تدریس و آموزش کودکان استثنایی

تدریس و آموزش کودکان استثنایی

کودکان استثنایی و اصول و روش های تدریس آن ها

تدریس و آموزش کودکان استثنایی
مقدمه
تعلیم و تربیت در هر جامعه منعکس کننده دیدگاه‌های کلی آن جامعه در مورد انسان و نشانگر فلسفه سیاسی و اجتماعی آن است. به عنوان یک اصل اساسی همه کودکان اعم از عادی، نابینا و ناشنوا و با هر نوع مشکلی و محدودیت در ظرفیت‌های لازم برای یادگیری دارای حق برخورداری از فرصت‌ های یادگیری و آموزش می‌باشند که این فرصت‌ها می‌تواند بصورت آموزش عادی و رسمی یا آموزش خاص و ویژه باشد.

تاريخچه و فلسفه تعليم و تربيت كودكان استثنايي

بصورت تاريخي سه مرحله در ديدگاه‌ها نسبت به معلوليت كودكان وجود داشته است. نخست دوران قبل از ميلاد مسيح كه كودكان معلول مورد اذيت و آزار قرار مي‌گرفتند و مورد تهديد و نابودي بودند براي مثال اسپارت‌ها كودكان معلول و دچار مشكل را در بدو تولد از بين مي‌بردند.

تعلیم و تربیت کودکان استثنایی

دوم: در دوران مسيحيت و پس از آن كه اين كودكان تنها مورد حمايت و مراقبت بودند و بالاخره سالهاي اخير كه حركات بسياري در مورد آموزش و يكپارچگي آنها با جامعه تا بالاترين حد ممكن صورت گرفته و اين يكپارچگي از زمينه‌هاي تعليم و تربيت بصورت يكپارچگي با همسالان عادي و رشد ظرفيت‌ها بوده است. قبل از سالهاي 1800 فعاليت چنداني در زمينه آموزش ويژه صورت نگرفته است

و در دهه‌هاي نخستين قرن 19 توسط بزرگاني چون ساموئل گريدلي‌ها و دورتياريكس و سه حركاتي چون ايجاد مدارس شبانه روزي براي معلولين ايجاد شد. اين مدارس علاوه بر نقش حمايتي نقشي آموزشي هم داشتند ولي بعد حمايتي آنها قوي‌تر بوده است.

تعریف كودكان استثنایی

كودك استثنایی اول یك كودك است و بعد كودكی است با خصوصیات و صفاتی استثنایی نسبت به همه كودكان دیگر. در واقع این ویژگی ها و تفاوت هاست كه مربیان و مشاوران و معلمان با آن سر و كار دارند و این تفاوت ها هستند كه پدران و مادران باید خود را با آن سازگار و هماهنگ كنند.

تعریف کودکان استثنایی

در حقیقت همه افراد انسان ها از نقطه نظر خصوصیات مختلف جسمانی، بیولوژیكی، ذهنی، روانی و عاطفی، سازگاری اجتماعی و… یكسان نبوده و نسبت به همدیگر دارای تفاوت های خاصی اند.

در واقع نه تنها هر فرد نسبت به افراد دیگر از نقطه نظر ابعاد مختلف جسمانی و ذهنی دارای تفاوت های ویژه ای است حتی بین توانایی ها و استعدادهای مختلف نیز تفاوت هایی مشهود و موجود است لذا بدین ترتیب هر فرد نسبت به افراد دیگر استثنایی است و كلمه «استثنایی» به طور اعم و به معنای دقیق علمی خود نمی تواند فقط به گروه های خاصی از افراد جامعه اطلاق شود.

آنچه كه ما اصطلاحاً «كودك استثنایی» می گوییم غالباً بدین معناست كه كودك از نظر هوشی، جسمی، روانی و اجتماعی به میزان قابل توجهی نسبت به دیگر همسالان خود متفاوت می باشد كه نمی تواند به نحوی مطلوب حداكثر استفاده را از برنامه های آموزش و پرورش عادی ببرد و ناگزیر نیازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده ای می باشد.

از نظر آموزشی كودك استثنایی كودكی است كه برای تأمین حداكثر نیازهای تربیتی و آموزشی او باید تغییراتی در شیوه های تربیتی و آموزشی خانواده و در برنامه های مدارس عادی داده شود.

روش های نوین آموزش کودکان استثنایی

آموزش کودکان استثنایی

منابع مورد استفاده
۱-مقاله فاطمه امیری، روزنامه ایران
۲-خبرنامه آفتاب
۳-مقاله صدیقه علیزاده ، همشهری آنلاین
۴-مرکز امام رضا
۵-مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره‌های ۸۰ و ۸۱
۶-وبلاگ روان شناسی و آموزش و پرورش کودکان

راهنمای استفاده
قابل استفاده معلمین
قابل استفاده رشته های علوم تربیتی، روانشناسی، علوم اجتماعی و رشته های مرتبط
در قالب فایل word و قابل ویرایش

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 59

فرمت فایل: WORD