مقاله اعتیاد به اینترنت و سلامت روان

مقاله اعتیاد به اینترنت و سلامت روان

اعتیاد به اینترنت و سلامت روانی
اشاره:
لفظ اعتیاد، بیش‌تر تداعی‌کننده اعتیادهای سنتی همچون اعتیاد به الکل، نیکوتین، مواد مخدر و قمار است، اما اعتیاد از طریق اینترنت با وجهه جدیدی روبرو شده است. گسترش رایانه‌های شخصی و افزایش اتصال به اینترنت در خانه و محل کار، منجر به ظهور اعتیاد آنلاین شده است. اعتیاد به اینترنت شامل اعتیاد به اتاق‌های گپ، هرزه‌نگاری، قمار آنلاین و خریدهای اینترنتی می‌شود. همچون دیگر اعتیادها، اعتیاد به اینترنت، فرد معتاد را از خانواده و اطرافیانش منزوی می‌سازد. اعتیادهای رفتاری، همچون اعتیاد به شبکه اینترنت، می‌توانند موجب تخریب سلامت، روابط، احساسات و نهایتاً روح و روان فرد گردند. بنابراین، همان‌طور که رایانه‌های شخصی روز به روز در خانه‌های ما همچون دستگاه‌های تلویزیون جای پای خود را پیدا می‌کنند و اتصال به شبکه اینترنت افزایش می‌یابد، می‌بایستی گام‌هایی در راستای مقابله با مضرات این تکنولوژی نوین برداریم.

«اعتیاد به اینترنت»، «اختلال ناشی از استفاده بیش از حد از اینترنت»، یا «استفاده نامعقول و بیمار گونه از اینترنت»، همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند. بدون توجه به نامی که بر این بیماری می‌نهند، باید گفت، به سختی می‌توان پزشک یا روان‌پزشکی را پیدا کرد که تا به حال با این عارضه مدرن و دیجیتال مواجه نشده باشد. وکلای حقوق خانواده، از میزان بالای طلاق‌های ناشی از عشق مجازی، سایبرسکس (۱) و دیگر امور جاری در اینترنت خبر می‌دهند. چه بسیار کارکنانی که به علت استفاده بیش از حد از پست الکترونیک، دانلود‌‌پورنوگرافی و یا وب‌گردی‌های بی‌پایان در محل کار، شغل خود را از دست داده‌اند. هیچ شکی نیست که اینترنت پیش قراول انقلاب صنعتی دیجیتال است؛ اما این پدیده وقتی تأثیرات روانی قوی خود را بر زندگی برخی افراد می‌گذارد، نشان می‌دهد که خطرات بالقوه‌ای نیز در چنته دارد. اینترنت آن‌گونه که ما فکر می‌کنیم نیست، بلکه دارای اثرات بالقوه اعتیادی قدرتمندی است.

فهرست مطالب
اشاره
واقعیت اعتیاد به اینترنت و کامپیوتر
از دست دادن کنترل
جسمی یا روانی؟
استفاده¬های بجا و نابجا از اینترنت
انکار و تکذیب
روانشناسی و آسیب شناسی ارتباطات اینترنتی
ارتباط
حس های تقلیل یافته
متن نویسی
انعطاف پذیری هویت
ادراکات تغییر یافته
آسیب شناسی ارتباطات اینترنتی
نشانه های اعتیاد به اینترنت
روش های درمان اعتیاد به اینترنت
هرزه نگاری
منبع

این فایل با کیفیت عالی آماده خرید اینترنتی میباشد. بلافاصله پس از خرید، دکمه دانلود ظاهر خواهد شد. فایل به ایمیل شما نیز ارسال خواهد گردید.

تعداد صفحات: 14

فرمت فایل: WORD