پرسشنامه هوش هیجانی سیبریاشرینگ
اصطلاح هوش هیجانی اولین بار در سال ۱۹۹۰ و به عنوان نوعی از هوش اجتماعی توسط مایر و سالوی مطرح شد. سالوی و مایر(۱۹۹۰) هوش هیجانی را توانایی بازشناسی معنای عواطف و ارتباطات شمردند که فرد را قادر می سازد تا مشکلاتش را حل کند. آنها در سال ۱۹۹۳ اعلام کردند که سه بعد توجه، بیان و تنظیم هیجان، شاخصهای بنیادین هوش هیجانی هستند و بالاخره در سالهای اخیر سالووی، مایر و همکارانش طی یک سری از پژوهشها به تکمیل نظریات خود پرداخته و مدل توانایی هوش هیجانی را ارئه کرده اند که در چهارچوب یک الگوی سازمان یافته به اندازه گیری و ارائه تعریفی اختصاصی تر از مولفه های هوش هیجانی پرداخته است.
در الگوی توانایی، ساختار هوش به چهار شاخه اصلی تقسیم می گردد:
- ادراک، ارزیابی و ابراز هیجان
- تسهیل هیجانی تفکر و اندیشه
- فهم و تحلیل اطلاعات هیجانی و به کار گیری دانش هیجانی
- نظم بخشی و تنظیم هیجان
که هر کدام از این طبقات خود شامل چندین مولفه جزئی تر و دقیقترند. این عامل در حیطه های بسیار دقیق متنوعی مورد بررسی و تحقیق قرار گرفته است.
محققان تمایل دارند هوش هیجانی به عنوان فاکتوری که پتانسیل کمک به داشتن نگرشها ، رفتارها و نتایجی مثبت تر دارد تلقی شود. شات و همکارانش (۲۰۰۲) اظهار دارند که هوش هیجانی می تواند به صورت مفهوم صلاحیت و یا توانایی و یا یک ویژگی شخصیتی مفهوم سازی شود . پژوهش حاضر هوش هیجانی را به عنوان صلاحیتی درنظر گرفته است که انتظار می رود نگرش های مثبت نسبت به کار و رفتارهای مثبت و نتایج بهتر را تقویت کند. هوش هیجانی یک زیر مجموعه از هوش اجتماعی است که شامل توانایی نظارت بر خود شخص و احساسات و عواطف دیگران می شود تا در میان آنها متمایز شود و از این اطلاعات برای هدایت افکار و اعمال شخص استفاده شود. پس از آن مایر و همکارانش (۱۹۹۹) برای دسترسی و ایجاد احساسات ،کمک به افکار، درک احساسات و دانش عاطفی و تنظیم واکنشی احساسات به منظور ترویج رشد عاطفی و فکری، هوش هیجانی را به عنوان توانایی درک احساسات مفهوم سازی کرده اند.
وانگ و لا (۲۰۰۲) و مایر و همکاران (۱۹۹۹) هوش هیجانی را به عنوان مجموعه ای از مهارت های مرتبط با “توانایی درک دقیق، ارزیابی و بیان احساسات ؛ توانایی دسترسی و / یا تولید احساسات زمانی که آنها اندیشیدن را تسهیل می کنند ؛ توانایی درک احساسات و دانش عاطفی؛ و توانایی تنظیم احساسات برای ترویج رشد عاطفی و فکری ” تعریف کرده اند. سالوی و مایر (۱۹۸۹)، مایر و همکاران (۱۹۹۹) و وانگ و لا(۲۰۰۲) هوش هیجانی را به عنوان چهار بُعد مجزا مفهوم سازی کرده اند.
پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ دارای ۵ زیر مقیاس است: خودانگیزی(۷ سوال)، خودآگاهی(۸ سوال)، خودکنترلی(۷ سوال)، هوشیاری اجتماعی یا همدلی (۶ سوال) و مهارت اجتماعی(۵ سوال) و در کل دارای ۳۳ سوال می باشد. هر آزمودنی ۶ نمره جداگانه دریافت می کند که….
روش نمره گذاری و تفسیر پرسشنامه هوش هیجانی شرینگ در داخل فایل همراه توضیح داده شده است.
مولفه ها | شماره سوال |
خود انگیزی | ۲۱،۳۱،۲۶،۲۰،۱۵،۹،۱ |
خود آگاهی | ۱۲،۲۷،۳۳،۳۲،۲۴،۱۴،۱۰،۶ |
خودکنترلی | ۵،۳۰،۲۳،۱۸،۱۶،۱۱،۲ |
هوشیاری اجتماعی | ۳،۴،۲۹،۲۵،۲۲،۱۷ |
مهارتهای اجتماعی | ۱۳،۲۸،۱۹،۸،۷ |
مشخصات فایل پرسشنامه:
تعریف مفهومی : دارد
روایی و پایایی : دارد
روش نمره گذاری: دارد
ابعاد و مولفه ها: و مشخص شده است
قالب فایل: ورد آفیس Word
منبع: دارد
تعداد سوالات: ۳۳
تعداد مقالات همراه : ۱