پاورپوینت اکولوژی گندم

پاورپوینت اکولوژی گندم

اکولوژی گندم
بخشی از فایل پاورپوینت
مقدمه و اهمیت اقتصادی گندم:
گندم معمولی (T.aestivum L.em.Tell) در محدوده وسیعی از شرایط آب و هوائی جهان رشد می‌کند و در حقیقت این گیاه از سازگار‌ترین گونه‌ها بوده و به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذای بشر و مهمترین محصول زراعی و ماده غذایی در اکثر کشورها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. زمین‌های زیادی در سر‌تا‌سر جهان در مقایسه با سایر گیاهان زراعی، به کشت آن اختصاص داده شده است، زیرا گندم غذای اصلی انسان است که به طور مستقیم مورد مصرف قرار می‌گیرد. گندم منبع اصلی کربوهیدرات غذای انسان را تشکیل داده و از لحاظ تهیه نان و ارزش نانوایی، آرد هیچ‌یک از غلات به پای آرد گندم نمی‌رسد. به خاطر داشتن بافت همبندی گلوتن گندم، خاصیت نانوایی آن دارای ارزش بسیار بالایی است. کیفیت گلوتن گندم بستگی به ژنوتیپ گندم‌ها دارد و همین صفت است که آرد گندم را ممتاز می‌نماید. بر خلاف هر غله دیگری، گلوتن گندم قادر است ور آمدن خمیر را از طریق تشکیل سلول‌های کوچک گاز و نگهداشتن گازکربنیک تشکیل شده در اثر تخمیر، به انجام برساند.

در ایران مانند بسیاری از کشورهای جهان، نان حاصله از گندم مهمترین ماده غذائی روزانه مردم را تشکیل می‌دهد و نقش عمده‌ای در تأمین انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن به عهده دارد. نان گندم یکی از ضروری‌ترین مواد غذائی و قوت اصلی اکثریت عظیمی از مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد. بر طبق آمار مختلف متوسط سهم مصرف نان در کل انرژی مورد احتیاج حدود ۴۰ درصد می‌باشد. به دلیل محتوای بسیار زیاد دانه از مواد پروتئینی و هیدرات کربن و نیز نسبت میان آنها که برای انسان بسیار عالی و مفید می‌باشد، امکان نگهداری دانه به مدت طولانی و حمل آنها به مسافت‌های خیلی زیاد بدون اینکه تغییراتی در آنها بوجود بیاید، میسر است و همچنین امکان کشت موفق آن در شرایط آب و هوای کاملا متفاوت (سرد و معتدل، خشک و گرم و…) و تا ارتفاعات خیلی بالا در پرو تا ارتفاعات ۴۰۰ متری کشت می‌گردد و در کل وجود آب و دمای مناسب، در تمام مناطق دو عامل تعیین کننده در میزان کشت گندم است.

مشخصات گیاه‌شناسی گندم:
گندم گیاهی است یک‌ساله، تک لپه و از خانواده گندمیان gramineae و از جنس تریتیکم triticum که دارای گونه‌های بسیار زیاد وحشی و اهلی است. نمونه‌های وحشی آن غالبا به صورت علف هرز خود‌نمایی کرده و مزاحم کشت و کار می‌گردند. گندم مانند هر گیاه دیگری دارای ریشه، ساقه، برگ، گل و دانه می‌باشد که ذیلاً به شرح هر‌یک از آنها پرداخته می‌شود:

ریشه گندم:
هنگام جوانه‌زدن گندم، اولین اندامی که پوست دانه را می‌شکافد و از آن خارج می‌شود ریشه‌چه می‌باشد. از این پس رشد گیاهچه که در زیر خاک و در تاریکی انجام می‌پذیرد شامل رشد طولی سریع ساقه همراه با تغیر حالت‌های ویژه آن می‌باشد تا اینکه ساقه‌چه گیاه جوان بتواند در خاک پیشروی کرده و از موانع موجود بر سر راه بگذرد و هر‌چه زود تر سر از خاک بیرون آورد. عمده ریشه‌های گندم در زراعت آبی در عمق ۲۵-۲۰ سانتیمتر و در زراعت دیم در عمق ۱۵-۱۰ سانتیمتر قراردارند (به علت عمق کم خاک زراعی و عدم توسعه ریشه‌ها).

