پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی وانگ و لاو

پرسشنامه استاندارد هوش هیجانی وانگ و لاو

پرسشنامه هوش هیجانی توسط وانگ و لاو به منظور سنجش هوش هیجانی را از دیدگاه مایر و سالووی 1993 طراحی و تدوین شده است.

پرسشنامه دارای 16 سوال می باشد. ابعاد پرسشنامه شامل ارزیابی خود احساسی یا عاطفی (۴ سوال)؛ ارزیابی عواطف دیگران (۴ سوال)، بکارگیری عواطف (۴ سوال)؛ تنظیم و مدیریت عواطف (۴ سوال)  می باشد. این پرسشنامه استاندارد بوسیله وانگ و لاو در سال ۲۰۰۲ طراحی گردیده است.  به منبع تایید روایی و پایایی پرسشنامه در درون فایل اشاره گردیده است. طیف مورد استفاده در این پرسشنامه طیف پنج گزینه ای لیکرت شامل خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم می باشد.

تعریف مفهومی پرسشنامه
هوش هیجانی: هوش هیجانی شامل مجموعهای از هیجانات، دانش اجتماعی و توانمندیهایی است که قدرت کلی ما را در جهتی که بتوانیم به عوامل و فشارهای محیطی پاسخ مناسب دهیم هدایت و تقویت میکند و سبب عملکرد بهینه در چهار حیطه میگردد: خودآگاهی (درک تواناییهای خود و ابراز آنها)؛ آگاهی اجتماعی (آگاهی نسبت به دیگران و درک تواناییهای آنها و همدلی)؛ مدیریت رابطه؛ و خود مدیریتی (توانایی انطباق با تغییرات و حل مسائل شخصی و اجتماعی).

تعریف عملیاتی متغیر پرسشنامه
در این تحقیق منظور از هوش هیجانی نمره ای است که پاسخ دهندگان به سوالات 16 گویه ای پرسشنامه هوش هیجانی دهند.

روایی و پایایی پرسشنامه
روایی ابزار جمع آوری داده ها
اعتبار یا روایی با این مسئله سر و کار دارد که یک ابزار اندازه گیری تا چه حد چیزی را اندازه می گیرد که ما فکر می کنیم (سرمد و همکاران،1390). در پژوهش حیدری (1395) روایی محتوایی و صوری و ملاکی این پرسشنامه مناسب ارزیابی شده است.

پایایی ابزارهای جمع آوری داده ها
قابلیت اعتماد یا پایایی یک ابزار عبارت است از درجه ثبات آن در اندازه گیری هر آنچه اندازه می گیرد یعنی اینکه ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد ( سرمد و همکاران،1390). ضريب آلفاي كرونباخ محاسبه شده در پژوهش حیدری (1395) براي این پرسشنامه بالای 7/0 برآورد شد.

References:
Wonga, C. & Law, K. (2002). The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study. The Leadership Quarterly, 13: 243–274

روایی و پایایی : دارد
شیوه نمره گذاری: دارد
مولفه: دارد (سوالات مرتبط با هر مولفه مشخص شده است)
مقاله بیس: دارد
نوع فایل: ورد آفیس WORD
نسخه PDF : دارد
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 3

فرمت فایل: WORD