پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ

پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ

پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی

پرسشنامه چابکی سازمانی این پرسشنامه توسط شریفی و ژانگ 2000 طراخی و تدوین شده است. این پرشسنامه از چهار بعد سرعت، شایستگی، انعطاف پذیری و پاسخگویی ایجاد تشکیل شده است، پرسشنامه مذکور شامل 29 سوال بسته پاسخ بر اساس طیف پنج درجه ای لیکرت مي‌باشد.

ابعاد پرسشنامه : چهار شاخص چابکی سازمان شامل

  • شاخص سرعت
  • شاخص شایستگی
  • شاخص پاسخگویی
  • شاخص انعطاف پذیری

مقیاس چابکی سازمانی

تعریف مفهومی متغییر پرسشنامه

پرسشنامه استاندارد چابک سازمانی: چابکی به معنای توانایی پاسخگویی و و اکنش سریع و موفقیت آمیز به تغییرات محیطی استواژه چابک بیانگر سرعت و قدرت پاسخگویی هنگام مواجهه با رویدادهای داخلی و خارجی سازمان است. سازمان چابک برای درک و پیش بینی تغییرات محیط کسب و کار طراحی شده به ساختاربندی خود می پردازد. از عوامل اساسی که باعث ایجاد و ارتقای چابکی سازمان است می توان آگاهی، انعطاف پذیری و بهره وری را نام برد(قنبری و همکاران، 1393). با توجه به نتایج تحقیقات محققان از جمله شریفی و ژانگ 2000 چهار قابلیت اساسی را می توان برای چابک سازی سازمانی در نظر گرفت که عبارت است از:

پرسشنامه چابکی سازمانی

پاسخگویی: به معنای توانایی شناسایی تغییرات و واکنش سریع و بهره گیری از آن.

شایستگی: مجموعه گسترده از توانایی هاست که بهره وری فعالیت ها را در جهت اهداف و مقاصد سازمان فراهم می کند(شهنای و رجب زاده، 1384).

انعطاف پذیری: عبارت است از توانایی تولید و ارئه محصولات متنوع و دستیابی به اهداف مختلف با منابع و تجهیزات یکسان و شامل انواعی از انعطاف پذیری در حجم و تنوع محصول در شکل و مدل محصول در سازمان و موضوعات سازمانی و همچنین در منابع انسانی و بازار می باشد.

سریع بودن: عبارت است از توانایی انجام دادن عملیات در کوتاهترین زمان و تنها سرعت در ارائه خدمات و محصولت ملاک نیست. بلکه منظور سرعت در انطباق پذیری سازمان در مواجه با تغییرات ناشی از ادراک است(رجب زاده قطری و همکاران، ١٣٩١).

تعریف عملیاتی متغییر پرسشنامه

چابکی سازمانی: منظور از چابک سازی نمراتی است که پاسخ دهندگان از پرسشنامه استاندارد چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (2000) کسب می نمایند.

پرسشنامه عوامل موثر بر چابکی سازمانی

چابکی سازمان به مفهوم توانایی سازمان در ایجاد محصولات سفارشی در زمان کوتاه ، قابلیت اطمینان بالا و هزینه و زمان کم میباشد. سازمانها برای نیل به هدف چابکی نیاز به توانمندسازهای چابکی دارند که شمار عمده ای از آنها مستقیما با ساختارهای فناوری اطلاعات مثل تجهیزات سخت افزاری جدید، دستگاههای چند کاره ، شبکه های داخلی (اینترانت)، سیستمهای جامع اطلاعاتی (مالی ، برنامه ریزی و غیره ) استفاده از شبکه اینترنت در فروش و بازاریابی محصولات و خدمات جدید، تجارت الکترونیک مرتبط می باشد.

نوع فایل : ورد آفیس Word
تعداد صفحه: 5
روایی و اعتبار: دارد
تعداد سوالات : 29
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 5

فرمت فایل: WORD