به­ ویژه احداث بناهای ساحلی و یا سازه ­های مستقر شده در شرایط اقلیمی خوردنده کاربرد یافته ­اند. گسترش تکنولوژی ساخت این آرماتورها می­تواند علاوه بر مرتفع ساختن نیاز صنعت ساختمان، راه گشای تولید انواع محصولات در صنایع دیگر همچون وسایل ورزشی، خودرو و غیره باشد.

استفاده از آرماتورهای کامپوزیتی چه مزایایی دارد؟

دلیل عمده استفاده از میلگردهای FRP در داخل بتن، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش میرایی ارتعاشات ایجاد شده در سازه در برابر ارتعاش می­باشد. هر چند که استفاده از میل­گردهای FRP به جای نمونه­های فلزی سبب کاهش وزن بنا نیز خواهد شد، اما در استفاده از این میل­گردها، مساله کاهش وزن اهمیت ناچیزی نسبت به دو مورد بیان­شده دارد. دلیل بالا بودن ضریب میرایی کامپوزیت­ها، خواص غیرکشسان آنهاست که انرژی جذب شده را میرا می­کنند. در حالی که مواد فلزی حالت کشسان داشته و انرژی جذب شده را میرا نمی­نمایند. بنابراین مواد کامپوزیتی در برابر ارتعاشات زلزله عملکرد بهتری خواهند داشت و بهترین گزینه جهت مقاومت سازه در برابر لرزه­ها خواهند بود.

فهرست مطالب
ورقه‌های FRP
مقدمه
FRP چیست ؟
مقاومت به خوردگی در ساختمان و اهمیت میلگرد های کامپوزیتی FRP
استفاده از آرماتورهای کامپوزیتی FRPمزایایی دارد؟
تکنولوژی تولید آرماتورهای کامپوزیتی FRP و لزوم توجه به آن را چگونه ارزیابی می­کنید؟
نگاهی به مباحث مربوط به FRP
نتایج روش تقویت FRP پاشیدنی
مشخصات مکانیکی FRP پاشیده شده
آزمایش خمش بینFRP و بتن
نمونه های مورد استفاده برای آزمایش خمش
توضیح کرنشFRP
جمع بندی
منابع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 20

فرمت فایل: WORD