مقاله چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم

مقاله چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم

چدن های مقاوم به اکسیداسیون و حرارت حاوی آلمینیوم
مقدمه مقاله
چدنهای آلومینیوم دار در دو نوع خاکستری و داکتایل وجود دارند. در یکی از انواع آلومینیوم جایگزین سیلیسیم میشود و در نوع دوم آلومینیوم علاوه بر سیلیسیم در چدن حاضر است. این چدنها بخاطر داشتن عناصر آلیاژی نسبتا ارزان و مقاومت خوب در برابر حرارت وخزش در گستره دمائی ۵۷۰ تا ۹۸۰ درجه سانتیگراد مورد توجه قرار گرفته است.

مقاومت در برابر حرارت بصورتی است که در چدنهای حاوی آلومینیوم لایه نازک اکسیدی نفوذ ناپذیر وچسبنده ای تشکیل میشود که از نفوذ اتمهای اکسیژن به درون فلز جلوگیری میکند.

متاسفانه ریختن چدنهای آلومینیوم دار دشوار است ،زیرا در دمای ذوب ریزی چدن ،آلومینیوم بسیار فعال است. تماس آلیاژ مذاب با هوا و رطوبت باید به حداقل برسد تا از تشکیل سرباره فلزی ،سطح ناصاف و قطعه ناسالم جلوگیری میشود. فرآیندهای تولید این آلیاژ در حال تکامل اند.

مقدار آلومینیوم انی چدنها بین ۰ تا ۱۲ درصد است . آزمایشهای اکسایش در دماهای ۸۰۰ ،۹۰۰ ، ۱۰۰۰ ، ۱۱۰۰ انجام شده است. مقدار آلومینیوم ،بر گرافیته شدن چدنهای خاکستری و داکتیل تاثیر میگذارد. اگر مقدار آلومینیوم کمتر از ۷ درصد باشد در حین انجماد گرافیت تشکیل میشود. بین ۷ و۱۸ درصد آلومینیوم فاز کاربیدی پایداری ایجاد میشود و قطعات ریختگی اساسا فاقد گرافیت هستند. چدنهای حاوی ۱۸ تا ۲۵ درصد آلومینیوم با ریزساختار گرافیتی ریز منجمد میشوند اگرچه مقدار کربن محلول در مذاب کاهش می یابد. ماشینکاری چدنهای آلومینیوم راحت است و قطعات سالمتری تولید میشود.

چدنهای آلومینیوم دار به دو دسته تقسیم میشوند:
۱_ چدنهای حاوی ۱ تا ۷ درصد آلومینیوم
۲_ چدنهای حاوی  ۱۸ تا ۲۵ درصد آلومینیوم

مطلوب ترین ریزساختار برای پایداری در دماهای زیاد ترکیبی از فریت و گرافیت است و اگر زمینه کاملا فریتی نباشد آنها را در ۹۳۰ تا ۱۰۴۰  درجه سانتیگراد تابکاری میکنند تا سمنتیت باقی مانده در آنها تجزیه شود وپایداری ساختاری افزایش یابد.

فهرست
مقدمه (۱)
چدن های خاکستری آلومینیوم دار…(۲)
چدن های داکتایل آلومینیوم دار…(۸)
ذوب و ریختگری چدن های آلومینیوم دار(۹)
کلیاتی در مورد تولید چدن های آلمینوم دار(۱۱)
اثر آلومینیوم در چدن..(۱۳)
نکات ریختگری.(۱۵)
رفتار اکسیداسیونی در دماهای بالا…(۲۰)
تجهیزات ذوب وقالبگیری..(۲۹)
مواد لازم…(۳۰)
نحوه آزمایش(۳۰)
مراحل عملیات..(۳۰)
نتایج آزمایش(۳۱)
منابع ومآخذ..(۳۳)
ریز ساختار ها…(۳۴)

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 43

فرمت فایل: WORD