ممیزی بالینی
تعریف ممیزی
– فرآیندی است نظام مند که در قالب انجام مراحل مختلف به ارتقاء کیفیت خدمات سلامت در یک حیطه مشخص می پردازد .
– ارتقاء کیفیت خدمات بالینی از طریق مقایسه دائم عملکرد بالینی افراد شاغل با استاندارد و مداخله در جهت ارتقاء آن .
– فرآیندی است نظام مند ، مستقل و مکتوب به منظور گرد آوری شواهد عینی در تعیین میزان برآورده شدن معیارهای استاندارد
چند مثال
– درصد افراد واجد شرایط که به موقع استرپتوکیناز دریافت کرده اند .
– درصد بیماران دیابتی که موقع ترخیص از لحاظ شبکیه چشم معاینه شده اند .
– درصد بیمارانی که با رضایت از بخش ترخیص شده اند .
– درصد آپاندکتومی نرمال در بیمارستان .
– و …
هدف
ارتقاء کیفیت خدمات بالینی
کیفیت
-خصوصیاتی از محصول که احتمال دستیابی به نتیجه مطلوب را به حداکثر میرساند .
-میزان خوب بودن
– مطابقت یک محصول با خدمت یا الزامات ( نیازها و انتظارات مشتری ) از پیش تعیین شده
-سطحی از خدمات ارائه شده به افراد و جوامع که احتمال نتایج بهداشتی یا درمانی مطلوب را افزایش داده و مطابق دانش حرفه ای روز باشد .
هدف از ممیزی
ارتقاء کیفیت خدمات بالینی
ممیزی
ارتقاء کیفیت خدمات بالینی از طریق مقایسه دائم عملکرد بالینی افراد شاغل با استاندارد و مداخله در جهت ارتقاء آن
تعریف استاندارد
– عبارت است از شرایطی که تعیین کننده تحقق انتظارات در عملکرد ، ساختار و یا فرآیندهائی است که در یک سازمان قادر به افزایش کیفیت خدمات باشد .
– استاندارد وضعیت مطلوبی است که در نهایت می خواهیم به آن نائل شویم .
مشکل موجود
تعداد موارد آپاندکتومی نرمال در این بیمارستان زیاد است
– سوال اول : تعداد موارد آپاندکتومی نرمال در این بیمارستان چقدر است ؟ ( بررسی وضعیت موجود )
– سوال دوم : تعداد موارد آپاندکتومی نرمال چه تعداد باید باشد ؟ ( تعیین استاندارد )
– سوال سوم : آیا واقعاً تعداد موارد آپاندکتومی نرمال در این بیمارستان زیاد است ؟ ( مقایسه وضع موجود با استاندارد )
– سوال چهارم : اگر جواب سوال سوم مثبت است چه باید کنیم ؟ ( اعمال مداخله )
– سوال پنجم : آیا مداخله ای که انجام داده ایم ، سودمند بوده است ؟ ( ممیزی مجدد )