هزینه یابی هدف روش بازار گرا برای مدیریتهای تمام شده محصولات است که در ابتدای چرخه عمر محصول یعنی مرحله طراحی محصول اجرا میشود تا سودآوری محصولات را به حداکثر برساند.
در گذشته تلاشها و برنامهریزیها برای کنترل و کاهش بهای تمام شده محصول بر مرحله تولید متمرکز بوده است.
بودجهبندی و هزینهیابی استاندارد نمونهای از این کنترلها هستند. که در این نوع هزینهیابیها به مراحل برنامهریزی و طراحی محصول توجه کمتری میشود در حالی که بیشترین ویژگیها و هزینههای تولید محصول در طول مرحله برنامهریزی و طراحی تعیین شده.
فهرست مطالب
تعریف هزینهیابی هدف
اصول شش گانه هزینهیابی هدف
مبنا بودن قیمت بازار
تمرکز بر مشتری
تمرکز بر طراحی
مقایسه هزینهیابی سنتی با هزینهیابی هدف
مراحل سیستم هزینهیابی سنتی
مراحل سیستم هزینهیابی هدف
عناصر هزینه یابی هدف
برنامه ریزی اولیه بهای تمام شده