پرسشنامه یادگیری سازمانی پیتر سنگه

پرسشنامه یادگیری سازمانی پیتر سنگه

پرسشنامه استاندارد مدل یادگیری سازمانی

پرسشنامه یادگیری سازمانی پیتر سنگه 24 گویه دارد و دارای ۵ بعد است. (تفکر سیستمی، یادگیری تیمی، چشم انداز مشترک، مدل‌ های ذهنی، مهارت‌ های فردی).

این پرسشنامه ترجمه شده از روی یک ابزار به زبان انگلیسی است که تا کنون در ایران اجرا نشده است. و نیازمند اعتباریابی (سنجش روایی و پایایی است). اما نیفه Neefe روایی این پرسشنامه را مطلوب گزارش کرده و پایایی آن را طبق آلفای کرونباخ بالای ۹۰ ذکر کرده است.

نظریه سازمان یادگیرنده

تحولات دنیای امروز و تغییرات سریع، همه بخش ها را مجبور به تغییر در روش های سنتی نموده است. یکی از بخشهایی که از این موضوع تاثیر پذیرفته سازمان ها هستند. اداره سازمان ها، بزرگ یا کوچک با روش سنتی مدیران را با چالش جدی مواجه می کند.

عصر ادارة سازمان های مخروطی به پایان رسیده و دیگر مدیران نمی توانند در برج عاج بنشینند و فرمان صادر کنند. و سلسله مراتب به قاعدة مخروط برای اجرا ابلاغ شود.

امروزه به سازمان به شکل یک کل نگریسته می شود و آن را موجودی زنده، پویا، منعطف و در حال تکامل می پندارند. سازمان یادگیرنده عنوان جدیدی است که در مدیریت مطرح شده است. پژوهش های انجام شده در این زمینه بیانگر تاثیر سازمان های یادگیرنده بر افزایش یادگیری گروهی درون سازمانی. و همچنین با سازمان های بیرونی مرتبط با سازمان اصلی است.

با این نگاه سازمان ها نیازمند استفاده از الگوهای جدیدی برای کنار آمدن با تغییرات و تحولاتی که هر روزه شتاب آن افزایش می یابد، هستند . صاحب نظرانی چون الوین تافلر، پیتر دراکر، جک ولش،. شوث نازایلوف، چارلز هندی و پیتر سنگه مبادرت به بازنگری مفاهیم سنتی در حوزه مدیریت و ارایه نظرات جدید در این زمینه نمودند. که تحت عنوان سازمان یادگیرنده شهرت یافته است.

نظریه سازمان یادگیرنده در فرآیند نظریه سیستمی و با تکیه بر آن به وجود آمده است. این نظریه، سازمان را به مثابه سیستمی باز، صاحب اندیشه و زنده در نظر می گیرد. با تاکید بر این نکته که سازمان مانند ذهن انسان برای تطبیق با شرایط متغیر محیطی، به دریافت بازخورد متکی است.

تعریف سازمان یادگیرنده از نظر پیتر سنگه

سازمان یادگیرنده سازمانی است که با استفاده از افراد، ارزش ها و سایر خرده سیستم و با تکیه بر درس ها. و تجربه هایی که به دست می آورد، به طور پیوسته عملکرد خود را تغییر می دهد و بهبود می بخشد.

اصول سازمان یادگیرنده از نظر سنگه

  1. توسعه قابلیت های فردی (personal mastery ): مهارت کشف کردن و نیز تعمیق مداوم بینش فردی.
  2. الگوهای ذهنی (mental models ): توانایی کشف تصاویر درونی از جهان بیرون به منظور بررسی و تحلیل آنها و ابراز آن تصاویر برای تاثیر گذاری بر دیگران.
  3. دور نمای مشترک (shad vision ): عمل کشف تصاویر مشترک از آینده که تعهد واقعی را در افراد تقویت می کند.
  4. یادگیری گروهی (team learning ): تاکید بر کار گروهی و حل مشکلات به صورت گروهی به عنوان عملیات اساسی به منظور توسعه ایده های نو است.
  5. تفکر نظام گرا (system thinking ): اصلی که اصول مذکور را با هم ترکیب و تکمیل و آنها را به عنوان مجموعه ای واحد از تئوری و عمل مطرح می کند.

مشخصات پرسشنامه استاندارد

روایی و پایایی: دارد
تفسیر و شیوه نمره گذاری : دارد
تعدا سوالات: ۲۴ سوال استاندارد
مولفه: دارد ۵ مولفه استاندارد
نوع فایل: ورد آفیس word
نسخه PDF : دارد
تعداد صفحات: 6
منبع : دارد

پرسشنامه کاملا استاندارد است

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 6

فرمت فایل: WORD