تیم و کار گروهی
پاورپوینت مدیریت، توضیحات کامل و جامع همراه با اسلایدهای زیبا درباره کار گروهی و تیمی
تیم مؤثر
- تعداد تیم بهتر است ۵ تا ۸ نفر باشند.
- نقش اعضای تیم باید مشخص شود
- تیمها باید اهداف روشنی داشته باشند.
- تیم نیازمند منابع اولیه میباشد.
- لازم است تیم محدوده پاسخگویی و حدود اختیارات خود را بداند.
- تیم نیاز به برنامه دارد.
- تیم نیازمند قواعد است.
رفتار های سودمند تیمی
- آغاز کردن بحثها
- جستجوی اطلاعات و دیدگاههای اعضای تیم .
- ارائه روشهایی برای دستیابی به اهداف .
- روشن نمودن عقاید و دیدگاهها
- خلاصه کردن
- ارزیابی موضوع از نظر وجود اتفاق آرا بین اعضای به عنوان دربان عمل کردن: هدایت بحثها، اجتناب از بحثهای پیش بینی نشده، جلوگیری از غلبه افرادی که زیاد صحبت میکنند، مهیا نمودن فرصت برای اظهار نظر سایر اعضا و دور نگهداشتن بحثها از عدم توافق
- تلاش به بر طرف کردن تنشها در گروه و کار بر روی موضوعات دشوار.
- بیان احساسات گروه و در خواست ارزیابی گروه توسط دیگران.
- خواستن از گروه که روی استانداردها توافق کنند
- مراجعه به مستندات و دادهها.
- تمجید از دیگران و اصلاح عادلانه گفتههای آنان، قبول تمجید و شکایت.
موانع کار تیمی
- اصطکاک در تقسیم کار و تصمیمگیری
- کاهش بازدهی، بخصوص در ابتدای شکلگیری تیم ها
- مشکل همسو کردن اهداف فردی، گروهی و سازمانی
- به تعویق افتادن اجرای کار به بهانه نظرخواهی و مشارکت
- سازش و گروه سالاری تحت عنوان اجماع
- توجیه سوء مدیریت و نبود رهبری
- عدم استفاده بهینه از تخصصها و درگیر شدن همه در کاری که تخصص آنرا ندارند
- از این شاخه به آن شاخه پریدن، اتلاف وقت در جلسات بینتیجه