ساقه گندم:
ساقه گندم ماشوره‌ای و بدون انشعاب است. درون ساقه برخی از نژادها پر و د تعدادی نیمه توپر و در بسیاری خالی است. در روی ساقه گندم برجستگی‌هائی به نام گره وجود دارد. فاصله بین دو گره را میان‌گره ‌نامند. بر روی هر یک از برجستگی‌ها، یک برگ به طور متناوب قرار دارد. از محل گره گندم که در نزدیکی سطح خاک قرار دارد، تعداد زیادی ریشه‌افشان منشعب می‌شود، به همان صورت که از محل گره مذکور تعداد زیادی ساقه نیز می‌روید که به این ساقه‌ها اصطلاحاً پنجه گندم ‌گویند. خاصیت پنجه‌زنی از رقمی به رقم دیگر تفاوت می‌کند. یک بوته گندم ممکن است از۵۰-۲ پنجه بسته به موقعیت محل و رقم ایجاد می‌نماید. در تحت شرایط مزرعه‌ای معمولا ۵-۳ پنجه عمومیت دارد.

برگ گندم:
هر برگ گندم از دو قسمت غلاف و پهنک تشکیل شده است. پهنک برگ معمولا در محل گره بالاتر به به غلاف برگ متصل است. غلاف فاصله میان گره را پوشانده و در محل گره پایین‌تر به ساقه متصل است. برگ‌ها در روی ساقه به صورت منفرد و در دو ردیف به‌طور متناوب قرار دارند.

سنبل گندم:
در انتهای ساقه گندم، سنبل گندم بوجود می‌آید. فاصله میان گره‌ها در سنبل گندم خیلی به هم نزدیک شده، محور سنبل را تشکیل می‌دهد. تعداد سنبله‌ها در روی محور اصلی بین ۲۰-۱۵ عدد می‌باشد. در داخل هر سنبله از ۷-۱ گل ممکن است وجود داشته باشد که حداکثر۵ گل بارور شده و بقیه عقیم می‌مانند. هرسنبله به ترتیب از خارج به داخل از دو پوسته به ترتیب به نام‌های پوشه glume و پوشینه glumelle احاطه شده است.

ریشک:
ریشک عبارت از زائده‌ای است خار مانند که معمولا در انتهای آزاد یکی از پوشینه‌ها که در قسمت خارج دانه قرار دارد ممکن است بروید. احتمال دارد برخی از نژاد های گندم فاقد ریشک و یا دارای ریشک کوتاهی باشند. معمولاً گندم‌های ریشک‌دار گندم‌های بدون ریشک عملکرد بیشتری دارند. حتی کیفیت گندم‌های ریشک‌دار از بدون ریشک برتر است. ریشک را برگ تغییر شکل یافته می‌دانند که از برگ فقط رگبرگ اصلی آن باقیمانده است.

دانه گندم:
دانه گندم در واقع میوه گندم است. میوه گندم را در اصطلاح گیاه‌شناسی کاریوپس cariopsis یل گندمه نامند. دانه در ارقام مختلف گندم به طول ۱۰-۳ میلیمتر و به قطر ۵-۳ میلیمتر و به اشکال بیضی، بیضی کشیده و به رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، مشاهده می‌شود. وزن هزار دانه گندم از ۵۲-۱۵ گرم تغییر می‌کند.

تراکم سنبل:
تعداد سنبله‌ها را در ده سانتیمتر طول سنبله، تراکم سنبله می‌نامند. بنابراین برای تعیین تراکم سنبل، تعداد سنبله‌ها را بر‌ روی سنبل می‌شمارند و این تعداد را بر طول محور سنبل تقسیم کرده و ضرب در ده می‌کنند. پرسیوال Percival محقق انگلیسی میزان تراکم سنبل‌ها را به شرح جدول زیر طبقه‌بندی نموده است:

تعریف اکولوژی:
اکولوژی شامل روابط متقابل بین گیاهان و حیوانات و تمامی محیط آنهاست. اکولوژی رهیافت اولیه‌ای با حفظ منابع طبیعی تجدید شونده و غیر تجدید شونده است و علوم جانورشناسی و گیاه‌شناسی را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و در تعریف دیگر اکولوژی عبارت از مطالعه روابط متقابل زیست‌شناختی و فیزیکی جوامع موجودات زنده است.

