پاورپوینت مناره در معماری اسلامی

پاورپوینت مناره در معماری اسلامی

مناره در معماری اسلامی

فایل پاورپوینت بررسی مناره ها برای پروژه درس آشنایی با معماری اسلامی در حجم ۳۳ اسلاید قابل ویرایش

بخشی از پاورپوینت
هنگامی ما به فن معماری اسلام پی خواهیم برد که در ساختمانها و آثار اسلامی بررسی و تحقیق کرده باشیم. یکی از عناصر اصلی این فن که در اسلام جلوه‌ گر شده و زیبائی خاصی به خود گرفته ، ساختمان گلدسته‌ها می‌باشد.
با ظهور اسلام مساجد گوی رنگ و سنگ را از سایر رقبا ربوده در فن و هنر بی همتا گشتند.در ابتدا مساجد فاقد مناره بوده موء ذنان در مکانی که دو عامل مرکزیت و ارتفاع را توئما داشته اذان می گفتند .

گلدسته یا مؤذنه عبارتست از محلی که مؤذن در آنجا اذان می‌گوید و مردم را به نماز دعوت می‌کند . مؤذنه دارای نامهای دیگری نیز هست از قبیل: مناره ، منار و صومعه ، عساس و گلدسته. بطورکلی ، مؤذن از همان آغاز اسلام جایگاه مخصوصی داشته ، همچنانکه بلال در زمان پیغمبر اکرم (ص) بر بلندترین بامهای منازل یا بر روی استوانه‌ای می‌رفت و اذان می‌گفت.

در اوائل اسلام بود که مؤذن برروی باره شهر می‌رفت و اذان می گفت و بیشتر این رسم در شهر دمشق معمول بود.
خلاصه فکر اینکه مؤذن در محل مرتفعی اذان بگوید مسلمین را بر این داشت تا برای مؤذن جایگاه مخصوصی که بلندتر از مسجد و متصل یا نزدیک به آن باشد بسازند تا همیشه در آنجا اذان گفته شود. و چون دولت اسلام توسعه یافت و مسلمین با کشورهای متمدن آنروز تماس پیدا کردند ، ضرورت ایجاب کرد تا در هر شهر مسجدی و جهت هر مسجدی مؤذنه‌ای بسازند و در ایران نحوه ساختمان مساجد عربی بصورت و شکل بناهای مذهبی ایرانیان درآمد. از همان ابتدای اسلام در ایران غربی مساجد و مؤذنه‌هائی ساخته شد به سبک ساختمان محلی و شبیه به چهار طاقها و برجهای ساسانی و بطوریکه از تاریخ بر می‌آید خلفای عباسی تعداد زیادی از این قبیل مساجد در شهرهای مهم غربی بنا کرده‌اند .

پیدایش مناره در اسلام

فهرست مطالب :
خلاصه
پیدایش مناره در اسلام
مناره و کارکردهای آن در تاریخ اسلام
نظریه اول – موقعِیت برج ها یا منارهای اولیه
نظریه دوم- ریشه یابی لغت: مناره-صومعه – موذنه
ساختمان مناره
معرفی چند نمونه مناره
لیست مناره های ایرانی
نتیجه گیری
منابع

این فایل با فرمت پاورپوینت در ۳۳ اسلاید قابل ویرایش تهیه شده است.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 33

فرمت فایل: پاورپوینت