مقاله کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهنی)

مقاله کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهنی)

کودکان و نوجوانان استثنایی (عقب مانده ذهنی)
مقدمه مقاله
عقب ماندگی ذهنی یا به اصطلاح دیگر نارسایی رشد قوای ذهنی موضوع تازه و جدیدی نیست بلکه در هر دوره و زمان افرادی در اجتماع وجود داشته اند که از نظر فعالیت های ذهنی در حد طبیعی نبوده اند.
اجتماع برای مصلحت، تعجب یا سالم سازی، بعضی از این افراد را تحمل می کرد عده ای را محبوس می ساخت و دسته ای را به مرگ محکوم می نمود. پنیل که به حق باید او را بنیانگذار روانپزشکی جدید نامید اولین کسی بود که به دل جویی بیماران پرداخت و برای آنان برنامه های تفریح و گردش در نظر گرفت. او بیماران روانی را به ۴ دسته تقسیم کرد:

۱- ملانکولی یا مالیخولیا ۲- مانی یا جنون شور و شوق ۳- جنون ۴- عقب ماندگی ذهنی
بعد از پنیل، یک پزشک فرانسوی بنام ایتارد به تربیت کودکی وحشی پرداخت که در جنگل های«آویرون» فرانسه پیدا شد. کودک عقب ماندگی بسیار عمیقی داشت ایتارد تربیت کودک را بعهده گرفت و کوشش های زیادی در این زمینه مبذول داشت تا موفق به پیدایش راه جدیدی در نحوه آموزش و پرورش افراد عادی عقب مانده و حتی معلولین گردید.

همکار ایتارد بنام سگن بدنیال به منظور شکوفا کردن این کودکان مؤسسه ای برای عقب ماندگان ذهنی ایجاد کرد و روش حواس حرکتی را در آموزش کر و لال ها به کار برد. این پیشرفت ها همچنان ادامه یافت تا اوائل قرن بیستم که توجه به اصلاح نژاد بشر در دستور کار قرار گرفت و در امریکا به توصیه بخش اصلاح نژاد کمیته پژوهشی انجمن زاد و ولد امریکا، نازا کردن عقب مانده ها به صورت قانون در آمد و بالاخره در قرن بیستم بود که دانشمندان و پژوهشگران عقب ماندگی هایی که به دلیل اختلالات متابولیکی، نقص های کروموزومی، بیماری های مادر در دوران بارداری و … ایجاد می شد را کشف کردند و راه را برای پژوهش و درمان این افراد هموار ساختند.

ترقیات روز افزون علوم پزشکی، جراحی اعصاب و مغز و علوم ژنتیک علاوه بر علل عقب ماندگی ها تدریجاً و تا اندازه ای باعث تخفیف و گاهی بهبودی نسبی و حتی پیشگیری از ابتلا به این ناراحتی های وخیم شده است.
شرایط بهداشتی، تغذیه کودکان، پیدایش آنتی بیوتیک ها و سایر داروها در درمان بیماری های خاص که شایع ترین علل عقب ماندگی هاست از مرگ و میر این افراد به میزان قابل توجهی کاسته است.

فهرست مطالب:
مقدمه
تاریخچه عقب مانده ذهنی
رویدادهای مهم در رابطه توجه به عقب مانده های ذهنی
کودکان استثنایی
تعریف کودک استثنایی
طبقه بندی کودکان و نوجوانان استثنایی
هوش
علل عقب ماندگی
عقب ماندگی بعلت حوادث زایمانی و دوره بعد از زایمان
عواملی که بعد از تولد اهمیت بیشتری دارند
عقب ماندگی بعلت عوامل محیطی، اجتماعی و فرهنگی
عوامل قطعی مؤثر در رشد هوش
گروه بندی عقب ماندگی از نظر آموزشی، تربیتی و درمانی
ازدواج در میان نوجوانان مبتلا به نارسایی های عاطفی و عقلی
فواید چنین ازدواج هایی
زیان های چنین ازدواج هایی
پیام های بهداشتی

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 18

فرمت فایل: WORD