پرسشنامه یادگیری سازمانی فام و اسوایر سسک

پرسشنامه یادگیری سازمانی فام و اسوایر سسک

پرسشنامه استاندارد یادگیری سازمانی

پرسشنامه یادگیری سازمانی توسط فام و اسوایر سسک 2006 به منظور سنجش یادگیری سازمانی طراحی شده است. این پرسشنامه دارای 3 مولفه و 12 گویه می باشد.

تعریف مفهومی پرسشنامه یادگیری سازمانی
یادگیری سازمانی عبارت است از تمامی روشها، ساز و کارها و فرایندهایی که در درون سازمان به منظور تحقق یادگیری به کار گرفته می‎شوند.

یادگیری سازمانی از طریق به اشتراک گذاشتن بصیرتها، دانش، تجربه و مدل های ذهنی اعضاء سازمان حاصل می‎شود.

یادگیری سازمانی بر پایه دانش و تجربه‎ای که در حافظه سازمان وجود دارد. بنا می‎شود و به مکانیسم‎هایی مانند سیاستها، استراتژی‎ها و مدل‎هایی بر روی ذخیره دانش متکی است.

افراد و گروه ‎ها عواملی هستند که از طریق آنها یادگیری سازمانی محقق می‎شود. آرگریس (۱۹۹۹) یادگیری سازمانی را در گرو به اشتراک گذاشتن دانش، باورها و مفروضات در میان افراد تیم‎ها می‎داند.

روایی و پایایی پرسشنامه

فام و اسوایر سسک ۲۰۰۶ ضمن تحقیق خود روایی صوری و محتوایی این ابزار را مناسب براورد کردند. و پایایی ان را به روش آلفای کرونباخ بالاتر از ۰٫۷ حاصل کردند. (توضیحات کامل داخل فایل)

تعریف یادگیری سازمانی

یادگیری سازمانی تعاریف گوناگونی دارد. آرگریس و شون از یادگیری سازمانی به عنوان «کشف و اصلاح خطا»یاد می‌کنند.
یادگیری سازمانی، فعالیت بلند مدتی است که شرایط را به شرایط سودمند رقابتی تبدیل میسازد.

یادگیری، عامل کلیدی مورد نیاز سازمانی است که می‌خواهد در دنیای جدید اقتصادی پا بر جا بماند. پیتر سنگه معتقد است. که تنها منبع مزیت رقابتی پایدار در بلند مدت برای سازمان‌ها، یادگیری سریعتر نسبت به رقبا است. و چنانچه سازمان به این امر نائل گردد، از سایر سازمان‌های رقیب اثر بخش تر و کاراتر خواهد شد.

یادگیری ازدیدگاه سازمانی زمانی اتفاق می‌افتد که اطلاعات،. جمع‌آوری و به منظور تولید وگسترش حقایق جدید، تجزیه و تحلیل شوند،. دیدگاه جدیدی را خلق کرده و آن را از طریق ارتباط، تدریس و گفتگو و تعامل به تمام سطوح سازمانی منتقل کند.

و به عبارتی، یادگیری سازمانی به چگونگی وقوع یادگیری یا عنصر دانش در یک سازمان می‌پردازد. نظریه یادگیری سازمانی از جمله رهیافتهای سیستمی و اقتضایی به مدیریت محسوب می‌گردد. و سازمان را به مثابه یک “سیستم باز صاحب اندیشه و زنده” در نظر می‌گیرد. با تأکید بر این نکته که سازمان‌ها نیز مانند ذهن انسان‌ها برای تطبیق با شرایط محیطی متحول، متکی به دریافت بازخورند؛. سازمان‌ها درست مانند حیوانات باهوش تر و انسان‌ها از تجربه درس می‌گیرند.

و درگیر فراگردهای ذهنی پیچیده‌ای مانند “پیش بینی، شناسایی، تعریف، طراحی و حل مسئله” می‌شوند. دو نفر از نظریه پردازان سازمان بر این باورند که “در بسیاری از سازمان‌ها،. برخی از حالات یادگیری سازمانی، به‌طور منظم ایجاد می‌شوند”؛. نظیر سه فراگرد متداول یادگیری سازمانی که عبارتند از:

فعالیت‌های بهبود و توسعه منابع انسانی؛ فعالیت‌های برنامه‌ ریزی راهبردی؛ و به‌ کارگیری و تسلط بر فناوری‌های جدید در سازمان. به هر حال، سازمان‌ ها معمولاً همه استعداد و توان یادگیری خود را به کار نمی‌گیرند.

مشخصات پرسشنامه استاندارد

روایی و پایایی: دارد (فارسی)
تفسیر و شیوه نمره گذاری: دارد
مولفه : دارد و سوالات مربوط به هر مولفه مشخص است.
مقاله بیس: دارد (یک مقاله انگلیسی)
فرمت فایل: ورد آفیس WORD
نسخه پی دی اف PDF : دارد
تعداد صفحات: 8
منبع: دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

قیمت : 15,000 تومان

تعداد صفحات: 8

فرمت فایل: WORD