مقیاس درجه بندی افسردگی هامیلتون برای افسردگی (HAM-D)

مقیاس درجه بندی افسردگی هامیلتون برای افسردگی (HAM-D)

پرسشنامه استاندارد مقیاس درجه بندی افسردگی هامیلتون برای افسردگی (HAM-D)

معرفی پرسشنامه
این مقیاس جزء اولین مقیاس هایی است که برای افسردگی تهیه شده است، این مقیاس توسط درمانگر اجرا می شود و با هدف ارزیابی شدت افسردگی در بیماران شکل گرفته است. نسخه اصلی HAM-D شامل ۲۱ آیتم بود ، اما هامیلتون اعتقاد داشت که چهار آیتم پایانی (تغییرات روزانه، مسخ شخصیت علائم پارانوئید، علائم وسواس فکری عملی) نباید در نمره کلی گنجانده شود، چرا که این علایم یا غیر معمول هستند

و یا بازتاب دهنده شدت افسردگی نمی باشند. بنابراین نسخه ۱۷ آیتمی HAM-D استانداردی برای آزمایشات بالینی شد و همچنین در طول سالها این مقیاس پرکاربردترین مقیاس در آزمایشات بالینی کنترل شده در مورد افسردگی بوده است(ما اخیرا با انجام پژوهشی مشخص نمودیم که بیش از ۵۰۰ تحقیق از HAM-D استفاده نموده و آن را یک مقیاس اندازه گیری اثر بخش نامیده اند).

روایی و پایایی پرسشنامه

HAM-D یک مقیاس چندبعدی است و این خود بدین معنا است که نمره های خاص هر آیتم نمی تواند پیش بینی کننده نمره کلی این مقیاس باشد.(.۲۰۰۲bech). چندین مطالعه به بررسی پایایی درونی نسخه های متفاوت HAM-D پرداخته اند و نتایج دامنه ای از ۴۸/۰ تا ۹۲/۰ نشان داده است. نائل آمدن به ضریب آلفای بالاتر با استفاده از مصاحبه ساختار یافته عملی می شود. مطالعات اخیر ضریب پایایی درونی ۸۳/۰ برای HAM-D-17 و ۸۸/۰ برای HAM-D-24 بدست آورده است.

روایی و پایایی : دارد (فارسی)
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
مقاله بیس : دارد (انگلیسی و فارسی)
فرمت فایل: ورد آفیس WORD
تعداد صفحات: ۸
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 15,000 تومان

تعداد صفحات: 8

فرمت فایل: WORD