محیط زیست خاکی و آبی از اجزاء حیاتی و غیرحیاتی تشکیل می‌شود که به صورت نظام هماهنگی بین دو زیستگاه عمل می‌کند. مواد لازم برای حفظ بدن و تأمین زندگی ارگانیسم‌ها از اجزای غیر حیاتی محیط بدست می‌آید و این اجزاء از طریق مرگ و فساد ارگانیسم‌ها به ذخیره‌گاه غیرحیاتی طبیعت باز می‌گردند، ورود و خروج دائمی مواد به این شیوه موازنه غیرحیاتی اجزاء طبیعت را حفظ می‌کند. فرایندهای چرخش عناصر مختلف بین حالات حیاتی و غیرحیاتی محیط از زمانی که نخستین ارگانیسم‌ها یا موجودات زنده بر روی سیاره ما پدید آمدند، ادامه داشته است. در هر زیستگاه هنگامی که این ذخیره‌گاه عناصر در اجزاء حیاتی و غیر حیاتی محیط از متعادل پویا برخوردار است، محیط مطلوب یا ایده‌آل تلقی می‌شود. اگر در این موازنه تداخل حاصل شود، نظام ناپایدار می‌شود و آرایش ارگانیک به لحاظ کیفی یا کمی تغییراتی را بروز می‌دهد.

گروه‌های گندم و واکنش به نور و حرارت:
در موقعی که رطوبت و مواد غذایی عوامل محدود کننده نیستند، رشد و نمو گندم الزاماً تابع درجه حرارت و طول روز می‌باشد. به طور کلی، گندم‌ها را از لحاظ واکنشی که به پدیده فتوپریودیسم و ترموپریودیسم نشان می‌دهند، می‌توان به سه گروه تقسیم‌بندی نمود:

۱) گندم‌های پاییزه ۲) گندم‌های بهاره ۳) گندم‌ها حدواسط یا دوفصله

گندم‌های پاییزه و بهاره: در مناطق معتدله، تولیدات گندم‌های پاییزه بیش از گندم‌های بهاره می‌باشد. ریشه‌های قوی گندم پاییزه در ابتدای بهار می‌تواند از ذخائر موجود در خاک که حاصل از برف و باران و زمستان می‌باشد، به خوبی استفاده کند و در نتیجه به صورت مطلوبی رشد کرده و قبل از فرا رسیدن فصل گرم و خشک و ایجاد خطراتی نظیر بادزدگی برسد. به دلیل دوره رشد طولانی، گندم پاییزه، کودهای شیمیایی را به خوبی و بهتر از گندم‌های بهاره مورد استفاده قرار می‌دهد. اختلاف گندم‌های پاییزه و بهاره در رابطه با نیاز آنها نسبت به درجه حرارت است. گندم‌های پاییزه برای اینکه از مرحله رویشی وارد مرحله زایشی شوند، می‌بایست چند هفته تحت تاثیر درجات حرارت پایین قرار گیرند
(oc5-0) و مدت این تاثیر در گونه‌های مقاوم به سرما بیشتر است.

گندم‌های حد واسط یا دو فاصله: این تیپ گندم، چنانچه در پاییز کشت شود، مقاومت آن به سرمای زمستان متفاوت می‌باشد و در صورتی که در بهار کشت شود، دیررس می‌باشد. تولیدات گندم‌های حدواسط بیشتر از گندم‌های بهاره و کمتر از گندم‌های پاییزه است. این گندم‌ها، مقاومت نسبتاً کمی نسبت به درجات حرارت پایین دارند. قدرت پنجه‌زنی آنها در مقایسه با ارقام پاییزه، مرحله استراحت رویشی جهت تولید میوه ندارند، نسبت به تغییرات درجه حرارت و نور و رطوبت حساسیت بیشتری نسبت به خاک و مواد غذایی داشته و عملکرد کمتری دارند.

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 22

فرمت فایل: پاورپوینت