آزمون هوش وکسلر ۴
آزمون هوش وکسلر WISC – 4
تعریف هوش
الف. عملی
ب. تحلیلی
ج. کاربردی
نظریه های هوش
۱٫ روانسنجی
۲٫ عصبی زیستی
۳٫ رشدی
۴٫ شناختی و پردازش اطلاعات
سوابق تاریخی تدوین آزمون
۱۹۳۹_ وکسلر بزرگسال
۱۹۴۵_ وکسلر کودکان
۱۹۵۵_ تجدید نظر وکسلر بزرگسال
۱۹۷۴_ تجدید نظر وکسلر کودکان
۱۹۷۶_ وکسلر پیش دبستانی
۱۹۹۱_ وکسلر کودکان ۳
۱۹۹۷_ وکسلر بزرگسالان ۳
۲۰۰۲_ وکسلر پیش دبستانی ۳
۲۰۰۳_ وکسلر ۴: ترجمه و انطباق دکتر عابدی ۱۳۸۸
معرفی آزمون وکسلر ۲
خرده آزمون ها
مقیاس های کلامی
- اطلاعات
- شباهت ها
- لغات
- محاسبه
- درک و فهم
- فراخنای ارقام
اطلاعات عمومی (ذخیره)
آموخته های قبلی
کنجکاوی عقلی
علایق فرهنگی
زمینه تحصیلی قبلی
حافظه دور
در برابر اختلالات و نقایص عصبی بشدت مقاوم (پایا)
شاخص مناسبی از هوش کلی
حداقل تاثیر از اضطراب
شباهت ها(اصلی)
مفهوم سازی کلامی
استدلال انتزاعی
تفکر انعطاف پذیر
در آسیب های حاد روانی و عارضه های پیری نمرات کاهش میابد
لغات (اصلی)
هوش کلی کلامی
کاربرد زبان
زمینه تحصیلی و یادگیری فرهنگی
رشد زبان
دامنه افکار ، تجارب و علایق
حافظه بلند مدت
توان هوشی
پایا
بهترین شاخص هوش عمومی (۶۴% واریانس عامل G)
محاسبه (ذخیره)
استدلال عددی
سرعت کار کردن با اعداد
تمرکز و دقت
تجزیه و تحلیل مسایل عددی
حساس به حواس پرتی و اضطراب
درک و فهم (اصلی)
سازگاری اجتماعی
قضاوت در موقعیت های عملی- اجتماعی
میزان طرفداری از معیار های قراردادی
هوش اجتماعی
همبستگی بالا با اطلاعات و گنجینه لغت (۰٫۷ – ۰٫۸ )
فراخنای ارقام (اصلی)
حافظه کوتاه مدت شنیداری
تمرکز و دقت
ترتیب و توالی
جابه جایی الگوهای فکری
یادگیری طوطی وار
حساس ترین خرده آزمون نسبت به آسیب مغزی، عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی یادگیری
حافظه کوتاه مدت شنیداری
تمرکز و دقت
ترتیب و توالی
جابه جایی الگوهای فکری
یادگیری طوطی وار
حساس ترین خرده آزمون نسبت به آسیب مغزی، عقب ماندگی ذهنی و ناتوانی یادگیری
مقیاس های عملی
تکمیل تصاویر
تنظیم تصاویر
طراحی مکعب
الحاق قطعات
رمزگردانی
ماز